    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Induktor telefoniczny jako źródło prądu?
    Date: 21 Oct 2013 09:53:03 GMT

    Pan J.F. napisał:

    > Zwykly wytwarzal zmienny. Styki na koncu byly przelaczane w czasie
    > krecenia - tzn jak kreciles, to sie oska przesuwala i wlaczala
    > induktor w linie.
    >
    > Ale to twoje to cos innego moze byc, chyba ze zagraniczny=radziecki.

    Może styki są po to, by przy ciągłym kręceniu robił dzyń, dzyń, dzyń,
    dzyń zamiast dzyyyyyyń?

    > Mam dwa takie gadzety na korbke - do niczego sie nie nadaja.
    > Baterie laduje sie przeciez godzinami, a tu po paru minutach reka
    > odpada. Zdaje sie ze jedyne sensowne rozwiazanie
    > http://windupradio.com/trevor.htm
    > mialo sprezyne, ktora sie krotko nakrecalo, a potem ona dlugo krecila
    > pradniczka. Straty mocy na przekladniach byly chyba ogromne.

    Znajomy kupił "latarkę ekologiczną". Na straganie u Chińczyków czy Ruskich,
    za kilka złotych. Plastikowa rura miała nawinięte cewki, a w środku coś
    swobodnie się poruszało, można się domyślać, że magnes. Jak się tą rurą
    trochę potrzęsło, to latarka przez jakiś czas świeciła. Ale dość szybko
    się zepsuła. Po zajrzeniu do środka wyszło na jaw, że w środku jest mała
    litowa bateryjka, która zasila diodę latarki. A śmajtanie magnesem ładuje
    mały kondensator, który poprzez tranzystor zamyka obwód diody świecącej.

    --
    Jarek