    From: Jacek Konieczny <j...@j...net>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Głupie Smart gmiazdka
    Date: Thu, 25 Jul 2024 09:41:48 +0200

    On 24/07/2024 19:19, io wrote:

    > Jaką ideę ZigBee masz na myśli i w jaki sposób jej urzeczywistnienie w
    > ZigBee różnicuje to ZigBee od podłączenia do internetu?
    Urządzenia ZigBee nie mają adresu IP i łączności z internetem.
    Komunikują się tylko z bramką (potencjalnie też z innymi elementami
    własnej sieci).

    Z jednej strony, to może być tańsze i dużo bardziej energooszczędne, bo
    taka sieć wymaga dużo mniej zasobów niż TCP/IP/wifi.

    Z drugiej - jest o wiele bezpieczniejsze: urządzenie nie może
    nieproszone nic wysyłać w sieci, nie można się na nie z zewnątrz włamać
    bez pośrednictwa innego oprogramowania.

    Oprogramowanie bramki i zarządzające siecią Zigbee (czyli to co będzie
    miało dostęp do internetu) znacznie łatwiej aktualizować niż we
    wszystkich urządzeniach 'IoT', można je tez wymienić na inne, co często
    nie jest opcją w urządzeniach końcowych, gdzie możemy być skazani na
    firmware z którym to przyszło.

    Pewnie kiedyś wybuchnie jakaś afera z urządzeniami Tuya na wifi, które w
    lokalnych sieciach będą robić coś, czego nie powinny. A jakiś mały
    procent takich urządzeń pewnie nawet jest teraz dostępna z zewnątrz (tak
    to głupie, błąd użytkownika, ale Zigbee w ogóle nie daje takiej
    możliwości) i pewnie wcześniej, czy później ktoś to do jakiegoś botnetu
    wrzuci.

    Urządzenia Zigbee nie zużywają puli adresów IP w lokalnej sieci (zwykle
    /24, więc 'tylko' 254 adresy, co może być problemem, jeśli ktoś zechce
    mieć wszystkie żarówki 'inteligentne'), nie zaśmiecają domeny
    rozgłoszeniowej (ograniczając przepustowość dla innych użytkowników
    sieci), same nie będą budzone innym ruchem (chociażby ARP) w sieci. Sieć
    wifi i IP po prostu nie nadają się do małych urządzeń bateryjnych.

    Tak, można by wydzielić osobną sieć wifi dla urządzeń IoT, z
    odpowiednimi zabezpieczeniami i ograniczeniami, ale to nie jest coś co
    konsument jest w stanie ogarnąć, czy nawet coś co konsumenckie routery
    by umożliwiały.

    > Jakie to urządzenia?

    Na razie bramka Sonoff ZBDongle Plus-E, gniazdko Blitzwolf SHP15 i
    czujnik temperatury/wilgotności.

    Czujnik z bramką łączy się poprawnie i bezpośrednio i przez gniazdko
    (zależnie od wzajemnej lokalizacji). Używam tego z zigbee2mqtt i Home
    Assistant. Nie musiałem żadnych kont w chmurach producenta zakładać, ani
    żadnych appek Tuya instalować, ani alternatywnego firmware wrzucać
    (wszystkie urządzenia wifi jakie mam zawsze wymagały czegoś takiego,
    żeby użyć z własnym HA).

    Jacek