    From: J.F. <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Honda pokazuje jak robi? silniki :)
    Date: Fri, 05 Feb 2010 16:35:40 +0100

    On Fri, 5 Feb 2010 04:56:50 -0800 (PST), JAM wrote:
    >To kwestia turbo. Amerykanski rynek niezbyt lubi silniki turbo.
    >Obecnie pewnie nieslusznie

    A to faktycznie mnie zaskoczyles, na to turbo nie zwrocilem uwagi.
    Sam jestem ciekaw czy lepiej turbo czy wiekszy silnik .. VW turbina
    niezle wychodzila.

    Ale to mnie zaskoczyles nadal .. to ile ta turbinka dodaje mocy ?
    Dziwnie malo, skoro rekompensuje tylko roznice 2.8/3.0.

    Ale wniosek dalszy .. niezle musial GM wyzylowac ten silnik skoro
    turbinke rownowazy. Obroty 6900 to jak jakiejs japonskiej szlifierce.
    I DOHC i inne skroty - no europejski silnik. Czemu nie dopracowal
    poprzedniej konstrukcji, czyzby te 3.8 jednak gorsze bylo ? :-)

    >2.8 bez turbo bybly silnikiem slabszym.

    Co mnie z kolei dalej zaskakuje - tym razem w Europie.
    Skoro tu sie sprzedaja Insygnia 1.6, to czemu turbo w 2.8
    obowiazkowe ?

    A moze jednak turbina ma wiecej zalet ? Czystosc spalin, halas ?
    Czy prozaicznie ciut nizsze spalanie przy tej wielkosci to znacznie
    nizszy podatek :-)
    Bo oferta turbin w europie sie powieksza..

    >Jarku. Jest kryzys. Trzeba przyciagac klienta szczegolnie teraz, wiec
    >firmy motoryzacyjne chwytaja sie kazdego sposobu. Przyciaga sie
    >krzyczaca niska cena po czym jak juz klient pojawi sie u dealera, to
    >mu sie sprzedaje "opcje". To znana sztuczka w USA.

    Ale wlasnie jej teraz nie ma - wyskakuja obie ceny obok siebie.
    http://automobiles.honda.com/civic-sedan/price.aspx?
    Model=FA1E2AEW

    Tak jakby sporo klientow bylo zainteresowanych manualem.

    >Zgoda, zgoda. 1.4 pali malo.

    Moze i malo, ale przeciez sie ledwo w 27mpg zmiesci :-)

    >Wloz go do dwutonowego BMW serii 3 albo 5 i sprobuj sobie pojezdzic.

    No wlasnie. Wiec cos mi sie widzi ze te testy EPA nic nie warte :-)

    Chociaz .. dobrze licze dla LaCross ma 17mpg=13.7l/100 w miescie, i
    26mpg = 9 l/100 w trasie ?
    Mozliwe, ale w miescie trzeba delikatnie jezdzic, a i w trasie nie
    uzywac mocy :-)

    >Jak posiada stary krazownik, to tak. Tamte samochody palily duzo.
    >Mowimy o nowych konstrukcjach z tej deakdy.

    A mozesz napisac jak to u ciebie wyglada ? zatankuj pare razy do pelna
    i spisz licznik.

    >Honda moglaby najwyzej ponosic odpowiedzialnosc, gdyby oszukiwala w
    >tescie EPA. EPA nie testuje wszystkich samochodow sama.

    No ale co - wyssali sobie z palca ?
    http://www.detnews.com/article/20091216/AUTO01/91216
    0399/1448/LIFESTYLE14/26-states-object-to

    >Natomaist nie jest wielka
    >tajemnica, ze stary test EPA zle korelowal dla hybryd. Byl silny
    >nacisk publiczny na rzad aby test zmienil i dostosowal do nowych
    >konstrukcji.

    No i zmieniono .. aczkolwiek ciekaw jestem jak sie w takim tescie w
    ogole mierzy hybrydy. Przeciez one moga wcale silnika nie odpalic.

    >Nie projektuje sie testow dla mniejszosci. Projektuje sie test tak aby
    >dobrze oddawal srednie zuzycie paliwa w skali spolecznej.

