  • 31. Data: 2009-05-07 08:02:54
    Temat: Re: HDR vs. Canon 450D - do uzytkownikow tego aparatu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 6 May 2009, "Paweł W." wrote:

    > GIMP wywodzi się z Cinepainta, jeśli dobrze pamiętam.

    Na odwrót, cinepaint z FilmGimpa.

    > Tylko, że GIMP niestety nie pracuje na 16bit/kanał.

    Chwilowo niestety :]

    pzdr, Gotfryd

  • 32. Data: 2009-05-07 08:07:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 6 May 2009, j...@a...at wrote:

    > teoretycznie przewlaenie np o 5 ev nie powinno miec znaczenia -
    > pojawia sie szczegoly w cieniach i jest o.k.
    > ale pojawia sie problem w przeswietonych za mocno swiatlach.
    > matryce b zle znosza mocne przeswietlenie.
    > nic sie szczegolnego nie dzieje niedoswietlajac , bedzie tylko coraz
    > ciemniej no i szumy troche wzrosna.
    > z kolei przy za mocnym przeswietleniu dochodzi do mocnego spadku
    > ostrosci , zaburzenia barwy , dyfuzja swiatla na powierzchi matrycy ,
    > zaczyna byc wyrazna - to spowoduje znaczne pogorszenie obrazu w
    > obszarach swiatla .

    Czy Ty może nam sugerujesz, że HDR polega na liniowym złożeniu
    obrazów o różnej wartości ekspozycji?

    > tak jest w canonkach , nie mozna w praktyce w gore dowolnie podciagac
    > jest granica tak ok 1,5 moze 2 ev tro i tak oznacza parokrotnie
    > wieksze przewalenie swiatel szczytowych.

    No, zdecydowanie nam tak sugerujesz...
    To ciekawe jest co piszesz ;), tylko nie wiem co robi w wątku
    z HDR :]

    pzdr, Gotfryd

  • 33. Data: 2009-05-07 10:31:38
    Od: Anjay <g...@i...pl>

    j...@a...at pisze:

    > pisalem ze np we mgle
    > kiedy buro , szaro i ponuro.
    >
    > w trakcie pogody pochurnej ew w dzien chmury najczesciej wychodza
    > poza zakres dynamiczny matrycy wiec efekt widac.
    > natomiast gdybys nie mial chmur/nieba na zdjeciu to najczesciej
    > obiekt bedzie oswietlony tak plasko , ze efekt bedzie marny.
    >
    > mam troche zdjec w pochnmurne dni z widocznym niebem i efekt jest ,
    > natomiast bze nieba efeku nie ma, albo mozna powidziec nieistotny.
    >
    > hdr ma sens jesli dynamika sceny przekracza dynamike matrycy.
    >

    > XXX
    miałem się już nie wypowiadać, ale nie wytrzymałem....
    absolutnie się nie zgadzam że nie warto robić kiedy buro, szaro i ponuro
    tutaj jest przykład
    http://www.flickr.com/photos/grzegorek/3356556132/
    w komentarzach pod tym zdjęciem wrzuciłem to samo zdjęcie nie obrabiane hdr.

    Pozdrawiam
    Andrzej

  • 34. Data: 2009-05-07 10:36:36
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    Anjay napisał(a):

> [...]
    > http://www.flickr.com/photos/grzegorek/3356556132/
    > w komentarzach pod tym zdjęciem wrzuciłem to samo zdjęcie nie obrabiane

    Sorry, ale dla mnie wygląda to jak screen z jakiegoś FPSa, zza rogu
    wyjdą przeciwnicy i trzeba ich odstrzelić.

    wer

  • 35. Data: 2009-05-07 10:44:47
    Od: Anjay <g...@i...pl>

    b...@n...pl pisze:
> [...]
    [... ciach ...]
    [... ciach ...]

    > Sorry, ale dla mnie wygląda to jak screen z jakiegoś FPSa, zza rogu
    > wyjdą przeciwnicy i trzeba ich odstrzelić.
    >
    > wer

    ;-)
    czyli udowodniłem tezę, którą chciałem obalić ?

