eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaHakowanie infrastruktury za pomocą wyrafinowanych narzędziRe: Hakowanie infrastruktury za pomocą wyrafinowanych narzędzi
  • Data: 2023-12-10 18:14:38
    Temat: Re: Hakowanie infrastruktury za pomocą wyrafinowanych narzędzi
    Od: vamastah <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On Sun, 10 Dec 2023 16:20:02 +0100
    heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Jesli robisz domowy projekcik, albo nawet kompercyjny, konsumencki
    > projekcik, typu zabawkowego, nalezy jak najwięcej czerpać z gotowców.
    > Zawieszenie się tabletu dziacku spowoduje tylko płacz i traumę u
    > przedszkolaka, gdy to samo w pociągu może doprowadzić do utraty życia.

    Wlasnie dlatego w przypadku pociagu tez trzeba korzystac z gotowca, o
    ile takowy istnieje - istniejacy kod to kod sprawdzony przez
    poprzedniego uzytkownika. Im wiecej uzytkownikow, tym wieksza szansa na
    wylapanie bledow. Mozna sie wrecz pokusic o stwierdzenie, ze
    pasazerowie zyskaliby na bezpieczenstwie, gdyby zaczeto stosowac
    oprogramowanie na licencji open source.

    > Przepychanie wszystkich czujników i sterowania przez jeden, deliktny
    > system, jest naiwne. Linux, jako OS, może co najwyżej pełnić rolę
    > nadzorcy nad układami, ale układy powinny być autonomiczne i mieć
    > niezalezną możliwośc sterowania, pomijającą ten ekran (dotykowy?).

    No zgadza sie, przy czym to nie jest problem stricte Linuxa, a
    scentralizowanej architektury sprzetowej.

    > Podobnie, przepytachnie wszystkch ukłądów przez centralny komputer
    > jest naiwne. Znacznie bardziej neizawodne były by osobne elementy,
    > pracujące autonomiczne i co najwyżej oczujnikowane.

    Owszem.

    > > W tym przypadku (chodzi o sterowanie pociągu) argumentujesz w drugą
    > > stronę: dziwisz się, że producent poszedł "na łatwiznę" i
    > > zastosował coś co działa (choć jest wykorzystywane w innym
    > > zakresie) i jednak (jako producent) powinien zrobić coś całkowicie
    > > od nowa.
    >
    > To nie branża, gdzie wolno iść na łatwiznę.

    Tu nie chodzi o pojscie na latwizne, tylko o aspekt czysto praktyczny.
    I tak jak pisalem wyzej, byloby wskazane zeby producent nie odkrywal
    kola na nowo, a korzystal z tego, co juz wymyslono, niezaleznie od
    tego, czy to jest soft, czy nowy design hardware'u.

    > > Gdzie w tym przypadku leży różnica pomiędzy szarym człowiekiem z
    > > konkretnymi wymaganiami i "dużym graczem" który jednak idzie na
    > > skróty ?
    >
    > Bezpieczeństwo.

    Nowy design nie gwarantuje bezpieczenstwa, wrecz przeciwnie.

    > Aby była 100% jasność: w urządzeniach sterujących, szczególnie typu
    > RT i infrastrukturze krytycznej, nie ma miejsca na rozwiązania
    > szybkie i tanie, a takim jest Linux.

    Oczywiscie, ze jest. W innym watku pisalem o patchach RT na kernel
    Linuxa, stosowanych z powodzeniem w przemysle.

    > Może być tak, że wyświetlacz w pociągu nie jest krytyczny i można
    > używać pociąg bez niego. Wtedy nie ma problemu. Acz zaczyna wtedy
    > pojawiać się pytanie: to po co on tam jest?

    Dla wygody? Dla redundancji? Dla serwisanta?

    Od pociagu mozesz odpiac wagon, tez pojedzie. Tez zapytasz "to po co
    ten wagon byl?" ? Raz jechalem taborem TLK w wagonie bez drzwi, chyba
    je urwalo gdzies po drodze. Tez zapytasz "to po co te drzwi, skoro
    pociag dalej jedzie?" ? Itp. Itd.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: