  • 21. Data: 2023-08-24 16:25:26
    Temat: Re: Ile taki mikrosolarek w ciągu słonecznego dnia potrafi wygenerować (mili)amperków?
    Od: Adam Górski <g...@w...pl>

    > A jednak stosowane. W sumie nie wiem dlaczego miałyby być mało
    > użyteczne, zwłaszcza gdy chodzi o pomiar sprawności ogniw na
    > potrzeby PV. Charakterystyka widmowa ogniw znana i powtarzalna,
    > światło halogenowe też ma widmo ciągłe, a przy stabilizowanym
    > napięciu strumień światła dobrze określony. A zawsze można zrobić
    > pomiar kalibracyjny wzorcowym ogniwem. Czego więcej potrzeba?

    A dlatego , że są różne techologie wykonania. Również wielowarstwowe,
    gdzie każda z warstw może przetwarzać światło o różnym zakresie widmowym.

    W walce o coraz wyższą efektywność powtarzalne warunki pomiarów mają
    kluczowe znaczenie.

    Zatem jeżeli "golden cell" używana w procesie kalibracji pomiarów
    wykonana jest w innej technologii niż badana może spowodować
    zafałszowanie wyników. Pomiary efektywności przestają być wtedty wiarygodne.

    > "W impulsie", więc błyskowa. No i ksenonowa, jak w zaprzeproszeniem
    > byle kodaku. Zajrzałem do protokołów -- świecili fińskim symulatorem
    > QuickSun 820A firmy Endeas. Dobre to? W innych labach mają co innego,
    > ale nie wiem co, więc i tak nie porównam.

    To jest porównanie leda do latarni morskiej.

    > O tym trudno nie wspomnieć -- na początku dziwiło mnie mocno, że
    > słońce można symulować lampami wyładowczymi. Tam zawsze są jakieś
    > wyraźne piki. Zajrzałem teraz do wykresów charakterystyk lampy tego
    > QuiskSuna -- dość to nierówne. Najbardziej na granicy czerwieni
    > i podczerwieni, co akurat w przypadku PV nie ma znaczenia. Ale
    > są też inne podejrzane szczyty. Zakładam, że ktoś to jednak zbadał
    > i jest dobrze. W każdym razie po filtrach już jest całkiem blisko
    > AM1.5G.

    Tak, lampy łukowe mają widmo zadziwiająco podobne do słońca.
    Problemem jest tylko UV który trzeba wyciąć.
    Jest to wielki problem, bo przy tej mocy filtry absorbcyjne są raczej
    bezużyteczne.

    > Nowoczesność wkracza wszędzie, więc mnie to nie dziwi. Ale są też
    > obszary, gdzie nie ufa się żadnym symulacjom, tylko korzysta ze
    > słońca. Z tym że to nie PV, tylko meteo. Uznano zgodnie, ze słońce
    > najlepiej świeci w Davos. Tam każdy gna na organizowane spędy,
    > stawia swoją aparaturę na platformie i czeka kilka dni, by porównać
    > wyniki między sobą. Jeżdżenie do Davos ma swoje zalety, więc nikt
    > nie chce tego zmieniać.

    Zapewnienie widma AM1.5 przy pomocy ledów jest wyjatkowo skomplikowane.
    Zwłaszcza jeżeli oczekujesz równomierności w oświetleniu na poziomie 1%.

    > Jarek

    Adam Górski

  • 22. Data: 2023-08-24 17:01:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Górski napisał:

    > A dlatego , że są różne techologie wykonania. Również wielowarstwowe,
    > gdzie każda z warstw może przetwarzać światło o różnym zakresie widmowym.

    Tyle to ja wiem. Ale nie chodzi teraz o dział R&D, w którym co i rusz
    testuje się nowe pomysły wielowarstwowych ogniw. Jest potrzeba pomiarów
    każdego ogniwa w produkcji seryjnej. W tym przypadku można sobie świecić
    halogenem -- i to jest bardzo użyteczne.

    > To jest porównanie leda do latarni morskiej.

    Jeśli latarnia morska też jest na ledach, to tak. Dobre porównanie.

    > Tak, lampy łukowe mają widmo zadziwiająco podobne do słońca.

    Patrzę na oba wykresy. Jest różnica.

    > Problemem jest tylko UV który trzeba wyciąć. Jest to wielki problem,
    > bo przy tej mocy filtry absorbcyjne są raczej bezużyteczne.

    Poradzili sobie. Nie zakładam, że absorbcyjnie.

    > Zapewnienie widma AM1.5 przy pomocy ledów jest wyjatkowo skomplikowane.
    > Zwłaszcza jeżeli oczekujesz równomierności w oświetleniu na poziomie 1%.

