eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronika › Gramofon z direct drive - problem z prędkością - Akai AP D33
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 15

  • 11. Data: 2021-06-26 00:05:04
    Temat: Re: Gramofon z direct drive - problem z prędkością - Akai AP D33
    Od: ptoki <s...@g...com>

    piątek, 25 czerwca 2021 o 03:57:08 UTC-5 J.F napisał(a):
    > On Thu, 24 Jun 2021 13:42:28 -0700 (PDT), ptoki wrote:
    > > czwartek, 24 czerwca 2021 o 10:42:19 UTC-5 Cezar napisał(a):
    > >> On 24/06/2021 16:01, ptoki wrote:
    > >>> Podlaczyc multimetr lub oscyloskop i popatrzec na zasilanie.
    > >>> Obstawiam ze albo ogolnie szaleje albo kondensatory wyschly.
    > >> To pierwsza rzecz jaką sprawdziłem - napięcie jest stabilne -
    > >> elektrolity w zasilaniu dobre, ESR jest małe.
    > >
    > > Seka seka, zasilanie masz stabilne na silniku a predkosc plyty
    > > plywa? No to masz uslizg gdzies na rolce.
    > Direct Drive :-)
    >
    >

    Co nie znaczy ze nie ma rolki z przelozeniem, w tego manuala nie patrzylem :)
    A jak predkosc plywa to nie ma szans zeby zasilanie bylo stale...


  • 12. Data: 2021-06-28 08:05:14
    Temat: Re: Gramofon z direct drive - problem z prędkością - Akai AP D33
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 26.06.2021 o 00:05, ptoki pisze:
    > piątek, 25 czerwca 2021 o 03:57:08 UTC-5 J.F napisał(a):
    >> On Thu, 24 Jun 2021 13:42:28 -0700 (PDT), ptoki wrote:
    >>> czwartek, 24 czerwca 2021 o 10:42:19 UTC-5 Cezar napisał(a):
    >>>> On 24/06/2021 16:01, ptoki wrote:
    >>>>> Podlaczyc multimetr lub oscyloskop i popatrzec na zasilanie.
    >>>>> Obstawiam ze albo ogolnie szaleje albo kondensatory wyschly.
    >>>> To pierwsza rzecz jaką sprawdziłem - napięcie jest stabilne -
    >>>> elektrolity w zasilaniu dobre, ESR jest małe.
    >>>
    >>> Seka seka, zasilanie masz stabilne na silniku a predkosc plyty
    >>> plywa? No to masz uslizg gdzies na rolce.
    >> Direct Drive :-)
    >>
    >>
    >
    > Co nie znaczy ze nie ma rolki z przelozeniem, w tego manuala nie patrzylem :)
    > A jak predkosc plywa to nie ma szans zeby zasilanie bylo stale...
    >

    Direct Drive to właśnie znaczy, że nie ma żadnych rolek z przełożeniem
    ani pasków.

    Co do pływania obrotów, to w pierwszej chwili myślałem, że tam jest
    silnik synchroniczny ale to bardziej wygląda na dwufazowy BLDC z
    halotronowymi czujnikami płożenia wirnika.
    Najbardziej mnie zastanowił sposób regulacji prędkości.
    IC3 wraz z tranzystorami TR13..15 tworzy elektroniczny komutator
    przełączający uzwojenia stojana na podstawie sygnałów o położeniu
    wirnika z halotronów. Taki silnik jest jak najbardziej wrażliwy na
    napięcie zasilania pochodzące z symetrycznego zasilacza
    T901+D7..D10+C19..C22.
    Najciekawszy jest sposób regulacji obrotów. Jedyny sygnał jaki pochodzi
    z układu sprzężenia zwrotnego... zasila halotrony :-)
    Impulsy z cewki czujnika obrotów po ukształtowaniu dochodzą do filtra
    dolnoprzepustowego na drugiej połówce IC1 i przez wtórnik emiterowy na
    tranzystorze TR6 zasilają halotrony.

    Rozwiązanie co najmniej dziwne i wcale nie zdziwiłbym się jakby wszytko
    działało poprawnie, a chwilowe zmiany prędkości wywoływałby leżący w
    pobliżu telefon komórkowy, który próbuje się połączyć z BTS-em ;-)


    --
    Pozdrawiam
    Grzegorz


  • 13. Data: 2021-06-28 09:00:29
    Temat: Re: Gramofon z direct drive - problem z prędkością - Akai AP D33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 28 Jun 2021 08:05:14 +0200, Grzegorz Kurczyk wrote:
    > W dniu 26.06.2021 o 00:05, ptoki pisze:
    >> piątek, 25 czerwca 2021 o 03:57:08 UTC-5 J.F napisał(a):

    [...]
    > Najciekawszy jest sposób regulacji obrotów. Jedyny sygnał jaki pochodzi
    > z układu sprzężenia zwrotnego... zasila halotrony :-)
    > Impulsy z cewki czujnika obrotów po ukształtowaniu dochodzą do filtra
    > dolnoprzepustowego na drugiej połówce IC1 i przez wtórnik emiterowy na
    > tranzystorze TR6 zasilają halotrony.
    >
    > Rozwiązanie co najmniej dziwne

    Tez mnie zadziwilo. Amplituda sygnalu z hallotronow wplywa na
    amplitude pradu zasilajacego silnik ?

