  • 1. Data: 2021-06-21 14:36:33
    Temat: Przeciągnięcie Ethernetu z zasilaniem (na zewnątrz)
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jakieś pół roku temu pisałem o moich eksperymentach z udostępnianiem
    Internetu do budynku odległego o jakieś 300 metrów. Ostatecznie
    poradziłem sobie za pomocą dwóch modułów Ubiquiti Nano Station. Pomiędzy
    budynkami znajduje się dość spora kępa drzew, ale ponieważ była zima
    poziom sygnału był wysoki i dało się uzyskać relatywnie wysokie
    transfery. Sytuacja zaczęła się pogarszać na wiosnę, wraz z pojawieniem
    się pierwszych liści. Teraz natomiast mam tam prawdziwą gęstwinę, sygnał
    na poziomie -88dB i transfery w okolicy 1Mbps.

    Szukam wiec jakiejś alternatywy. Jeszcze raz rzuciłem okiem na mapę i
    zobaczyłem, że gdybym przesunął jedną z anten na skraj działki, to
    miałbym bezpośrednią widoczność z ominięciem tych drzew, nawet pomimo
    tego, że antena znalazłaby się znacznie niżej, po zainstalowaniu na
    jakiejś "tyczce" wkopanej w ziemię.

    Jest tylko jedno "ale". W tamtym punkcie nie ma zasilnia, musiałbym je
    więc podprowadzić, przez około 100 metrów. Odpada więc raczej pomysł ze
    stawianiem "stacji przekaźnikowej", co skoro mógłbym podciągnąć prąd do
    kolejnych Ubiquiti, to równie dobrze mogę podciągnąć tam sieć.

    Pierwszy pomysł jaki przychodzi mi do głowy to PoE. Tylko czy 24V
    zasilacz od Ubiquiti da radę zasilić moduł przez tak długi kabel? Czy
    sama łączność będzie możliwa na tak długim dystansie? No i w jaki sposób
    zabezpieczyć tak długą linię prowadzoną na zewnątrz przed skutkami
    wyładowań atmosferycznych?

    Drugi pomysł jaki przychodzi mi do głowy to po prostu podprowadzenie tam
    230V i zainstalowanie skrzynki, w której mógłbym upchnąć switch i
    zasilacze. Pozwoliłoby mi to chociażby na podłączenie jakiejś kamery IP
    poza samym Ubiquiti. Jest jakieś rozwiązanie pozwalające na
    "wstrzyknięcie" Ethernetu do tak długiej linii elektrycznej? Nie chodzi
    mi o te wtyczkowe konwertery stosowane w domach, które tworzą magistralę
    na pojedynczej fazie, ale dosłownie konwertery mediów wykorzystujące
    "przedłużacz" na 230V w ramach medium transmisyjnego. Znajdę gdzieś coś
    takiego?

  • 2. Data: 2021-06-21 14:46:15
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-06-21 o 14:36, Atlantis pisze:
    > Pierwszy pomysł jaki przychodzi mi do głowy to PoE. Tylko czy 24V
    > zasilacz od Ubiquiti da radę zasilić moduł przez tak długi kabel?

    Jeśli potrzeba poniżej 13W to PoE powinno dać radę na 100m (ale nie 24V
    tylko 48V).
    Jest też PoE+ - do 25W na 100m.
    P.G.

  • 3. Data: 2021-06-21 15:34:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 21 Jun 2021 14:36:33 +0200, Atlantis wrote:
> [...]
    >
    > Jest tylko jedno "ale". W tamtym punkcie nie ma zasilnia, musiałbym je
    > więc podprowadzić, przez około 100 metrów. Odpada więc raczej pomysł ze

    Panel sloneczny z akumulatorem? A zima ... zima przez drzewo :-)

    A nie da rady jakis kierunkowych anten ?

    > stawianiem "stacji przekaźnikowej", co skoro mógłbym podciągnąć prąd do
    > kolejnych Ubiquiti, to równie dobrze mogę podciągnąć tam sieć.

    ale boisz sie burzy, czy niekoniecznie?

    Bo siec na swiatlowodzie ... powinna byc odporna.
    A na 100m to chyba nie takie duze koszta.
    Jeden kabel, czy kilka - ta sama robota.

    > Pierwszy pomysł jaki przychodzi mi do głowy to PoE. Tylko czy 24V
    > zasilacz od Ubiquiti da radę zasilić moduł przez tak długi kabel?

    Wieksze napiecie powinno dac rade.

    J.

  • 4. Data: 2021-06-21 17:18:08
    Od: ptoki <s...@g...com>

    poniedziałek, 21 czerwca 2021 o 07:36:47 UTC-5 Atlantis napisał(a):
> [...]
    > na pojedynczej fazie, ale dosłownie konwertery mediów wykorzystujące
    > "przedłużacz" na 230V w ramach medium transmisyjnego. Znajdę gdzieś coś

    Wersja trzecia: Antena kierunkowa do wifi.

    No chyba ze juz masz takowa i liscie tlumia.

