eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaHakowanie infrastruktury za pomocą wyrafinowanych narzędziRe: Hakowanie infrastruktury za pomocą wyrafinowanych narzędzi
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!3.eu.feeder.erj
    e.net!feeder.erje.net!eternal-september.org!feeder3.eternal-september.org!news.
    eternal-september.org!.POSTED!not-for-mail
    From: vamastah <s...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Hakowanie infrastruktury za pomocą wyrafinowanych narzędzi
    Date: Sun, 10 Dec 2023 18:14:38 +0100
    Organization: A noiseless patient Spider
    Lines: 85
    Message-ID: <2...@a...localdomain>
    References: <ucgepp$1b6fh$1@dont-email.me>
    <7...@g...com>
    <ukpphd$ord8$1@dont-email.me>
    <c...@g...com>
    <ukqgic$31qh9$1@news.icm.edu.pl>
    <7xpevz12iibp.1syvkbmecsgnf$.dlg@40tude.net>
    <2...@a...localdomain>
    <uksbi4$a7d2$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <2...@a...localdomain>
    <ul051i$1t69b$3@dont-email.me> <ul08ji$mc7$3$Mirek@news.chmurka.net>
    <ul1fcl$2601d$1@dont-email.me> <ul1m1o$nqj$1$Mirek@news.chmurka.net>
    <ul1rat$27lbk$1@dont-email.me> <ul21f0$nqj$2$Mirek@news.chmurka.net>
    <ul23aq$28sfa$1@dont-email.me> <ul27ik$nqj$4$Mirek@news.chmurka.net>
    <ul290g$29otc$1@dont-email.me> <ul2rjj$go6$1$titanus@news.chmurka.net>
    <ul4l0a$2ne8r$2@dont-email.me>
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
    Injection-Info: dont-email.me; posting-host="6675b97cfe48db129e1949c2f1493692";
    logging-data="2896590";
    mail-complaints-to="a...@e...org";
    posting-account="U2FsdGVkX1/5D0027fxxk0nWslt3rBYRQ/xwFCC1jBM="
    Cancel-Lock: sha1:KQ6+VSR+AH/C9+1MTFwx1fKNj18=
    X-Newsreader: Claws Mail 4.2.0 (GTK 3.24.38; x86_64-pc-linux-gnu)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:785978
    [ ukryj nagłówki ]

    On Sun, 10 Dec 2023 16:20:02 +0100
    heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Jesli robisz domowy projekcik, albo nawet kompercyjny, konsumencki
    > projekcik, typu zabawkowego, nalezy jak najwięcej czerpać z gotowców.
    > Zawieszenie się tabletu dziacku spowoduje tylko płacz i traumę u
    > przedszkolaka, gdy to samo w pociągu może doprowadzić do utraty życia.

    Wlasnie dlatego w przypadku pociagu tez trzeba korzystac z gotowca, o
    ile takowy istnieje - istniejacy kod to kod sprawdzony przez
    poprzedniego uzytkownika. Im wiecej uzytkownikow, tym wieksza szansa na
    wylapanie bledow. Mozna sie wrecz pokusic o stwierdzenie, ze
    pasazerowie zyskaliby na bezpieczenstwie, gdyby zaczeto stosowac
    oprogramowanie na licencji open source.

    > Przepychanie wszystkich czujników i sterowania przez jeden, deliktny
    > system, jest naiwne. Linux, jako OS, może co najwyżej pełnić rolę
    > nadzorcy nad układami, ale układy powinny być autonomiczne i mieć
    > niezalezną możliwośc sterowania, pomijającą ten ekran (dotykowy?).

    No zgadza sie, przy czym to nie jest problem stricte Linuxa, a
    scentralizowanej architektury sprzetowej.

    > Podobnie, przepytachnie wszystkch ukłądów przez centralny komputer
    > jest naiwne. Znacznie bardziej neizawodne były by osobne elementy,
    > pracujące autonomiczne i co najwyżej oczujnikowane.

    Owszem.

    > > W tym przypadku (chodzi o sterowanie pociągu) argumentujesz w drugą
    > > stronę: dziwisz się, że producent poszedł "na łatwiznę" i
    > > zastosował coś co działa (choć jest wykorzystywane w innym
    > > zakresie) i jednak (jako producent) powinien zrobić coś całkowicie
    > > od nowa.
    >
    > To nie branża, gdzie wolno iść na łatwiznę.

    Tu nie chodzi o pojscie na latwizne, tylko o aspekt czysto praktyczny.
    I tak jak pisalem wyzej, byloby wskazane zeby producent nie odkrywal
    kola na nowo, a korzystal z tego, co juz wymyslono, niezaleznie od
    tego, czy to jest soft, czy nowy design hardware'u.

    > > Gdzie w tym przypadku leży różnica pomiędzy szarym człowiekiem z
    > > konkretnymi wymaganiami i "dużym graczem" który jednak idzie na
    > > skróty ?
    >
    > Bezpieczeństwo.

    Nowy design nie gwarantuje bezpieczenstwa, wrecz przeciwnie.

    > Aby była 100% jasność: w urządzeniach sterujących, szczególnie typu
    > RT i infrastrukturze krytycznej, nie ma miejsca na rozwiązania
    > szybkie i tanie, a takim jest Linux.

    Oczywiscie, ze jest. W innym watku pisalem o patchach RT na kernel
    Linuxa, stosowanych z powodzeniem w przemysle.

    > Może być tak, że wyświetlacz w pociągu nie jest krytyczny i można
    > używać pociąg bez niego. Wtedy nie ma problemu. Acz zaczyna wtedy
    > pojawiać się pytanie: to po co on tam jest?

    Dla wygody? Dla redundancji? Dla serwisanta?

    Od pociagu mozesz odpiac wagon, tez pojedzie. Tez zapytasz "to po co
    ten wagon byl?" ? Raz jechalem taborem TLK w wagonie bez drzwi, chyba
    je urwalo gdzies po drodze. Tez zapytasz "to po co te drzwi, skoro
    pociag dalej jedzie?" ? Itp. Itd.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: