  • 21. Data: 2009-05-06 11:21:28
    Temat: Re: HDR vs. Canon 450D - do uzytkownikow tego aparatu
    Od: John Smith <u...@e...net>

    j...@a...at napisał(a):
    > nie odebralem jako ironi - nie czytalem calego watku.

    Czyli wolisz dużo pisać niż najpierw trochę przeczytać.
    :-)

    --
    Mirek

  • 22. Data: 2009-05-06 11:30:53
    Od: j...@a...at

    On 6 Mai, 13:21, John Smith <u...@e...net> wrote:

    > Czyli wolisz dużo pisać niż najpierw trochę przeczytać.
    > :-)
    >
    > --
    > Mirek

    oczywiscie ze wole duzo pisac , gdyz najchetniej czytam siebie
    samego. :-)))

  • 23. Data: 2009-05-06 12:45:25
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    j...@a...at pisze:

    > z kolei przy za mocnym przeswietleniu dochodzi do mocnego spadku
    > ostrosci , zaburzenia barwy , dyfuzja swiatla na powierzchi matrycy ,
    > zaczyna byc wyrazna - to spowoduje znaczne pogorszenie obrazu w
    > obszarach swiatla .

    Ale wiesz, że tam, gdzie matryca nie wyrabia, czy to z DR, czy z
    kolorem, to wywalam tę część i wstawiam z ekspozycji, która w tym
    miejscu jest lepsza? Dlatego przy bardzo dużej rozpiętości warto mieć
    kilka skoków. W każdym razie teoretycznie, bo ja teoretykiem jestem w
    tej kwestii ;)

    > tak jest w canonkach , nie mozna w praktyce w gore dowolnie podciagac
    > jest granica tak ok 1,5 moze 2 ev tro i tak oznacza parokrotnie
    > wieksze przewalenie swiatel szczytowych.

    Tak ma każdy aparat. Sprawdziłem swój - niebieski mogę prześwietlić o 2
    do 2,5 EV i jeszcze odzyskam kolor, natomiast czerwienie są już
    przekłamywane od 1,5EV. Całe szczęście jest podobny zapas czerwonego
    kanału na dole skali, więc wszystko się wyrównuje i w B&W mam +2EV :D

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 24. Data: 2009-05-06 13:45:28
    Od: "Łukasz Bąk" <m...@g...com>

    Użytkownik "Agent" <w...@o...ue> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Łukasz Bąk" <m...@g...com> napisał w wiadomości

    > Napiszą o wszystkim tylko nie o tym o co się pyta :)

    Eee... no co. Napisałem chociaż, że nie wiem. ;)

    Łukasz Bąk

    --
    "Niektórym ludziom wciąż się wydaje, że każdy kto wygłasza opinię
    równocześnie chce z niej zrobić wykładnię prawa obowiązującego."

  • 25. Data: 2009-05-06 15:21:57
    Od: j...@a...at

    On 6 Mai, 14:45, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > "A niektóre dzieci, jak się obrażą, to pokazują innym język. Ja też
    > pokazuję, ale ja wtedy mam rację". - Kasia, 4 lata,Newsweek Polska.

    masz racje jest tak jak piszesz

    teoretycznie moznaby robic bracketing o dowolne wartosci + -

    ale w praktyce jest tak ze wprawdzie elementy swiatloczule dzialaja
    linearnie na swiatlo dokladniej mowiac prostolinijnie , ale srodek
    naswietlenia w matrycach nie wybrano symetrycznie w zakresie
    dynamicznym.
    na ogol naswietlamy tak , iz w gore mamy ok 2-3 ev do przeswietlenia
    na dol ok 6-7 ev do niedoswietlenia

    oznacza to ze przeswietjc o 2 ev wychodzimy poza zakres , bedzie za
    jasno , niedoswietlajac o 2 ev bedzie tylko nieco ciemniej. nie
    byloby w tym nic niezwyklego gdyby nie fakt , ze z przeswietleniem w
    matrycach wystepuja niekorzystne efekty zwiazane z niedoskonaloscia
    budowy , pogarsza sie jakosc obrazu w miejscach przeswietlonych.
    przy niedoswietleniu efety te wystepuja przy znacznie mocniejszych
    niedoswietleniach niz 2 ev .
    Czyli jesli robimy bracketing w stosunku do zera matrycy to mamy mniej
    miejsca w gore , wiecej w dol.

    to nie jest jakos teoretycznie uzasadnione , to wynika z tego jak
    ustalono "zero" matrycy

    np zrobienie bracketingu np +5 0 -5 da w praktyce gorsze efekty niz
    np +2 - 3 -8 .
    to oczywiscie skrajny przypadek ale wskazuje ze na duzych wartosciach
    bracketingu nie powinen byc on symetryczny.

  • 26. Data: 2009-05-06 17:10:08
    Od: Pawel Brzozowski <b...@y...ru>

    Janko Muzykant pisze:
    > Na początek daj bracketing ekspozycji po 2EV i pstrykaj serią
    > niespecjalnie machając w tym czasie aparatem. Resztę zrobi szop.

