  • 1. Data: 2021-06-24 12:10:09
    Temat: Gramofon z direct drive - problem z prędkością - Akai AP D33
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    Czesc,

    Jako że moda na winyle powraca, postanowiłem się pobawić w naprawę
    takiego wynalazku: Akai AP D33.
    Tutaj jest do niego instrukcja serwisowa:

    https://gofile.io/d/pO6edZ

    Problem polega na tym że prędkość sobie pływa i to nie o trochę tylko
    nawet o kilkadziesiąt %.
    Leży mi na biurku od kilku tygodni i z doskoku czasami coś sprawdzę ale
    tracę powoli cierpliwość. Wymieniłem w zasadzie wszytkie eletrolity,
    sprawdziłem ceramiczne. rezystory, tranzystory - wszyskko wydaje się
    poprawne.
    Potencjometry też nie przerywają.
    Sygnał prędkości z silnika wydaje się być poprawny i poprawnie zostaje
    ukształtowany przez IC1 i trazystory TR1-TR5.

    Diagnoza jest bardzo upierdliwa bo regulacja działa tylko z założonym
    talerzem (jego masa jest wymagana do poprawnej regulacji) więc gramofon
    musi być zawsze w poprawnej pozycji. Okablowanie też jest tak ułożone że
    płytki praktycznie się nie da wyciągnąć bez odłączania przewodów.

    Macie jakieś pomysły co można jeszcze sprawdzić?

    c.

  • 2. Data: 2021-06-24 13:53:55
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2021-06-24 o 12:10, Cezar pisze:

    > Macie jakieś pomysły co można jeszcze sprawdzić?

    Mechanikę.
    Uślizgi pasków, rolek czy co tam jeszcze odpowiada za kręcenie
    talerzem.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2021-06-24 14:10:27
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 24.06.2021 o 13:53, RadoslawF pisze:

    > Mechanikę.
    > Uślizgi pasków, rolek czy co tam jeszcze odpowiada za kręcenie
    > talerzem.
    >

    > Pozdrawiam

    Direct drive raczej nie będzie miał ani pasków ani rolek ;-)

    Grzegorz

  • 4. Data: 2021-06-24 16:23:41
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2021-06-24 o 14:10, Grzegorz Kurczyk pisze:

    > Direct drive raczej nie będzie miał ani pasków ani rolek ;-)

    Bardzo przepraszam że nie wymieniłem ułożyskowania tylko
    napisałem "co tam jeszcze odpowiada za kręcenie talerzem".

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2021-06-24 16:54:40
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 24/06/2021 15:23, RadoslawF wrote:

    > Bardzo przepraszam że nie wymieniłem ułożyskowania tylko
    > napisałem "co tam jeszcze odpowiada za kręcenie talerzem".

    Raczej bym wykluczył. Wałek silnika bezpośrednio napędza talerz i jak
    sie nim zakręci to nie widać/słychać/czuć żadnyh oporów.

    Przeprowadziłem też kalibrację tak jak opisane w instrukcji serwisowej i
    nie pomaga.

    c.

  • 6. Data: 2021-06-24 17:01:35
    Od: ptoki <s...@g...com>

    czwartek, 24 czerwca 2021 o 05:10:11 UTC-5 Cezar napisał(a):
> [...]
    > płytki praktycznie się nie da wyciągnąć bez odłączania przewodów.
    >
    > Macie jakieś pomysły co można jeszcze sprawdzić?

    Podlaczyc multimetr lub oscyloskop i popatrzec na zasilanie.
    Obstawiam ze albo ogolnie szaleje albo kondensatory wyschly.

    Mozesz tez zobaczyc jak plywa predkosc jak sie dodatkowo dociazy.

    No i zajrzyj jak tam predkosc jest wykrywana. Moze jakis czujnik szwankuje?

  • 7. Data: 2021-06-24 17:42:18
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 24/06/2021 16:01, ptoki wrote:

    > Podlaczyc multimetr lub oscyloskop i popatrzec na zasilanie.
    > Obstawiam ze albo ogolnie szaleje albo kondensatory wyschly.

    To pierwsza rzecz jaką sprawdziłem - napięcie jest stabilne -
    elektrolity w zasilaniu dobre, ESR jest małe.

    > Mozesz tez zobaczyc jak plywa predkosc jak sie dodatkowo dociazy.
    Ciekawe, spróbuje

    > No i zajrzyj jak tam predkosc jest wykrywana. Moze jakis czujnik szwankuje?

    sygnał z czujników iest poprawny

    c.

  • 8. Data: 2021-06-24 17:56:48
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 24 Jun 2021 11:10:09 +0100, Cezar wrote:
> [...]
    > Sygnał prędkości z silnika wydaje się być poprawny i poprawnie zostaje
    > ukształtowany przez IC1 i trazystory TR1-TR5.

    Usiluje zrozumiec jak to dziala.
    Czujnikiem jest chyba cewka FG w silniku, ale sygnal wyglada na
    czestotliwosciowy.
    TR2 rozladowuje za kazdym impulsem C6, on sie potem powolutku laduje
    ... i jest porownywany z napieciem zadanym.
    Czyli TR5 powinien dawac impulsy przy zbytnim spowolnieniu.
    Potem mamy typowy filtr dolnoprzepustowy na IC1.
    A sama regulacja mocy silnika ... TR6 ustawia napiecie na
    hallotronach, co po wzmocnieniu wplywa na napiecie zasilajace cewki
    silnika?

    Jesli problem w stalej czasowej regulatora, to podejrzane C7 i C8,
    ale inne elementy w filtrze bym sprawdzil.

    Ale moze faktycznie napiecie zasilania sprawdzic.
    I stalosc napiecia na zenerce D1 ... no i brakuje mi jakiegos
    elektrolita do filtrowania napiecia na niej.

    Procedure ze strony 25/23 zakladam ze przeszedles.

    > Diagnoza jest bardzo upierdliwa bo regulacja działa tylko z założonym
    > talerzem (jego masa jest wymagana do poprawnej regulacji) więc gramofon
    > musi być zawsze w poprawnej pozycji.

    Hm, nie chca chyba, aby technik pod stol wchodzil - moze wystarczy na
    boku postawic?

    A moze da sie podlaczyc jakis mniejszy talerz czy cos pelniacego jego
    obowiazki?

    > Macie jakieś pomysły co można jeszcze sprawdzić?

    To plywanie jakies regularne czy nieregularne?
    Moze jakis zimny lut?

    J.

  • 9. Data: 2021-06-24 22:42:28
    Od: ptoki <s...@g...com>

    czwartek, 24 czerwca 2021 o 10:42:19 UTC-5 Cezar napisał(a):

    > To pierwsza rzecz jaką sprawdziłem - napięcie jest stabilne -
    > elektrolity w zasilaniu dobre, ESR jest małe.

    Seka seka, zasilanie masz stabilne na silniku a predkosc plyty plywa? No to masz
    uslizg gdzies na rolce.

    > Ciekawe, spróbuje

    > sygnał z czujników iest poprawny

    Poprawny czyli pokazuje spowolnienia?

  • 10. Data: 2021-06-25 10:57:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 24 Jun 2021 13:42:28 -0700 (PDT), ptoki wrote:

    > Seka seka, zasilanie masz stabilne na silniku a predkosc plyty
    > plywa? No to masz uslizg gdzies na rolce.

    Direct Drive :-)

    J.