  • 11. Data: 2013-10-21 11:53:03
    Temat: Re: Induktor telefoniczny jako źródło prądu?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Zwykly wytwarzal zmienny. Styki na koncu byly przelaczane w czasie
    > krecenia - tzn jak kreciles, to sie oska przesuwala i wlaczala
    > induktor w linie.
    >
    > Ale to twoje to cos innego moze byc, chyba ze zagraniczny=radziecki.

    Może styki są po to, by przy ciągłym kręceniu robił dzyń, dzyń, dzyń,
    dzyń zamiast dzyyyyyyń?

    > Mam dwa takie gadzety na korbke - do niczego sie nie nadaja.
    > Baterie laduje sie przeciez godzinami, a tu po paru minutach reka
    > odpada. Zdaje sie ze jedyne sensowne rozwiazanie
    > http://windupradio.com/trevor.htm
    > mialo sprezyne, ktora sie krotko nakrecalo, a potem ona dlugo krecila
    > pradniczka. Straty mocy na przekladniach byly chyba ogromne.

    Znajomy kupił "latarkę ekologiczną". Na straganie u Chińczyków czy Ruskich,
    za kilka złotych. Plastikowa rura miała nawinięte cewki, a w środku coś
    swobodnie się poruszało, można się domyślać, że magnes. Jak się tą rurą
    trochę potrzęsło, to latarka przez jakiś czas świeciła. Ale dość szybko
    się zepsuła. Po zajrzeniu do środka wyszło na jaw, że w środku jest mała
    litowa bateryjka, która zasila diodę latarki. A śmajtanie magnesem ładuje
    mały kondensator, który poprzez tranzystor zamyka obwód diody świecącej.

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2013-10-21 11:57:34
    Od: Jack <J...@w...pl>

    > Na potrzeby wlasne - swieczka z pelierem. Albo
    > http://zezik.net/2013/04/18/biolite-nowy-palnik-pier
    wsze-palenie/
    > http://www.biolitestove.com/campstove/camp-overview/
    features/

    Pierwsza z brzegu aukcja z ogniwem :
    http://allegro.pl/tec1-12708-ogniwo-peltiera-68-0w-t
    ec-wroclaw-f-vat-i3568156757.html
    Coś mi się tu nie zgadza... 68W ? Takie małe ogniwo? Przecież z zasady
    działania chyba wynika, że strona ciepła wydziela sumę energii ze strony
    zimnej oraz energii z zasilania. A takie małe ogniwo chyba nie jest w
    stanie odprowadzić ponad 70W jedną stroną?
    Zresztą energia zasilania powinna chyba stanowić ułamek mocy wydzielonej
    po stronie ciepłej a nie 99%. Czy takie ogniwo nadaje się do zbudowania
    takiego generatorka na świeczkę? Jaką moc wtedy uzyska?

    Jack

  • 13. Data: 2013-10-21 12:08:44
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz K. Ladziak" napisał w wiadomości
    Użytkownik Tomasz Wójtowicz napisał:
    > Są dwa rodzaje telefonów bezbateryjnych:

    >Czyli stary, dobry telefon Bella. Polskie okrętowe miały dwa
    >jednakowe

    Problem w tym ze on kiepsko dzialal.
    Dopiero zastosowanie przez Edisona mikrofonu weglowego dalo zdatny do
    uzytku telefon.
    Na okrecie gdzie kable krotkie moze i wystarczy system Bella,
    szczegolnie jak bedzie mial lepsze przetworniki niz w 1876.

    J.

  • 14. Data: 2013-10-21 13:27:04
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jack" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >ze strony zimnej oraz energii z zasilania. A takie małe ogniwo chyba
    >nie jest w stanie odprowadzić ponad 70W jedną stroną?

    Jest ... jesli dokleisz do tego stosowny radiator, np woda chlodzony
    :-)

    >Zresztą energia zasilania powinna chyba stanowić ułamek mocy
    >wydzielonej po stronie ciepłej a nie 99%.

    Niestety nie - one sa malo sprawne, wiec moc zasilania sporo
    przekracza moc chlodzaca.
    I prawde mowiac podejrzewam ze przesadzili z tymi 68W mocy
    odprowadzanej.

