  • 11. Data: 2024-06-26 12:22:09
    Temat: Re: Generowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku bin
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-06-26 o 10:39, Adam pisze:

    > No właśnie niezupełnie.
    > Już od wprowadzenia systemu równomiernie temperowanego tego nie słychać, bo
    > akordy brzmią jednakowo.

    Mam słuch muzyczny pierwszego rodzaju - rozróżniam kiedy grają, a kiedy
    nie. Dla mnie jak najbardziej - wszystkie akordy brzmią jednakowo.

    Ale...
    Syn zdawał dodatkowy egzamin z muzyki do liceum z klasą o profilu
    muzycznym. Usłyszawszy akord miał określić, czy to jest dur, czy mol
    więc musi to być słychać.
    Z tego co opowiadał to pani coś zagrała a on na to że mol w drugim
    przewrocie. Jako jeden z kilku dostał z tego egzaminu max, ale do szkoły
    go nie przyjęli :(

    Mimo, że w dzieciństwie byłem katowany grą na pianinie to o przewrotach
    akordów usłyszałem wtedy po raz pierwszy.

    > Jeszcze jedno:
    > Źródła pisane donoszą, że w Średniowieczu czy Odrodzeniu i później,
    > większość ludzi (czyli "miastowych", nie "wieśniaków") była w stanie
    > odróżnić tonację w granym na organach utworze.
    > Druga ciekawostka:
    > Aktualnie można utwór dowolnie transponować przy skali równimiernie
    > temperowanej. Wcześniej w zasadzie utwór transponowany już nie brzmiał
    > prawidłowo.

    O tym, że kiedyś nie było równomiernego temperowania usłyszałem po raz
    pierwszy jak pianino dla syna było po raz pierwszy strojone. Trafiliśmy
    (przypadkiem) na stroiciela, który właśnie rozkręcał biznes wynajmowania
    fortepianów na koncerty a potem do tego stopnia współpracował z
    Możdżerem, że kupili sobie domy w tej samej wsi. Byłem kiedyś u niego na
    'domowym koncercie' Możdżera.
    Ale przy moim słuchu to jest kompletnie bez znaczenia kto naciska
    klawisze fortepianu.

    Wcześniej myślałem, że odległość między kolejnymi dźwiękami skali od
    zawsze była taka sama. Przecież to tak prosto wynika z matematyki
    (stosunek chęstotliwości = 2^(1/12)), że nie rozumiem po co było to
    komplikować :) .
    P.G.

  • 12. Data: 2024-06-26 12:29:14
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-06-26 o 12:01, LordBluzg(R)?? pisze:
    > Tak jest nadal. To "słuch absolutny" i akurat mam taką umiejętność.
    > Nabyłem ją dziedzicznie.

    Może już o tym pisałem - zdarzyło mi się (nie tak dawno) rozmawiać z
    profesorem z akademii muzycznej.
    On mówił, że widzi dźwięki jako kolory i do pewnego wieku myślał, że
    wszyscy tak mają. Jak mu w orkiestrze jakieś jedne skrzypce fałszują to
    wcześniej widzi w tamtym rejonie linię o złym kolorze niż usłyszy
    fałszywy dźwięk.
    P.G.

  • 13. Data: 2024-06-26 12:35:55
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 26.06.2024 o 12:22, Piotr Gałka pisze:
    > Mam słuch muzyczny pierwszego rodzaju - rozróżniam kiedy grają

    To chyba ja nie rozróżniam kiedy grają a kiedy nie. :(
    W "Szansie na sukces" można było wybrać utwór z linią melodyczną lub bez.
    Trudno mi dostrzec różnicę. Ten sam utwór może mieć melodię a zarazem nie?

    Robert

  • 14. Data: 2024-06-26 12:39:17
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > To chyba ja nie rozróżniam kiedy grają a kiedy nie. :(
    > W "Szansie na sukces" można było wybrać utwór z linią melodyczną lub bez.
    > Trudno mi dostrzec różnicę. Ten sam utwór może mieć melodię a zarazem nie?

    Linia melodyczna jest dodatkowym podkładem dla wokalu, coś jak brail dla
    ślepca. W tym przypadku, "podpowiada" wokaliście jak należy prowadzić
    "melodię".

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 15. Data: 2024-06-26 12:42:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    LordBluzg®������������ napisał(a):

> [...]

    Ja się na tym nie znam, ale chętnie dopytam:

    No właśnie - przecież te "półtony" to nie są żadne nadzwyczajne
    częstotliwości - tony jak każde inne.
    Ktoś się uparł zagrać tylko "całymi tonami" i stąd smutek?

    > Chyba jednak nie. C-E-G brzmi inaczej niĹź A-C-E. Dodatkowo zaleĹźy to teĹź

    Przeliczyłeś, ze to te same interwały?
    W równomiernym stroju powinny chyba brzmieć tak samo.

