  • 11. Data: 2010-03-06 20:43:20
    Temat: Re: Jak działa i do czego służy kompensacja ekspozycji?
    Od: JaromirD <r...@q...pl>

    mg wrote:

    > Umożliwia precyzyjne naświetlenie przy korekcji ekspozycji większej
    > niż zakres drabinki. Tzn. jak drabinka jest +/- 2 a korekcja ma być
    > np. +3 to bez korekcji w trybie M trzeba w głowie przeliczyć czas/
    > przysłonę. A tak ustawiasz sobie +3 i celujesz drabinką w zero.

    W jakim sensie celuję drabinką w zero?

    Dla wyjaśnienia co mniej cierpliwym: D90 mam od 1,5 tygodnia i stąd u mnie
    pytania dla innych trywialne a dla mnie egzystencjalne.

    JaromirD

  • 12. Data: 2010-03-06 20:54:16
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    JaromirD pisze:

    > W jakim sensie celuję drabinką w zero?
    >
    > Dla wyjaśnienia co mniej cierpliwym: D90 mam od 1,5 tygodnia i stąd u mnie

    I jeszcze nie przeczytałeś instrukcji od deski do deski? ;->

    > pytania dla innych trywialne a dla mnie egzystencjalne.

    Jak naciskasz "spust" do połowy, to w trybie M aparat i tak robi pomiar
    - a jego wynik wyświetla (nie mówię, że zawsze, ale to raczej norna).

    Wyświetlanie to ma formę "drabinki" - masz stałą podziałkę, z cyferkami
    oznaczającymi stopień prześwietlenia/niedoświetlenia, i chodzący na
    niej/nad nią/pod nią wskaźnik aktualnego pomiaru, który będzie
    informował, ile dane ujęcie będzie wg. komputera
    prześwietlone/niedoświetlone.

    I znowu: nie mówię, że wszędzie tak jest, ale to popularne rozwiązanie.

    Skala może mieć przedział np. od -2 do +2 - i jak
    niedoświetlenie/prześwietlenie wychodzi poza ten przedział, to nie wiesz
    już, jak bardzo.

    Inna metoda to właśnie ustawienie żądanej kompensacji w trybie manualnym
    i takie manipulowanie parametrami, żeby wskaźnik wskazywał zero.

  • 13. Data: 2010-03-06 20:59:47
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    JaromirD pisze:

    > A ja (w pierwszej wiadomości) tak: "Kręcę
    > kółkiem, drabinka zmienia się na + lub -, ISO OCZYWIŚCIE STAŁE"

    Tak, wiem, ale nie musi być stałe i jest to jeden z parametrów, który
    może się zmieniać.

    Nie mam takiego samego aparatu, więc mogę tylko podpowiadać, jakie są
    ogólne możliwości tej opcji.

    > I kto tu nie czyta?

    Ty.

    > Zgadza się, w Nikonach jest automatyczne iso, ale je wyłączyłem żeby
    > ograniczyć liczbę zmiennych. Instrukcja poza jeszcze jedną wzmianką, że w
    > trybie M zmieniają się tylko wskazania wyświetlacza, a czas i przesłona

    No widzisz - wystarczyło przeczytać instrukcję.

    > pozostają stałe, nie wspomina słowem o kompensacji w kontekście trybu M.
    > Czyli kompensacja w M nie robi nic. To po co ona jest? I po co jest w
    > pozostałych trybach, skoro jest tylko innym sposobem zmiany czasu lub
    > przesłony (albo obu na raz)?

    Sam sobie odpowiedziałeś.

    > Co mogłem sam wypróbować, to wypróbowałem. Moje możliwości się skończyły i
    > dlatego pytam.

    To postaraj się też czytać ze zrozumieniem odpowiedzi.

  • 14. Data: 2010-03-06 21:26:11
    Od: JaromirD <r...@q...pl>

    Andrzej Lawa wrote:

    > I jeszcze nie przeczytałeś instrukcji od deski do deski? ;->

    Ale się uczepiłeś. Przeczytałem, przejrzałem, przekartkowałem i inne takie.
    Tylko nie pisz, że bez zrozumienia, bo nie na wszystko da się od razu
    zwrócić uwagę. Jedne rzeczy wychodzą najpierw, inne później podczas
    używania.

> [...]
    >
    > Inna metoda to właśnie ustawienie żądanej kompensacji w trybie manualnym
    > i takie manipulowanie parametrami, żeby wskaźnik wskazywał zero.

    Tej ciekawej metody instrukcja nawet nie próbuje sugerować. Inna sprawa że
    przy próbach takiego celowania wychodzą mi różnie naświetlone zdjęcia, a jak
    rozumiem ekspozycja powinna być taka sama z kompensacją (do zera), jak i
    podczas normalnego pomiaru (o ile mieści się w zakresie), tzn. jak aparat
    pokazuje np 1/4 s f3,5 to po skompensowaniu ekspozycji o + 1, powinienem np.
    skrócić czas tak, żeby drabinka znowu pokazywała 0. Jeśli nie popełniam tu
    jakiegoś błędu, to tak jak napisałem, zdjęcia wychodzą ciemniejsze po
    kompensacji.

    JaromirD

  • 15. Data: 2010-03-06 22:31:13
    Od: mg <a...@p...onet.pl>

    > tzn. jak aparat pokazuje np 1/4 s f3,5
    > to po skompensowaniu ekspozycji o + 1,
    > powinienem np. skrócić czas tak,
    > żeby drabinka znowu pokazywała 0.