    >Czy takie ogniwo nadaje się do zbudowania takiego generatorka na
    >świeczkę? Jaką moc wtedy uzyska?

    nawet jesli 1W, to komorke doladuje.
    Tak swoja droga to kiedys widzialem i wydawalo mi sie ze LED zasilane
    z tego swieca jasniej niz swieczka ktora grzala.

    J.

  • 15. Data: 2013-10-21 13:27:36
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@n...com> napisał w wiadomości
    > Np. system 12-obwodowy ma 12 par rozmównych, każda przyłączona do innej
    > słuchawki. Żeby zadzwonić na inny aparat, trzeba pakieciaka przestawić

    Każdy z każdym?
    Zakładając dla uproszczenia jedną parę do wszystkiego, połączyć
    każdy-z-każdym 12 aparatów, to trzeba będzie położyć, według wzoru (1) do
    prawa Metcalfa, 66 par łącznie. Trochę to mało ekonomiczne... Już lepiej
    użyć jakiejś centralki, gdzie w pudełku to okablować to nie takie straszne,
    a długich par pozostanie 12. Tylko problem, jak przekazać, kogo się woła...?
    Tak źle i tak niedobrze. Chyba, że telefonistka... (majtku, połączcie mnie z
    kambuzem, a migiem!)

    (1) x = ilość par, wzór to x = n(n-1)/2 = (n^2-n)/2.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 16. Data: 2013-10-21 13:31:11
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Wilk" <w...@m...agh.edu.pl> napisał w wiadomości

    > Mój ś.p. ojciec opowiadał jak w czasie wojny zmajstrował elektrownię
    > wiatrową. Jako prądnica służył właśnie induktor telefoniczny, żarówka 110
    > V była z tramwaju. Było to wtedy praktycznie jedyne oświetlenie, bo o
    > naftę na wsi było trudno, a kradziona z niemieckich cystern benzyna często
    > powodowała pożary.

    O właśnie, ta żarówka, o której wspomniałem, to była 110 właśnie.
    Oj, wiem, że trzeba było ostro kombinować. Moja Mama pochodzi z Wilna,
    mówiła mi czasem, jakie cuda jej mama czynila, żeby jakoś rodzinę utrzymać.
    Szczegółów już nie pomnę, może jeszcze raz podpytam?

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 17. Data: 2013-10-21 13:38:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Wilk" napisał w wiadomości
> [...]
    >110 V była z tramwaju. Było to wtedy praktycznie jedyne oświetlenie,
    >bo o naftę na wsi było trudno, a kradziona z niemieckich cystern

    A wies byla w kieleckim ?

    J.

  • 18. Data: 2013-10-21 13:45:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F zapytał:

    > A wies byla w kieleckim ?

    Pewnie jeszcze gdzieś w okolicach dworca.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2013-10-21 14:09:28
    Od: Krzysztof Wilk <w...@m...agh.edu.pl>

    W dniu 2013-10-21 13:38, J.F pisze:

    > A wies byla w kieleckim ?

    W krakowskim też potrzebowali światła. Stacja kolejowa była niedaleko.

  • 20. Data: 2013-10-21 14:53:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości
    Pan J.F. napisał:

> [...]
    >ładuje
    >mały kondensator, który poprzez tranzystor zamyka obwód diody

    I smiem podejrzewac ze one wszystkie takie, bo z takiej konstrukcji
    duzo pradu nie bedzie.

    Ale cos takiego jest polowicznie uczciwe:
    http://allegro.pl/promocja-dynamo-latarka-kinetyczna
    -3-led-hit-i3620199170.html

    Dynamo jest, tylko nic nie laduje. Dioda sie swieci z niego, a
    bezwladnosc starcza na dodatkowe pol sekundy swiatla.
    Mozna przesunac wylacznik, i wtedy swieci z trzech guzikowych
    bateryjek.
    Jak ktos reke ma silna, to moze nawet da rade sobie poblyskac przed
    dluzszy czas.

    I jest ostatnio masa latarek na korbke, smiem twierdzic ze dosc
    uczciwych - tzn np mactronik chyba jednak zawiera akumulator i mozna
    go naladowac z korbki ... o ile komus reka wytrzyma.

    J.

    --
    Jarek