    Ale przeciez projektujac test miejski w kraju w ktorym obowiazuje
    50km/h w miastach, nie mozna tam zawrzec cyklicznego rozpedzania do
    setki :-)

    >Baterie w hybrydach w USA sa 100% recyklingowane przez producentow.
    >Dlatego wogole nie kupisz na rynku modulu baterii do Priusa. Mozesz je
    >jedynie wymienic u autoryzowanego dilera i stara bateria waca do
    >Toyoty. Toyota tak zrobila z Priusem i wszyscy konkurenci pozli w ich
    >slady. Tak wiec problem oplat recyclingowych nie wchodzi tu w rachube.

    Ja sie na tych przepisach nie znam, ale moze sie okazac ze to nie
    takie latwe do ominiecia, albo trzeba jakiej kucji czy innych.
    Prawo mamy strasznie grube i skomplikowane.

    >Ja mam 4 w rodzinie i nie kupilbym EV1.

    Inni moga miec inne warunki i inne zdanie.

    >Co innego hybryda II generacji.

    A GM nie mogl wpasc na taki logiczny wniosek ? Tymczasem zamiast
    rozwinac EV1 w ta strone, zlikwidowal caly biznes na 10 lat ..

    >Nie pisze, ze teraz jest nieoplacalny. Pewnie jest. Chodzi o to, ze
    >przez lata to byl bardzo nieoplacalny samochod.

    Mowisz ? I co sie nagle stalo - klientow przybylo, czy ksiegowi
    skonczyli doliczac amortyzacje ?

    >Zreszta Smart w USA
    >mial co najmniej kilka artykulow w prasie, gdzie dziennikarze go
    >testowali i wszyscy byli zaskoczeni, jak (relatywnie) duzo im ten
    >samochod spalil. Po jego rozmiarach i braku mocy wszyscy sie
    >spodziewali duzo mniejszego zuzycia paliwa.

    Ja tam smarty glownie zapamietalem z autostrad. Dzielnie sobie te
    pierdzidelka radzily, ale przy 160 zapewne nie byly oszczedne :-)

    No coz - wydaje mi sie ze to sie kupowalo z innych przyczyn niz
    oszczednosc na paliwie ..

    >W tamtych czasach GM praktycznie nikogo nie zwalnial. Naukowcy
    >zajmujacy sie badaniami nad systemami elektrycznymi pojazdu maja duzo
    >do roboty. Ostanie 20 lat to kolosalny postep w elektronizacji i
    >elektryfikacji pojazdu nawet gdy nie pracujesz ani nad EV ani nad
    >hybryda.

    No chyba ze tak, bo jakos mi nie przystaje opoznienie w wypuszczeniu
    Volta w stosunku do Priusa z sytuacja gdy specjalisci od napedow nadal
    pracuja nad napedami :-)

    Chyba ze naprawde sparzywszy sie na EV1 GM postanowil poczekac jak to
    tym razem japonczykom wyjdzie.

    >Prawie wszyscy w pierwszych kilku latach po Priusie usilowali cos na
    >chybcika wypchnac na rynek aby Toyocie odpowiedziec. Dlatego
    >interesujace jest to, ze koncerny europejskie, znane dotad z odwagi we
    >wprowadzaniu technologicznych nowinek, nie tylko przespaly
    >Japonczykow, ale nawet Amerykanow.

    Ja tam nie wiem, ale w tej [Priusa] formie to mi sie wydaje jakims
    nieporozumieniem. Podladowac w nocy nie mozna, silnik sie wlaczy kiedy
    chce - wychodzi z tego po prostu drozsze auto o ciut mniejszym
    spalaniu.

    >W prasie fachowej pisze sie, ze zarowno Renault
    >jak i Citroen zaiwestowaly powaznie w program badawczy nad hybrydami
    >natomiast Niemcy zdaja sie je dalej ignorowac.

    Badzmy realistami - jak sie elektryczne samochody upowszechnia, to
    prad obloza wysokim podatkiem i tak sie to skonczy dla klienta :-)

    Jeszcze moze byc sprawa emisji CO2, ale w Niemczech zieloni by chcieli
    zlikwidowac elektrownie atomowe i znow wychodzimy na zero, albo
    jeszcze gorzej :-)

    J.