    Dodam jeszcze, że jeśli juz tryb półautomatyczny, to braketing MUSI być
    w trybie preselekcji przysłony, bo inaczej z HDRa nic nie będzie - różna
    głębia ostrości rozwali go na cacy ;)

    Pozdr!
    --
    Paweł Brzozowski
    ___________________________________

    fotografia w Twórczych Bieszczadach
    http://www.fotowarsztaty.com

    e-gory.pl najwyższy poziom górski
    http://www.e-gory.pl

  • 27. Data: 2009-05-06 20:15:39
    Od: "Alojzy Majchrzak" <a...@p...onet.pl>

    Czy im wiecej zdjec wykonamy tym bedziemy miec lepszy efekt finalny?
    Czy w taka pogode jaka dzisiaj byla w Polsce, np. w Bydgoszczy - czyli
    pochmurne niebo, wietrznie, nie za jasno, a slonce pojawilo sie tylko
    wieczorem
    jest sens robic zdjecia ktore pozniej sie wykorzysta w HDRach?
    Ktos z poprzednikow pisal o tym, ze w pochmurne dni nie ma sensu robic
    takich zdjec?
    Jak wiec dzialaja algorytmu ktore skladaja zdjecia w obraz HDR? Na czym
    polega dzialanie algorytmu? Co ono uwypukla a co bardziej "przyciemnia"?

    Jako, ze http://www.cinepaint.org/ jest programem pod Linuxa, a pod Windowsa
    jak to autorzy napisali, program jest uszkodzony wiec skorzystalem z
    programu:

    Qtpfsgui 1.9.3.

    ale efekty ktore dzisiaj uzyskalem mnie nie zadowolily, nie wiem, moze to
    wina pogody

    Prosze pomozcie.
    Moze znacie jakiegos fajnego tutoriala do HDRow - najlepiej w jezyku
    polskim, choc
    moze byc angielski?

    Pozdrawiam
    heyoo

  • 28. Data: 2009-05-06 20:30:28
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Alojzy Majchrzak pisze:

    > Ktos z poprzednikow pisal o tym, ze w pochmurne dni nie ma sensu robic
    > takich zdjec?

    Jak dobrze pamiętam, to właśnie jansal :D

    > Jak wiec dzialaja algorytmu ktore skladaja zdjecia w obraz HDR? Na czym
    > polega dzialanie algorytmu? Co ono uwypukla a co bardziej "przyciemnia"?

    Przyciemniać czy rozjaśniać to możesz sobie gammą, poziomami i krzywymi.
    HDR robisz wtedy, kiedy dynamika sceny, a w każdym razie to, co w tej
    scenie ważne i ma być wyraźne, przekracza możliwości rejestracji
    matrycy. Co robi algorytm, to tego ci nie powiem, ale zdaje mi się, że
    nie bardzo wiesz PO CO chcesz zastosować tego HDR. Jeśli scena ma
    rozpiętość 4 EV to nawet kompaktem bez problemu zarejestrujesz scenę od
    najciemniejszych do najjaśniejszych partii. HDR nic tu nie pomoże, może
    tylko zaszkodzić, kiedy będzie coś próbował wcisnąć. Jeśli masz scenę na
    3-4EV i chcesz, żeby ładnie się prezentowała, to używasz funkcji poziomy
    (levels). Lektura dla ciebie:

    http://www.fotosite.pl/artykuly/cyfrowa-ciemnia/hist
    ogram.html
    http://www.fotosite.pl/artykuly/cyfrowa-ciemnia/leve
    lspoziomy.html
    http://www.fotografuj.pl/Article/EV_Exposure_Value_e
    kspozycja_zdjecia/id/56
    http://www.fotografuj.pl/Article/do_czego_sluzy_brac
    keting/id/75

    > Jako, ze http://www.cinepaint.org/ jest programem pod Linuxa, a pod Windowsa
    > jak to autorzy napisali, program jest uszkodzony wiec skorzystalem z
    > programu:
    >
    > Qtpfsgui 1.9.3.

    GIMP wywodzi się z Cinepainta, jeśli dobrze pamiętam. Tylko, że GIMP
    niestety nie pracuje na 16bit/kanał.

    > ale efekty ktore dzisiaj uzyskalem mnie nie zadowolily, nie wiem, moze to
    > wina pogody

    Pokash fotke.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 29. Data: 2009-05-06 21:43:47
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    Alojzy Majchrzak wrote:

    > Dzieki za info. Fajne fotki.
    >
    > Znalazlem, ze open sourceowy soft to CinePaint - klon Gimpa:
    >
    > http://www.cinepaint.org/

    Ruszanie tego programu zakrawa na nekrofilie...

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj

  • 30. Data: 2009-05-07 07:49:53
    Od: j...@a...at

    On 6 Mai, 22:30, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:
> [...]

    pisalem ze np we mgle
    kiedy buro , szaro i ponuro.

    w trakcie pogody pochurnej ew w dzien chmury najczesciej wychodza
    poza zakres dynamiczny matrycy wiec efekt widac.
    natomiast gdybys nie mial chmur/nieba na zdjeciu to najczesciej
    obiekt bedzie oswietlony tak plasko , ze efekt bedzie marny.

    mam troche zdjec w pochnmurne dni z widocznym niebem i efekt jest ,
    natomiast bze nieba efeku nie ma, albo mozna powidziec nieistotny.

    hdr ma sens jesli dynamika sceny przekracza dynamike matrycy.

    XXX