-
11. Data: 2024-06-26 12:22:09
Temat: Re: Generowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku bin
Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>
W dniu 2024-06-26 o 10:39, Adam pisze:
>
> No właśnie niezupełnie.
> Już od wprowadzenia systemu równomiernie temperowanego tego nie słychać, bo
> akordy brzmią jednakowo.
Mam słuch muzyczny pierwszego rodzaju - rozróżniam kiedy grają, a kiedy
nie. Dla mnie jak najbardziej - wszystkie akordy brzmią jednakowo.
Ale...
Syn zdawał dodatkowy egzamin z muzyki do liceum z klasą o profilu
muzycznym. Usłyszawszy akord miał określić, czy to jest dur, czy mol
więc musi to być słychać.
Z tego co opowiadał to pani coś zagrała a on na to że mol w drugim
przewrocie. Jako jeden z kilku dostał z tego egzaminu max, ale do szkoły
go nie przyjęli :(
Mimo, że w dzieciństwie byłem katowany grą na pianinie to o przewrotach
akordów usłyszałem wtedy po raz pierwszy.
> Jeszcze jedno:
> Źródła pisane donoszą, że w Średniowieczu czy Odrodzeniu i później,
> większość ludzi (czyli "miastowych", nie "wieśniaków") była w stanie
> odróżnić tonację w granym na organach utworze.
> Druga ciekawostka:
> Aktualnie można utwór dowolnie transponować przy skali równimiernie
> temperowanej. Wcześniej w zasadzie utwór transponowany już nie brzmiał
> prawidłowo.
O tym, że kiedyś nie było równomiernego temperowania usłyszałem po raz
pierwszy jak pianino dla syna było po raz pierwszy strojone. Trafiliśmy
(przypadkiem) na stroiciela, który właśnie rozkręcał biznes wynajmowania
fortepianów na koncerty a potem do tego stopnia współpracował z
Możdżerem, że kupili sobie domy w tej samej wsi. Byłem kiedyś u niego na
'domowym koncercie' Możdżera.
Ale przy moim słuchu to jest kompletnie bez znaczenia kto naciska
klawisze fortepianu.
Wcześniej myślałem, że odległość między kolejnymi dźwiękami skali od
zawsze była taka sama. Przecież to tak prosto wynika z matematyki
(stosunek chęstotliwości = 2^(1/12)), że nie rozumiem po co było to
komplikować :) .
P.G.
-
12. Data: 2024-06-26 12:29:14
Temat: Re: Generowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku bin
Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>
W dniu 2024-06-26 o 12:01, LordBluzg(R)?? pisze:
> Tak jest nadal. To "słuch absolutny" i akurat mam taką umiejętność.
> Nabyłem ją dziedzicznie.
Może już o tym pisałem - zdarzyło mi się (nie tak dawno) rozmawiać z
profesorem z akademii muzycznej.
On mówił, że widzi dźwięki jako kolory i do pewnego wieku myślał, że
wszyscy tak mają. Jak mu w orkiestrze jakieś jedne skrzypce fałszują to
wcześniej widzi w tamtym rejonie linię o złym kolorze niż usłyszy
fałszywy dźwięk.
P.G.
-
13. Data: 2024-06-26 12:35:55
Temat: Re: Generowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku bin
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
W dniu 26.06.2024 o 12:22, Piotr Gałka pisze:
> Mam słuch muzyczny pierwszego rodzaju - rozróżniam kiedy grają
To chyba ja nie rozróżniam kiedy grają a kiedy nie. :(
W "Szansie na sukces" można było wybrać utwór z linią melodyczną lub bez.
Trudno mi dostrzec różnicę. Ten sam utwór może mieć melodię a zarazem nie?
Robert
-
14. Data: 2024-06-26 12:39:17
Temat: Re: Generowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku bin
Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>
W dniu 26.06.2024 o 12:35, Robert Wańkowski pisze:
> W dniu 26.06.2024 o 12:22, Piotr Gałka pisze:
>> Mam słuch muzyczny pierwszego rodzaju - rozróżniam kiedy grają
>
> To chyba ja nie rozróżniam kiedy grają a kiedy nie. :(
> W "Szansie na sukces" można było wybrać utwór z linią melodyczną lub bez.