    Inna sprawa, ze próbowałem kiedys zagrać Wlazł kotek akordami,
    i to wcale nie brzmiało. I nie wiem - pomylilem się, windows ma jakis
    specyficzny syntezator, nie całkiem równomierny, czy tak ma być,
    bo ucho to inaczej odbiera.

    > od instrumentu. Na przykład gitara i "riffy/chwyty" w różnych tonacjach
    > brzmią skrajnie różnie.

    Moze mi sie wydaje, ale progi w gitarach są "równomiernie" rozłożone.
    Jak jeszcze struny rĂłwnie "rĂłwnomiernie" nastrojone, to powinny
    brzmiec tak samo.
    No chyba, ze typowo własnie nie są tak "równomiernie" zestrojone.

    > Tak jest nadal. To "słuch absolutny" i akurat mam taką umiejętność.
    > Nabyłem ją dziedzicznie.

    Niektórzy tak mają, ale czy na pewno jestes w stanie odróznić utwór?
    Przetransponuję ci jakis jakąś etiudę Chopina o 2 półtony,
    odtworzę, powiesz ze to w górę, w dół, czy może wcale?

    A stare organy ... miały 12 klawiszy na oktawę?

    > No nie, zmienia się wtedy wysokość dźwięków. Przykładem może być, że
    > większość utworów "techno, rave itd" czyli ten typ muzyki, pisze się w
    > tonacji B...a to tylko dlatego, że częstotliwość tej tonacji jest
    > inaczej/lepiej odbierana przez ogół słuchających...w sensie wytwarzania
    > dopaminy :)

    Być może, ale czy taka transpozycja o 5% (jeden półton) ma tu istotne
    znaczenie?
    Poza tym ludzie różni są, to pewnie jedni powiedzą, ze to gorsze, a
    inni, ze lepsze :-)

    Ale ale ... a na klasycznych słuchaczy to nie działa? :-)

    Jeszcze gdzies tam mamy ten "Wohltemperierte Klavier", niby
    rĂłwnomiernie temperowany, a 24 utwory kazda w innej tonacji nazwana.

    A skrzypek, czy zespół skrzypków - jak stroi skrzypce?
    Oni nawet progów nie mają, grają na wyczucie :-)

    J.

  • 16. Data: 2024-06-26 12:44:07
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 26.06.2024 o 12:29, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > wszyscy tak mają. Jak mu w orkiestrze jakieś jedne skrzypce fałszują to
    > wcześniej widzi w tamtym rejonie linię o złym kolorze niż usłyszy

    Coś w tym jest, bo mam podobnie, w sensie, że dźwięk E jest dla mnie tak
    samo rozpoznawalny jak kolor "żółty" dla normalnego widza (daltonistów
    pomijam) O! Daltonista nie rozróżnia kolorów w takim samym sensie, jak
    osoba, która nie ma słuchu absolutnego, nie rozróżnia dźwięków :)

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 17. Data: 2024-06-26 12:48:44
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Linia melodyczna jest dodatkowym podkładem dla wokalu, coś jak brail dla
    > ślepca. W tym przypadku, "podpowiada" wokaliście jak należy prowadzić
    > "melodię".

    Zapis nutowy utworu z linią melodyczną i bez czym się różni?

    Robert

  • 18. Data: 2024-06-26 12:54:47
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Zapis nutowy utworu z linią melodyczną i bez czym się różni?

    Bez linii melodycznej masz tylko "akordy" czyli podkład. Jeśli masz
    zapis nutowy np. na fortepian to z linią melodyczną będziesz miał zapis
    dla prawej i lewej ręki. Bez linii melodycznej będzie to tylko zapis dla
    lewej ręki. To tak uprościłem, żebyś lepiej zrozumiał.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 19. Data: 2024-06-26 12:55:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 25 Jun 2024 15:31:47 +0200, Atlantis wrote:
    > Projekt jest retro, na antycznym CPU - stąd zastosowanie CRC16.
    > Konkretnie korzystam z procedury crc16_arc_f opisanej na tej stronie:
    > http://regregex.bbcmicro.net/crc-code.htm#crc-code.1
    6.8080

    To podobno modbus?

    https://github.com/LacobusVentura/MODBUS-CRC16

    Ale moze prosciej bedzie popatrzec co kod 8080 robi i zapisać w C.

    Albo ... napisz w assemblerze i odpal pod symulatorem CP/M :-)

    J.

  • 20. Data: 2024-06-26 13:12:34
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > dla prawej i lewej ręki. Bez linii melodycznej będzie to tylko zapis dla
    > lewej ręki. To tak uprościłem, żebyś lepiej zrozumiał.

    Taki przykład z muzyki. The Shadows zawsze grało linię melodyczną
    "zamiast" ją śpiewać. W standardowych utworach linie melodyczna
    praktycznie nie istnieje instrumentalnie, lecz wokalnie. Teraz jaśniej?
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>