  • 1. Data: 2009-01-31 15:21:22
    Temat: JPEGi z RAW - jak wy to robicie
    Od: T...@s...in.the.world

    Witam,

    Jak wy robicie te JPEGi z RAW?
    Patrze na galerie:
    http://www.andzel.net
    I tam jpegi maja po kilkadziesiat KB tylko. Max. 100KB - przy b. dobrej
    jakosci. Jak to sie robi? Z RAW, ktory ma kilkanascie MB???

    A co w przypadku skanow ze slajdow, gdzie RAWy/TIFFy wychodza
    kilkudziesieciomegowe...

    TA

  • 2. Data: 2009-01-31 15:39:46
    Temat: Re: JPEGi z RAW - jak wy to robicie
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze T...@s...in.the.world:

> [...]
    > jakosci. Jak to sie robi? Z RAW, ktory ma kilkanascie MB???
    >
    > A co w przypadku skanow ze slajdow, gdzie RAWy/TIFFy wychodza

    Nie rozumiem tego posta :/

  • 3. Data: 2009-01-31 15:48:41
    Od: b <a...@a...arturbukowski.pl>

    Dnia 31-01-2009 o 16:21:22 <T...@s...in.the.world>
    napisał(a):

    > I tam jpegi maja po kilkadziesiat KB tylko. Max. 100KB - przy b. dobrej
    > jakosci. Jak to sie robi? Z RAW, ktory ma kilkanascie MB???

    RAW ma milion MB, bo jest duzy. zdjecia na potrzeby www mają dość małe
    wymiary (800x533)
    zmniejszajac wymiary do 800x533px rozmiar pliku znacznie maleje.
    do tego wycinasz exifa, ktory tez troche wazy i oszczedzasz kolejne KB.

    b.

    --
    www.arturbukowski.pl

  • 4. Data: 2009-01-31 15:48:49
    Od: Kosu <k...@k...pl>

    T...@s...in.the.world wrote:
> [...]
    > I tam jpegi maja po kilkadziesiat KB tylko. Max. 100KB - przy b. dobrej
    > jakosci. Jak to sie robi? Z RAW, ktory ma kilkanascie MB???

    Magia internetu :P

    Przecież te zdjęcia mają w większości 800x536px. Jakość zresztą nie jest
    jakaś fenomenalna. Dobry kompresor do jpg (w tym wypadku photoshop,
    który i tak cudem nie jest) załatwia sprawę.

    pozdrawiam,
    Kosu

  • 5. Data: 2009-01-31 16:59:54
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <op.uomovf0bj3i4f9@luc1fer>,
    b <a...@a...arturbukowski.pl> wrote:

> [...]
    > zmniejszajac wymiary do 800x533px rozmiar pliku znacznie maleje.
    > do tego wycinasz exifa, ktory tez troche wazy i oszczedzasz kolejne KB.

    Ale na zdjeciach na www.anzdzel.net exif nie jest wyciety...

    TA

  • 6. Data: 2009-01-31 17:05:42
    Od: "marcin.STIG.saldat" <s...@p...pl>

    T...@s...in.the.world pisze:
    > Ale na zdjeciach na www.anzdzel.net exif nie jest wyciety...

    Ale EXIF to w porywach max kilka KB. Zrozum -- te kilkadziesiat czy 100
    kb to wynika z faktu przeskalowania obrazu z kilku tysiecy na kilka
    tysiecy pikseli, do wspomnianego 800x533 (i skompresowania JPGiem). Tak
    trudno to pojac?

    --
    Pozdrawiam,
    marcin.STIG.saldat

  • 7. Data: 2009-01-31 17:49:21
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <498484ea$1@news.home.net.pl>,
    "marcin.STIG.saldat" <s...@p...pl> wrote:

> [...]
    > kb to wynika z faktu przeskalowania obrazu z kilku tysiecy na kilka
    > tysiecy pikseli, do wspomnianego 800x533 (i skompresowania JPGiem). Tak

    Owszem - trudno. Ciekawi mnie na przyklad stopien tej kompresji.

    TA

  • 8. Data: 2009-01-31 17:55:52
    Od: Paweł Rumian <c...@c...barg.cy>

    Dnia sobota, 31 stycznia 2009 18:49 osoba znana jako
    T...@s...in.the.world nastukała:

    > Owszem - trudno. Ciekawi mnie na przyklad stopien tej kompresji.

    A probowales po prostu przeskalowac sobie takie zdjecie sam, w celach
    edukacyjnych?
    Przy rozmiarze rzedu 800x600 (wiekszych zreszta tez) kompresja z jakoscia 85
    daje juz znikomy rozmiar, porawianie jakosci (zmniejszanie kompresji) nie
    polepsza wyraznie jakosci zdjecia.

    --
    Paweł Rumian
    e-mail -> ROT13

  • 9. Data: 2009-01-31 17:57:20
    Od: "JD" <j...@g...com>

    > Owszem - trudno. Ciekawi mnie na przyklad stopien tej kompresji.

    jessuu jakim sposobem ja z rawa robie jotpega i wstawiam go na plfoto?
    z 14 MPx . Ja to robie bibble i gimpem.

    Bo w sumie może pytasz o coś innego
    czego nie napisałeś

    JD

  • 10. Data: 2009-01-31 20:25:51
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Użytkownik wrote:
    > I tam jpegi maja po kilkadziesiat KB tylko. Max. 100KB - przy b. dobrej
    > jakosci. Jak to sie robi? Z RAW, ktory ma kilkanascie MB???

    RAW zawiera wiele informacji, ktorych nie widzisz gdy zdjecie jest
    wyswietlane w programie graficznym. Ma on duzo bogatsza informacje o
    stopniu naswietlenia kazdego piksela (dlatego masz duzo wieksza niz w JPEG
    kontrole nad korekcja ekspozycji) i kolorach (masz pelna kontrole nad
    balansem bieli - w JPEG byloby to niemozliwe). JPEG zawiera jedynie obraz
    wynikowy, przetworzony, w dodatku silnie skompresowany - i jest to
    kompresja stratna, powodujaca utrate znacznej czesci informacji (do
    pewnego momentu i w pewnych warunkach niemal w ogole tego nie widac), w
    tym tej dotyczacej kolorow.
    Warto zreszta przeprowadzic eksperyment - oddzielic luminancje od
    chrominancji, w tej ostatniej nawet kilkakrotnie obnizyc rozdzielczosc i
    ponownie je polaczyc. Efekty beda bardzo ciekawe, wrecz zaskakujace.

    k,