    LOL

    pozdrawiam
    Andrzej

  • 36. Data: 2009-05-07 10:54:10
    Od: j...@a...at

    On 7 Mai, 12:31, Anjay <g...@i...pl> wrote:

> [...]
    56132/
    > w komentarzach pod tym zdjęciem wrzuciłem to samo zdjęcie nie obrabiane hdr.

    nic nie wymyslisz

    powiedzmy ze masz matryce o rozpietosci 8 EV
    powiedzmy ze pomierzysz rozpietosc motywu we mgle , szaro buro i
    ponuro i bedzie ona wynosic 7 ev.

    robiac autobracketing nie da sie rozszerzyc skali tonalnej
    fotografowanego obiektu.

    efekt jaki uzyskasz bedzie tutaj wynikiem dzialania algorytmu dajacego
    jakis tam efekt specjlany w zaleznosci od nastwien.

    teki sam efekt dostaniesz jesli z rawu zrobisz wyciagi o bracketingu
    luminancji jak w aparacie i zlozysz tym samym programem.

    mozesz tez taki sam efekt uzyskac odpowiednio manipulujac krzywymi
    jesli wiesz jaki ma byc ostateczny ksztalt krzywej.

  • 37. Data: 2009-05-07 11:04:50
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    Anjay napisał(a):

    > [... ciach ...]
    > [... ciach ...]

    > ;-)
    > czyli udowodniłem tezę, którą chciałem obalić ?
    >
    > LOL

    To zdjęcie jest nienaturalne. Przez zabiegi ze zdjęcia zrobiono grafikę.

    wer

  • 38. Data: 2009-05-07 11:39:55
    Od: j...@a...at

    On 7 Mai, 13:04, "b...@n...pl" <b...@n...pl> wrote:

    > To zdjęcie jest nienaturalne. Przez zabiegi ze zdjęcia zrobiono grafikę.
    >
    > wer- Zitierten Text ausblenden -
    >
    > - Zitierten Text anzeigen -

    wprawdzie w tym temacie ne dyskutujemy o walorach estetycznych hdr
    ale :
    -zdjecie wcale nie musi byc naturalne , tzn okreslenia ze jest
    nienaturalne nie nalezy traktowac a priori pejoratywnie .
    -w tym przypadku ten zabieg jest moim zdaniem uzasadniony. to taki
    zabieg techniczny nadajacy tej pracy pewne walory plastyczne. moim
    zdaniem zabieg w tym wypadku udany . tzn majac do wyboru zdjecie w
    oryginale lub to , jestem pewien , ze wolalbym to po obrobce.

    prawdopodobnie dynamika tej sceny

  • 39. Data: 2009-05-07 18:41:15
    Od: "Andrzej M" <d...@w...pl>

    Cała awantura rozchodzi się o sens fotek HDR. IMHO jest to jeden ze środków
    wyrazu autora i ma do tego prawo.Na Grupie jest wciąż liczne lobby fotek
    cyfrowych "naturalnych" . Można sobie wyobrazić takie zdjęcia ale nie można
    ich zrobić.Jak już mamy cyfrowy plik opisujący zastany w momencie fotki
    obraz to mamy do wyboru albo dążyć do zachowania go tak jak widzi go
    człowiek, mucha czy ptak.HDR wyciąga inne niż oko ludzkie warstwy obrazu.
    Może tak widzą niektóre zwierzaki?
    Pozdrawiam
    Andrzej Mastalerz

  • 40. Data: 2009-05-07 19:58:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 7 May 2009, Andrzej M wrote:

    > Cała awantura rozchodzi się o sens fotek HDR. IMHO jest to jeden ze środków
    > wyrazu autora i ma do tego prawo.Na Grupie jest wciąż liczne lobby fotek
    > cyfrowych "naturalnych"

    Nie, tak, tak, tak :)
    "Nie" dotyczy słowa "cała" - w wątku pojawiły się nieporozumienia
    dotycące HDR jako takiego (pomysł aby "nie przepalać" :>)

    > HDR wyciąga inne niż oko ludzkie warstwy obrazu.

    Niekoniecznie.
    Zaproponuję inną wersję :)
    Nawet przy "normalnym" kadrze (kącie widzenia eq. 50mm) a tym
    bardziej szerokim to co widzi oko znacznie przekracza zarówno
    możliwości medium "oddającego" obraz (może LEDowe monitory
    poprawią sprawę o kilka EV) jak i możliwości tegoż oka jeśli
    obraz jest oglądany pod mniejszym kątem (a tak nieraz bywa).

    Można powiedzieć tak - podobnie jak łatą wynikłą z wady
    technologicznej, wykorzystywanej do "oddania tego co
    chciał fotopstryk" jest mała GO (przecież kadr NIE
    wygląda tak, jak zdjęcie z małą GO), jednym ze środków
    oddania "co chciał pokazać" jest kompresja dynamiki,
    uzyskiwalna m.in. za pomocą HDR, a przy dużej skali
    za pomocą HDR (bez m.in. :D)

    > Pozdrawiam

    Wzajemnie - Gotfryd