    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Generowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku bin
    Date: Wed, 26 Jun 2024 12:22:09 +0200

    W dniu 2024-06-26 o 10:39, Adam pisze:

    > No właśnie niezupełnie.
    > Już od wprowadzenia systemu równomiernie temperowanego tego nie słychać, bo
    > akordy brzmią jednakowo.

    Mam słuch muzyczny pierwszego rodzaju - rozróżniam kiedy grają, a kiedy
    nie. Dla mnie jak najbardziej - wszystkie akordy brzmią jednakowo.

    Ale...
    Syn zdawał dodatkowy egzamin z muzyki do liceum z klasą o profilu
    muzycznym. Usłyszawszy akord miał określić, czy to jest dur, czy mol
    więc musi to być słychać.
    Z tego co opowiadał to pani coś zagrała a on na to że mol w drugim
    przewrocie. Jako jeden z kilku dostał z tego egzaminu max, ale do szkoły
    go nie przyjęli :(

    Mimo, że w dzieciństwie byłem katowany grą na pianinie to o przewrotach
    akordów usłyszałem wtedy po raz pierwszy.

    > Jeszcze jedno:
    > Źródła pisane donoszą, że w Średniowieczu czy Odrodzeniu i później,
    > większość ludzi (czyli "miastowych", nie "wieśniaków") była w stanie
    > odróżnić tonację w granym na organach utworze.
    > Druga ciekawostka:
    > Aktualnie można utwór dowolnie transponować przy skali równimiernie
    > temperowanej. Wcześniej w zasadzie utwór transponowany już nie brzmiał
    > prawidłowo.

    O tym, że kiedyś nie było równomiernego temperowania usłyszałem po raz
    pierwszy jak pianino dla syna było po raz pierwszy strojone. Trafiliśmy
    (przypadkiem) na stroiciela, który właśnie rozkręcał biznes wynajmowania
    fortepianów na koncerty a potem do tego stopnia współpracował z
    Możdżerem, że kupili sobie domy w tej samej wsi. Byłem kiedyś u niego na
    'domowym koncercie' Możdżera.
    Ale przy moim słuchu to jest kompletnie bez znaczenia kto naciska
    klawisze fortepianu.

    Wcześniej myślałem, że odległość między kolejnymi dźwiękami skali od
    zawsze była taka sama. Przecież to tak prosto wynika z matematyki
    (stosunek chęstotliwości = 2^(1/12)), że nie rozumiem po co było to
    komplikować :) .
    P.G.