    Mam nawet mapę rozkładu niejednorodności promieniowania tego egzemplarza
    ksenonowego QuickSuna. Nie jest źle, choć mogłoby być lepiej. Równomierne
    świecenie haogenem może być łatwiejsze. Przy wszystkich wadach żarowego
    świecenia, taki symulator może dawać bardziej użyteczne informacje.
    Wszystko zależy od tego, po co komu to.

    --
    Jarek

  • 23. Data: 2023-08-24 17:31:46
    Od: Adam Górski <g...@w...pl>

> [...]
    > każdego ogniwa w produkcji seryjnej. W tym przypadku można sobie świecić
    > halogenem -- i to jest bardzo użyteczne.

    Moglibyśmy tak w nieskończoność.
    Ja patrzę z punktu widzenia R&D bo to moja praca.
    Produkcja też, ale na poziomie wafli.

    Siłą rzeczy każdy ma swój punkt widzenia.
    Z mojej strony EOT.

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 24. Data: 2023-08-24 18:45:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Górski napisał:

    > Moglibyśmy tak w nieskończoność.
    > Ja patrzę z punktu widzenia R&D bo to moja praca.
    > Produkcja też, ale na poziomie wafli.
    >
    > Siłą rzeczy każdy ma swój punkt widzenia.

    Ja to podobno złośliwy jestem z natury, a nie że akurat chcę być.
    No więc w R&D najważniejsza jest otwartość. Z symulatorem słonecznym
    zetknąłem się po raz pierwszy prawie ćwierć wieku temu. Zrobili go
    specjalnie do projektu badawczo-rozwojowego dotyczącego podwyższenia
    sprawności wafli używanych przy produkcji energii. To było tak dawno,
    że słowo "fotowoltaika" znali tylko ci w laboratoryjnych fartuchach,
    a nie budowlańcy w bereciku z antenką, jak dzisiaj. O przetwarzaniu
    wielowarstwowym wtedy wiele nie myślano, ale podstawowa technologia
    poli- i monokrystaliczna miała już sens komercyjny. Symulator był
    halogenowy, a jakże. Inny nie byłby w tym przypadku ani trochę lepszy.
    W ogóle nie wiem, czy były dostepne inne, a jeśli były, to za furmankę
    pieniędzy. Z jego udziałem udało się wybadać i rozwinąć proces tak, że
    przybyło trochę tych cholernych procentów wydajności. Z punktu widzenia
    biznesu -- sukces. Za darmo nie da się robić R&D. Przynajmniej mnie by
    się nie chciało.

    Jarek

    --
    Nie oglądajmy się na różne prądy, prądziki, arabeski, frykasy i frytki.
    Na przykład Majewski. Ten się nie ogląda. Wprowadza. Wprowadza mechanizację

  • 25. Data: 2023-08-24 22:12:06
    Od: Adam Górski <g...@w...pl>

> [...]
    > przybyło trochę tych cholernych procentów wydajności. Z punktu widzenia
    > biznesu -- sukces. Za darmo nie da się robić R&D. Przynajmniej mnie by

    Z tą złośliwością to się musisz bardziej postarać.
    Testowanie PV jest dość dokładnie zdefiniowane w odpowiednich normach.
    I tutaj otwartość nie ma nic do rzeczy.

    Chcesz sobie testować z halogenem - to sobie testuj z halogenem.
    Do testowania całego panelu wystarczy.

    Do klasyfikacji i sortowania wafli nie.
    Do publikacji osiągnięć - tym bardziej.

    Pozdrawiam,

    Adam Górski

  • 26. Data: 2023-08-24 22:51:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Górski napisał:

    > Z tą złośliwością to się musisz bardziej postarać.

    Nigdy się nie staram walczyć z naturą. Swoją zwłaszcza.

    > Testowanie PV jest dość dokładnie zdefiniowane w odpowiednich normach.

    Nade wszystko należy mieć baczenie, by pracy w R&D nie pomylić z pracą
    w dziale kontroli jakości.

    > I tutaj otwartość nie ma nic do rzeczy.

    Tu faktycznie nie. Nawet jest niewskazana.

    > Chcesz sobie testować z halogenem - to sobie testuj z halogenem.
    > Do testowania całego panelu wystarczy.

    Tu też nie chodzi o chcania i starania. Skoro wystarczy, to po co
    przepłacać?

    > Do klasyfikacji i sortowania wafli nie.

    Jak się okazało, też można (chyba że co innego rozumiemy przez "wafel").

    > Do publikacji osiągnięć - tym bardziej.

    To kolejna kwestia, która zależy od punktu widzenia. Czasem w R&D chodzi
    o coś dokładnie odwrotnego, niż "publikacja osiągnięć".

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2023-08-25 13:29:16
    Od: Adam Górski <g...@w...pl>

    > Nigdy się nie staram walczyć z naturą. Swoją zwłaszcza.

    Twoja sprawa.

    > Nade wszystko należy mieć baczenie, by pracy w R&D nie pomylić z pracą
    > w dziale kontroli jakości.

    Charakteryzacja musi być wykonana wg normy. Czy R&D czy kontrola
    jakości. Z czym tu dyskutować ?

    > Tu faktycznie nie. Nawet jest niewskazana.

    > Tu też nie chodzi o chcania i starania. Skoro wystarczy, to po co
    > przepłacać?

    A może nie wystarczy ? Skąd wiesz kiedy wystarczy ?
    A może tylko Ci się wydaje ,że wystarczy ?
    A jeżeli masz różne wyniki z różnych lini produkcyjnych , to który jest
    dobry ? Może żaden ? A może oba ?

    > Jak się okazało, też można (chyba że co innego rozumiemy przez "wafel").

    Wafel czyli pojedyncza cela np 160 x 160 x 0.2mm po procesach
    chemicznych, separacji, izolacji,z naniesionymi elektrodami, przed
    bondingiem.

    > To kolejna kwestia, która zależy od punktu widzenia. Czasem w R&D chodzi
    > o coś dokładnie odwrotnego, niż "publikacja osiągnięć".

    To zależy czy produkujesz w garażu czy w fabryce za grube miliony.
    Każdy ma inne potrzeby.

    Pozdrawiam
    Adam Górski

  • 28. Data: 2023-08-25 15:11:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Górski napisał:

    > Twoja sprawa.

    O to to to! Jestem mało podatny na sugestie, kiedy mam się bardziej starać.

    > A może nie wystarczy ? Skąd wiesz kiedy wystarczy ?

    Przeczytałem, że wystarczy -- i uwierzyłem fachowcowi. Ale mam też
    swoje zdanie. Wystarczy wtedy, gdy rentowność fabryki będzie na
    założonym poziomie. Smutna informacja: produkcję paneli PV lokuje
    się dzisiaj w branży budowlanej. Zupełnie jak produkcję terakoty czy
    rynien. Albo paneli podłogowych. Zespół fabrycznych technologów (zwany
    czasem działem R&D) dostanie grube premie, gdy na przykład "zepsują"
    sprawność o 0,45%, ale przy tym utną 17,31% kosztów.

    > Wafel czyli pojedyncza cela np 160 x 160 x 0.2mm po procesach
    > chemicznych, separacji, izolacji,z naniesionymi elektrodami, przed
    > bondingiem.

    Czyli rozumiemy tak samo. Ten cały QuickSun kosztuje worek dukatów
    między innymi dlatego, że gwarantuje założoną równomierność oświetlenia
    w obszarze 200x120 cm. Do testowania wafli go szkoda, tu wystarczy coś
    prostszego i tańszego, co równo świeci na tym małym kwadraciku. O ile
    w ogóle dział kontroli jakości zaleci testowanie na tym etapie. Bo może
    proces jest tak dopracowany, powtarzalny i równomierny, że nie warto,
    a ten ułamek promila bubli można odrzucić w testach końcowych. Nie moja
    sprawa, sprawa technologów i kontroli jakości.

    Gdybym robił rzeczywiste, sensowne R&D, dłubał przy przetwornikach
    wielowarstwowych albo z innym rozkładem przestrzennym, starał się
    wydusić ostatnie soki ze znanego rozkładu widma słonecznego, to by mi
    na preno żaden normatywny symulator nie wystarczył, nawet najlepszy
    i najdroższy. Tu potrzeba środków do badania czułości widmowej,
    analizy kierunkowej. No i pomysłów na zmierzenie czegoś, co wcześniej
    mierzone nie było.

    > To zależy czy produkujesz w garażu czy w fabryce za grube miliony.
    > Każdy ma inne potrzeby.

    Chyba nie rozumiem. Co ma wolumen produkcji do publikacji osiągnięć?
    Chyba że co innego rozumiemy przez "publikację osiągnięć". Chodzi o
    raporty kwartalne dla akcjonariuszy? Myślalem, że o tzw. czasopisma
    naukowe.

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2023-08-25 16:05:27
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Adam Górski napisał(a):

    > Do klasyfikacji i sortowania wafli nie.
    > Do publikacji osiągnięć - tym bardziej.

    Halogen w labie jako odpowiednik spektrum słońca, palnik na produkcji
    coby było szybciej.

    > Wafel czyli pojedyncza cela np 160 x 160 x 0.2mm po procesach
    > chemicznych

    Po procesach fizycznych.

  • 30. Data: 2023-08-25 16:36:14
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> wrote:

    > Eee, bo kupiłeś lampkę przeznaczoną na Afrykę :)

    Ten 200 mAh? To by chyba do piekła ten panel musiał trafić, żeby dać tyle
    prądu, żeby naładować w ciągu dnia 200 mAh.

    --
    Laska do gościa w klubie:
    - Cześć, czym przyjechałeś?