    W trybie M aparat sam nie zmienia ani czasu ani przysłony. Jeżeli przy
    danym kadrze drabinka pokazuje "0" i ustawisz kompensację "+1" to
    drabinka zacznie pokazywać "-1". Wtedy ty ręcznie otworzysz przysłonę
    (wydłużysz czas) i drabinka znów pokaże "0". Ale to nie będzie w
    rzeczywistości "0" tylko właśnie żądane "+1".

  • 16. Data: 2010-03-06 22:34:11
    Od: mg <a...@p...onet.pl>

    > tzn. jak aparat pokazuje np 1/4 s f3,5
    > to po skompensowaniu ekspozycji o + 1,
    > powinienem np. skrócić czas tak,
    > żeby drabinka znowu pokazywała 0.

    Mniej więcej o to chodzi. Przy "+1" drabinka spadnie do "-1" więc
    powinieneś wydłużyć czas (a nie skrócić).

  • 17. Data: 2010-03-06 22:48:16
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    JaromirD wrote:
> [...]

    I to jest cała prawda w tym temacie, ale jeśli jej nie rozumiesz, to
    postaram Ci się wytłumaczyć...

    > Dalej zastanawiam się, czemu Nikon nie zablokował kompensacji w M, skoro
    > jest tu zbyteczna?

    Ale dlaczego zbyteczna? Wręcz przeciwnie - może być bardzo przydatna -
    właśnie wtedy, gdy na drabince światłomierza mieści Ci się +/- 2EV, a
    chcesz zmierzyć więcej...
    Wtedy przykładowo ustawiasz +3EV na skali korekcji ekspozycji, a obiekt
    sceny (jasny jak cholera, bo na +3EV) ma wtedy dopiero na drabince
    światłomierza 0EV, czyli środek... ;-)

    Inny przykład... zwykle dla światła dziennego naświetlasz na ISO 160,
    ale dla światła błyskowego wychodzi to zbyt ciemno, więc nie
    przestawiając ISO możesz na czas fotografowania z lampą wprowadzić
    korekcję +0.7EV...

    Zastosowań korekcji ekspozycji jest naprawdę dużo i niezależnie od
    użytego trybu fotografowania (M, A, S, czy P) może się ona przydać...
    "zbyteczna" ona raczej nie jest... ;-)
    Dlaczego Nikon nie blokuje tej opcji? Bo nikonem trzeba umieć
    fotografować... ;-P

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 18. Data: 2010-03-07 07:47:45
    Od: "Dariusz Gasior" <d...@g...pl>

    Witam

> [...]
    > Tylko nie pisz, że bez zrozumienia, bo nie na wszystko da się od razu
    > zwrócić uwagę. Jedne rzeczy wychodzą najpierw, inne później podczas

    Slusznie sie uczepil. Jest napisane jak wol w instrukcji (s. 90 drugi
    akapit), cytuje: "Kompensacja ekspozycji jest dostępna w trybach P, S i A (w
    trybie M tylko ulega zmianie informacja o ekspozycji podana na
    elektronicznej skali ekspozycji, czas migawki i przysłona pozostają
    niezmienione)."

    Zapoznaj sie, ale tak naprawde zapoznaj sie z instrukcja obslugi i
    podrecznikiem fotografowania.

    to chociaz nie pie*** ze w instrukcji nie ma, tylko, ze Ci sie nie chce.

    Pozdrawiam
    Dariusz Gasior

    4921 (20100306) __________

  • 19. Data: 2010-03-07 08:21:40
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...usunto.pl>

    Dnia Sun, 7 Mar 2010 08:47:45 +0100, Dariusz Gasior napisał(a):

    > __________ Informacja programu ESET NOD32 Antivirus, wersja bazy sygnatur wirusow
    4921 (20100306) __________

    > Wiadomosc zostala sprawdzona przez program ESET NOD32 Antivirus.

    Mógłbyś to cholerstwo powyżej wyłączyć?

    "Dar jest błogosławieństwem ofiarodawcy"

  • 20. Data: 2010-03-07 10:31:54
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    JaromirD pisze:

    > Ale się uczepiłeś. Przeczytałem, przejrzałem, przekartkowałem i inne takie.

    Raczej tylko inne takie. Jak widać w instrukcji jest wszystko opisane -
    miałem rację.

    > Tylko nie pisz, że bez zrozumienia, bo nie na wszystko da się od razu
    > zwrócić uwagę. Jedne rzeczy wychodzą najpierw, inne później podczas
    > używania.

    To przeczytaj jeszcze raz. Teraz już wiesz, gdzie - Dariusz podał stronę.

    [ciach]

    > Tej ciekawej metody instrukcja nawet nie próbuje sugerować. Inna sprawa że

    Jak widać masz problemy z czytaniem ze zrozumieniem.

> [...]
    > skrócić czas tak, żeby drabinka znowu pokazywała 0. Jeśli nie popełniam tu
    > jakiegoś błędu, to tak jak napisałem, zdjęcia wychodzą ciemniejsze po

    Może jednak daruj sobie lustrzanki? Najwyraźniej ciebie przerastają...

    Jak widać w instrukcji obsługi twojego aparatu kompensacja służy tylko
    do ułatwiania pomiarów przy ręcznych nastawach - zamiast pamiętać, że
    chcesz ciut ciemniej/jaśniej ustawiasz sobie kompensację i celujesz w zero.

    Więc jak włączasz kompensację i się dostosowujesz do skompensowanego
    pomiaru to oczywiście, że masz ciemniej lub jaśniej (w zależności, w
    którą stronę kompensujesz).