    Ty tam mozesz kabel pociagnac czy po drodze jest dzialka sasiada/droga?

  • 5. Data: 2021-06-21 18:22:22
    Od: K <n...@e...com>

    On 21/06/2021 13:36, Atlantis wrote:
> [...]
    > na pojedynczej fazie, ale dosłownie konwertery mediów wykorzystujące
    > "przedłużacz" na 230V w ramach medium transmisyjnego. Znajdę gdzieś coś

    Opcja czwarta:
    Na maszcie na skraju dzialki postaw pasywny repeater. Wyglada to tak, ze
    masz polaczone bezposrednio ze soba dwie anteny. Widzialem kiedys na
    jakiejs stronie dwa przypadki uzyciam jedno omijalo jakis wierzowiec, a
    w drugim jakies wzniesienie. Problem polega tylko na tym, ze musisz
    odpowiednio dobrac anteny pod katem duzego zysku (na czestotliwosci na
    ktorej pracuja Ubiquiti) i polaryzacji. Sam kabel musi byc jak
    najkrotszy i jak najlepszej jakosci wliczajac zlaczki. Chociaz przy tych
    odleglosciach bedzie to mialo mniejsze znaczenie.

  • 6. Data: 2021-06-21 23:51:58
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 21.06.2021 17:18, ptoki wrote:

    > Ty tam mozesz kabel pociagnac czy po drodze jest dzialka sasiada/droga?

    Teoretycznie mógłbym, chociaż trochę naokoło i wyszłoby z tego mocno
    ponad 300 metrów. W linii prostej niestety trasa między budynkami
    przebieg po działkach sąsiadów. Docelowo biorę pod uwagę zakopanie
    światłowodu, ale to będzie już większe i bardziej pracochłonne
    przedsięwzięcie. Na razie szukam jakiegoś prostszego, tymczasowego
    półśrodka.

  • 7. Data: 2021-06-22 12:54:49
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 21.06.2021 23:51, Atlantis wrote:
    > Docelowo biorę pod uwagę zakopanie światłowodu, ale to będzie już
    > większe i bardziej pracochłonne przedsięwzięcie. Na razie szukam
    > jakiegoś prostszego, tymczasowego półśrodka.

    Ja ma światłowód rozciągnięty od słupa z oświetleniem do ocynkowanej
    rurki 3/4'' wysokiej/długiej na 5m (bo światłowód nad drogą lokalną) i
    przymocowanej klamrami do słupka ogrodzenia, a dalej już na głębokości
    szpadla w rurze plastikowej do domu. Od słupa do rurki jest ~30m, potem
    jeszcze ~40m. Wszystko gra i buczy, końcówki są na słupie i w domu. Cała
    robota wykonana za pomocą szpadla, trytytek, kombinerek i za mniej jak
    200zł. Końcówki dostarczył mój ISP który mi na koniec podpiął światłowód
    na słupie i do routera.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 8. Data: 2021-06-22 14:35:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 22 Jun 2021 12:54:49 +0200, Mateusz Bogusz wrote:
> [...]
    > robota wykonana za pomocą szpadla, trytytek, kombinerek i za mniej jak
    > 200zł. Końcówki dostarczył mój ISP który mi na koniec podpiął światłowód

    Pytanie co bedzie, jak odpowiedzialny urzednik to zobaczy :-)

    5m ... no, niby przylacza elektryczne sa czasem przez droge na
    podobnej wysokosci, ale jest na to jakis przepis?

    Czy ograniczyles parametry drogi bez zezwolenia, zgloszenia, projektu
    itp :-)

    Rura 5m ... pewnie solidnie wkopana w ziemie, to nie wymaga jakiegos
    pozwolenia budowlanego?

    No i to niecne wykorzystanie slupow oswietleniowych, ale podejrzewam,
    ze ISP ma jakies ogolne pozwolenie na to ...

    J.

  • 9. Data: 2021-06-22 20:27:27
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 6/22/2021 o 2:35 PM, J.F pisze:

> [...]
    >
    > No i to niecne wykorzystanie slupow oswietleniowych, ale podejrzewam,
    > ze ISP ma jakies ogolne pozwolenie na to ...

    Mają umowy na dzierżawę i legalnie korzystają w całym kraju.
    Jakieś unijne przepisy stanowią że muszą udostępnić słupy,
    tak przynajmniej mówił mój ISP.

    Jedyny wymóg że światłowód musi być minimum 80cm poniżej linii
    energetycznej.

    --
    pzdr, j.r.

  • 10. Data: 2021-06-22 23:13:02
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 21.06.2021 14:36, Atlantis wrote:

    > Pierwszy pomysł jaki przychodzi mi do głowy to PoE. Tylko czy 24V
    > zasilacz od Ubiquiti da radę zasilić moduł przez tak długi kabel?

    Podłącz 100m skrętki CU-only i sprawdź. Powinno chodzić. W razie czego
    są konwertery 48V / Ubiqiti.

    --
    Mirek.