> Trudno mi dostrzec różnicę. Ten sam utwór może mieć melodię a zarazem nie?
>
>
Linia melodyczna jest dodatkowym podkładem dla wokalu, coś jak brail dla
ślepca. W tym przypadku, "podpowiada" wokaliście jak należy prowadzić
"melodię".
--
LordBluzg(R)??
<<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>
-
15. Data: 2024-06-26 12:42:34
Temat: Re: Generowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku bin
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Wed, 26 Jun 2024 12:01:12 +0200, LordBluzgÂŽí źíˇľí źíˇą wrote:
> W dniu 26.06.2024 o 10:39, Adam pisze:
>> Dnia Tue, 25 Jun 2024 23:36:07 +0200,
LordBluzgŽ������������ napisaĹ(a):
>>>>> MogÄ Ci dorobiÄ podkĹad muzyczny w C-dur :) za stĂłwkÄ lub w A-mol,
>>>>> bardziej nostalgiczny :D
>>>>
>>>> A moĹźesz wytĹumaczyÄ, czym siÄ róşni C-dur od a-moll, prz zaĹoĹźeniu, Ĺźe
>>>> masz na myĹli skalÄ naturalnÄ ?
>>>>
>>> To doĹÄ proste. Przede wszystkim solmizacjÄ i przyjÄĹo siÄ, Ĺźe tonacja
>>> dur jest "wesoĹa" a tonacja mol bardziej "smutna".
Ja siÄ na tym nie znam, ale chÄtnie dopytam:
>>> W tonacji c-dur nie
>>> wystÄpujÄ np, pĂłĹdĹşwiÄki a w tonacji a-mol mamy gis w akordzie dla
>>> e-dur, czyli trĂłjdĹşwiÄk e-gis-h :) bo caĹkowicie "molowo" byĹoby za
>>> "smutne" :)
No wĹaĹnie - przecieĹź te "pĂłĹtony" to nie sÄ Ĺźadne nadzwyczajne
czÄstotliwoĹci - tony jak kaĹźde inne.
KtoĹ siÄ uparĹ zagraÄ tylko "caĹymi tonami" i stÄ d smutek?
>> No wĹaĹnie niezupeĹnie.
>> JuĹź od wprowadzenia systemu rĂłwnomiernie temperowanego tego nie sĹychaÄ, bo
>> akordy brzmiÄ jednakowo.
>
> Chyba jednak nie. C-E-G brzmi inaczej niĹź A-C-E. Dodatkowo zaleĹźy to teĹź
PrzeliczyĹeĹ, ze to te same interwaĹy?
W rĂłwnomiernym stroju powinny chyba brzmieÄ tak samo.
Inna sprawa, ze prĂłbowaĹem kiedys zagraÄ WlazĹ kotek akordami,
i to wcale nie brzmiaĹo. I nie wiem - pomylilem siÄ, windows ma jakis
specyficzny syntezator, nie caĹkiem rĂłwnomierny, czy tak ma byÄ,
bo ucho to inaczej odbiera.
> od instrumentu. Na przykĹad gitara i "riffy/chwyty" w róşnych tonacjach
> brzmiÄ skrajnie róşnie.
Moze mi sie wydaje, ale progi w gitarach sÄ "rĂłwnomiernie" rozĹoĹźone.
Jak jeszcze struny rĂłwnie "rĂłwnomiernie" nastrojone, to powinny
brzmiec tak samo.
No chyba, ze typowo wĹasnie nie sÄ tak "rĂłwnomiernie" zestrojone.
>> Jeszcze jedno:
>> ĹąrĂłdĹa pisane donoszÄ , Ĺźe w Ĺredniowieczu czy Odrodzeniu i później,
>> wiÄkszoĹÄ ludzi (czyli "miastowych", nie "wieĹniakĂłw") byĹa w stanie
>> odróşniÄ tonacjÄ w granym na organach utworze.
>
> Tak jest nadal. To "sĹuch absolutny" i akurat mam takÄ umiejÄtnoĹÄ.
> NabyĹem jÄ dziedzicznie.
NiektĂłrzy tak majÄ , ale czy na pewno jestes w stanie odrĂłzniÄ utwĂłr?
PrzetransponujÄ ci jakis jakÄ Ĺ etiudÄ Chopina o 2 pĂłĹtony,
odtworzÄ, powiesz ze to w gĂłrÄ, w dĂłĹ, czy moĹźe wcale?
A stare organy ... miaĹy 12 klawiszy na oktawÄ?
>> Druga ciekawostka:
>> Aktualnie moĹźna utwĂłr dowolnie transponowaÄ przy skali rĂłwnimiernie
>> temperowanej. WczeĹniej w zasadzie utwĂłr transponowany juĹź nie brzmiaĹ
>> prawidĹowo.
>
> No nie, zmienia siÄ wtedy wysokoĹÄ dĹşwiÄkĂłw. PrzykĹadem moĹźe byÄ, Ĺźe
> wiÄkszoĹÄ utworĂłw "techno, rave itd" czyli ten typ muzyki, pisze siÄ w
> tonacji B...a to tylko dlatego, Ĺźe czÄstotliwoĹÄ tej tonacji jest
> inaczej/lepiej odbierana przez ogóŠsĹuchajÄ cych...w sensie wytwarzania
> dopaminy :)
ByÄ moĹźe, ale czy taka transpozycja o 5% (jeden pĂłĹton) ma tu istotne
znaczenie?
Poza tym ludzie róşni sÄ , to pewnie jedni powiedzÄ , ze to gorsze, a
inni, ze lepsze :-)
Ale ale ... a na klasycznych sĹuchaczy to nie dziaĹa? :-)
Jeszcze gdzies tam mamy ten "Wohltemperierte Klavier", niby
rĂłwnomiernie temperowany, a 24 utwory kazda w innej tonacji nazwana.
A skrzypek, czy zespóŠskrzypków - jak stroi skrzypce?
Oni nawet progĂłw nie majÄ , grajÄ na wyczucie :-)
J.
-
16. Data: 2024-06-26 12:44:07
Temat: Re: Generowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku bin
Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>
W dniu 26.06.2024 o 12:29, Piotr Gałka pisze:
>> Tak jest nadal. To "słuch absolutny" i akurat mam taką umiejętność.
>> Nabyłem ją dziedzicznie.
>
> Może już o tym pisałem - zdarzyło mi się (nie tak dawno) rozmawiać z
> profesorem z akademii muzycznej.
> On mówił, że widzi dźwięki jako kolory i do pewnego wieku myślał, że
> wszyscy tak mają. Jak mu w orkiestrze jakieś jedne skrzypce fałszują to
> wcześniej widzi w tamtym rejonie linię o złym kolorze niż usłyszy
> fałszywy dźwięk.
Coś w tym jest, bo mam podobnie, w sensie, że dźwięk E jest dla mnie tak
samo rozpoznawalny jak kolor "żółty" dla normalnego widza (daltonistów
pomijam) O! Daltonista nie rozróżnia kolorów w takim samym sensie, jak
osoba, która nie ma słuchu absolutnego, nie rozróżnia dźwięków :)
--
LordBluzg(R)??
<<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>
-
17. Data: 2024-06-26 12:48:44
Temat: Re: Generowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku bin
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
W dniu 26.06.2024 o 12:39, LordBluzg(R)?? pisze:
> W dniu 26.06.2024 o 12:35, Robert Wańkowski pisze:
>> W dniu 26.06.2024 o 12:22, Piotr Gałka pisze:
>>> Mam słuch muzyczny pierwszego rodzaju - rozróżniam kiedy grają
>>
>> To chyba ja nie rozróżniam kiedy grają a kiedy nie. :(
>> W "Szansie na sukces" można było wybrać utwór z linią melodyczną lub bez.
>> Trudno mi dostrzec różnicę. Ten sam utwór może mieć melodię a zarazem
>> nie?
>>
>>
> Linia melodyczna jest dodatkowym podkładem dla wokalu, coś jak brail dla
> ślepca. W tym przypadku, "podpowiada" wokaliście jak należy prowadzić
> "melodię".
>
Zapis nutowy utworu z linią melodyczną i bez czym się różni?
Robert
-
18. Data: 2024-06-26 12:54:47
Temat: Re: Generowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku bin
Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>
W dniu 26.06.2024 o 12:48, Robert Wańkowski pisze:
>>>> Mam słuch muzyczny pierwszego rodzaju - rozróżniam kiedy grają
>>>
>>> To chyba ja nie rozróżniam kiedy grają a kiedy nie. :(
>>> W "Szansie na sukces" można było wybrać utwór z linią melodyczną lub
>>> bez.
>>> Trudno mi dostrzec różnicę. Ten sam utwór może mieć melodię a zarazem
>>> nie?
>>>
>>>
>> Linia melodyczna jest dodatkowym podkładem dla wokalu, coś jak brail
>> dla ślepca. W tym przypadku, "podpowiada" wokaliście jak należy
>> prowadzić "melodię".
>>
> Zapis nutowy utworu z linią melodyczną i bez czym się różni?
>
>
Bez linii melodycznej masz tylko "akordy" czyli podkład. Jeśli masz
zapis nutowy np. na fortepian to z linią melodyczną będziesz miał zapis
dla prawej i lewej ręki. Bez linii melodycznej będzie to tylko zapis dla
lewej ręki. To tak uprościłem, żebyś lepiej zrozumiał.
--
LordBluzg(R)??
<<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>
-
19. Data: 2024-06-26 12:55:00
Temat: Re: Generowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku bin
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Tue, 25 Jun 2024 15:31:47 +0200, Atlantis wrote:
> Projekt jest retro, na antycznym CPU - stąd zastosowanie CRC16.
> Konkretnie korzystam z procedury crc16_arc_f opisanej na tej stronie:
> http://regregex.bbcmicro.net/crc-code.htm#crc-code.1
6.8080
To podobno modbus?
https://github.com/LacobusVentura/MODBUS-CRC16
Ale moze prosciej bedzie popatrzec co kod 8080 robi i zapisać w C.
Albo ... napisz w assemblerze i odpal pod symulatorem CP/M :-)
J.
-
20. Data: 2024-06-26 13:12:34
Temat: Re: Generowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku bin
Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>
W dniu 26.06.2024 o 12:54, LordBluzg(R)?? pisze:
>>>>> Mam słuch muzyczny pierwszego rodzaju - rozróżniam kiedy grają
>>>>
>>>> To chyba ja nie rozróżniam kiedy grają a kiedy nie. :(
>>>> W "Szansie na sukces" można było wybrać utwór z linią melodyczną lub
>>>> bez.
>>>> Trudno mi dostrzec różnicę. Ten sam utwór może mieć melodię a
>>>> zarazem nie?
>>>>
>>>>
>>> Linia melodyczna jest dodatkowym podkładem dla wokalu, coś jak brail
>>> dla ślepca. W tym przypadku, "podpowiada" wokaliście jak należy
>>> prowadzić "melodię".
>>>
>> Zapis nutowy utworu z linią melodyczną i bez czym się różni?
>>
>>
> Bez linii melodycznej masz tylko "akordy" czyli podkład. Jeśli masz
> zapis nutowy np. na fortepian to z linią melodyczną będziesz miał zapis
> dla prawej i lewej ręki. Bez linii melodycznej będzie to tylko zapis dla
> lewej ręki. To tak uprościłem, żebyś lepiej zrozumiał.
>
Taki przykład z muzyki. The Shadows zawsze grało linię melodyczną
"zamiast" ją śpiewać. W standardowych utworach linie melodyczna
praktycznie nie istnieje instrumentalnie, lecz wokalnie. Teraz jaśniej?
--
LordBluzg(R)??
<<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>