    > i wcale nie zdziwiłbym się jakby wszytko
    > działało poprawnie, a chwilowe zmiany prędkości wywoływałby leżący w
    > pobliżu telefon komórkowy, który próbuje się połączyć z BTS-em ;-)

    A to faktycznie moze byc problem :-)

    J.


  • 14. Data: 2021-06-28 11:28:37
    Temat: Re: Gramofon z direct drive - problem z prędkością - Akai AP D33
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 28.06.2021 o 09:00, J.F pisze:
    > On Mon, 28 Jun 2021 08:05:14 +0200, Grzegorz Kurczyk wrote:
    >> W dniu 26.06.2021 o 00:05, ptoki pisze:
    >>> piątek, 25 czerwca 2021 o 03:57:08 UTC-5 J.F napisał(a):
    >
    > [...]
    >> Najciekawszy jest sposób regulacji obrotów. Jedyny sygnał jaki pochodzi
    >> z układu sprzężenia zwrotnego... zasila halotrony :-)
    >> Impulsy z cewki czujnika obrotów po ukształtowaniu dochodzą do filtra
    >> dolnoprzepustowego na drugiej połówce IC1 i przez wtórnik emiterowy na
    >> tranzystorze TR6 zasilają halotrony.
    >>
    >> Rozwiązanie co najmniej dziwne
    >
    > Tez mnie zadziwilo. Amplituda sygnalu z hallotronow wplywa na
    > amplitude pradu zasilajacego silnik ?

    Za halotronem jest komparator progowy na operacyjniaku.
    Podejrzewam, że zmniejszenie napięcia zasilania na halotronie zmniejsza
    kąt przepływu prądu przez uzwojenie stojana, a co za tym idzie wartość
    średnią tego prądu. Takie śmieszne ni to PWM ni sterowanie fazowe ;-)

    >
    >> i wcale nie zdziwiłbym się jakby wszytko
    >> działało poprawnie, a chwilowe zmiany prędkości wywoływałby leżący w
    >> pobliżu telefon komórkowy, który próbuje się połączyć z BTS-em ;-)
    >
    > A to faktycznie moze byc problem :-)
    >
    > J.

    Sprzęt był projektowany w czasach gdy nie było takich "domowych
    generatorów EMP" ;-)


    --
    Pozdrawiam
    Grzegorz


  • 15. Data: 2021-06-28 11:52:33
    Temat: Re: Gramofon z direct drive - problem z prędkością - Akai AP D33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 28 Jun 2021 11:28:37 +0200, Grzegorz Kurczyk wrote:
    > W dniu 28.06.2021 o 09:00, J.F pisze:
    >> On Mon, 28 Jun 2021 08:05:14 +0200, Grzegorz Kurczyk wrote:
    >>> W dniu 26.06.2021 o 00:05, ptoki pisze:
    >>>> piątek, 25 czerwca 2021 o 03:57:08 UTC-5 J.F napisał(a):
    >>
    >> [...]
    >>> Najciekawszy jest sposób regulacji obrotów. Jedyny sygnał jaki pochodzi
    >>> z układu sprzężenia zwrotnego... zasila halotrony :-)
    >>> Impulsy z cewki czujnika obrotów po ukształtowaniu dochodzą do filtra
    >>> dolnoprzepustowego na drugiej połówce IC1 i przez wtórnik emiterowy na
    >>> tranzystorze TR6 zasilają halotrony.
    >>>
    >>> Rozwiązanie co najmniej dziwne
    >>
    >> Tez mnie zadziwilo. Amplituda sygnalu z hallotronow wplywa na
    >> amplitude pradu zasilajacego silnik ?
    >
    > Za halotronem jest komparator progowy na operacyjniaku.

    Jest tam sprzezenie przez rezystor 330k z wyjscia na tych
    tranzystorach. Czyli to wzmacniacz analogowy.

    > Podejrzewam, że zmniejszenie napięcia zasilania na halotronie zmniejsza
    > kąt przepływu prądu przez uzwojenie stojana, a co za tym idzie wartość
    > średnią tego prądu. Takie śmieszne ni to PWM ni sterowanie fazowe ;-)

    Bylaby to jakas koncepcja, ale jakos trudno sie tego PWM dopatrzec.
    A zasilanie silnika symetryczne, wiec by to tak nie zadzialalo.

    Tylko ... czemu kaza stroic te wzmacniacze na -0.1V na wyjscia.

    J.

strony : 1 . [ 2 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: