  • 1. Data: 2023-08-20 20:34:56
    Temat: Termopady (PS4 i ThinkPad)
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Mam konsolę PlayStation 4 Slim, która jakiś czas temu zaczęła nieco
    bardziej hałasować - wentylator coraz częściej przechodził na wyższe
    obroty. Postanowiłem więc ją otworzyć, wyczyścić i wymienić pastę
    termoprzewodzącą na APU. Okazało się to być dobrym pomysłem, bo nie
    dosyć, że fabryczna pasta zdążyła wyschnąć kompletnie, to jeszcze środek
    był mocno zakurzony na radiatorze zaczęła się tworzyć bariera z kurzu.
    Po tej operacji konsola zaczęła chodzić nieporównywalnie ciszej.

    Jedna rzecz mnie natomiast zastanawia - zauważyłem, że wewnątrz znajdują
    się także pady termoprzewodzące. Są dość grube, zrobione materiału
    przypominającego gumę. Łącza one niektóre elementy (np. kości pamięci
    oraz cewki przetwornic) z blaszanym ekranem. Nie byłem przygotowany na
    ich wymianę, więc po prostu zostawiłem te, które były - co najwyżej
    usuwając kurz z ich powierzchni i przyległości za pomocą patyczka
    higienicznego z odrobiną izopropanolu. Pad z jednego chipu pamięci spadł
    podczas zdejmowania ekranu, odłożyłem go więc na miejsce, ale nie wiem
    czy dokładnie w takiej samej pozycji - nie wiem więc, czy dociskający
    się do niego element ekranu idealnie trafi w swój ślad.

    Takie podejście jest właściwe, czy może przy okazji wymiany pasty
    powinienem także wymienić cały zestaw termopadów? Jeśli tak, to ja
    jakie? Czy jeśli konsola będzie działała stabilnie, to nie muszę się tym
    przejmować do następnej wymiany pasty, za kilka lat?

    Jednocześnie przy okazji postanowiłem wymienić pastę w moim leciwym
    ThinkPadzie x201. I tutaj też trafiła mi się niespodzianka - liczyłem na
    to, że zarówno na CPU jak i GPU będzie nałożona stara pasta. Tymczasem
    okazało się, że układ graficzny też ma jakiegoś termopada - tym razem
    znacznie cieńszego niż w przypadku PS4. Jego stan był znacznie gorszy -
    widać było rysę/pęknięcie. Niestety też nie miałem żadnego zamiennika,
    więc jedynie wyczyściłem miejsce styku i (po nałożeniu pasty na CPU)
    nałożyłem radiator ponownie. Czym mógłbym zastąpić oryginalnego pada na
    GPU w tym laptopie?

  • 2. Data: 2023-08-20 21:16:37
    Temat: Re: Termopady (PS4 i ThinkPad)
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 20.08.2023 o 20:34, Atlantis pisze:
    > Takie podejście jest właściwe, czy może przy okazji wymiany pasty
    > powinienem także wymienić cały zestaw termopadów?

    Pan z YT od konsol zawsze mówił, że nie ruszać jeżeli są miękkie i wilgotne.

    Robert

  • 3. Data: 2023-08-21 08:51:37
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 20 sierpnia 2023 o 21:16:41 UTC+2 Robert Wańkowski napisał(a):
    > Pan z YT od konsol zawsze mówił, że nie ruszać jeżeli są miękkie i wilgotne.

    Ale pewnie też, żeby mimo tego wystawić rachunek ;P