eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaGenerowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku binRe: Generowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku bin
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.aagx65.neoplus
    .adsl.tpnet.pl!not-for-mail
    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Generowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku bin
    Date: Fri, 28 Jun 2024 11:00:10 +0200
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <1dvntfudqda49$.g5d6ln9lwjw6$.dlg@40tude.net>
    References: <v5egs3$39jfk$1@news.icm.edu.pl>
    <0...@h...invalid>
    <v5eqvh$ci5$1@news.chmurka.net> <v5erv0$3a5lq$1@news.icm.edu.pl>
    <z...@4...net>
    <v5fd8b$3b1n4$1@news.icm.edu.pl>
    <14fhxjd72vgco$.wem7va4nmviu$.dlg@40tude.net>
    <v5gq4e$650$1@news.chmurka.net>
    <c...@4...net>
    <v5h49i$ftu$2@news.chmurka.net>
    <4cey4keop44q.tqbxemqt55mf$.dlg@40tude.net>
    <v5lpkp$sqe$1@news.chmurka.net>
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="jfoxwr";
    posting-host="aagx65.neoplus.adsl.tpnet.pl:83.4.179.65";
    logging-data="32453";
    mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1
    Cancel-Lock: sha1:vtWAhVGx7repk0LgXXxigqoMhxU=
    sha256:TsOQ9thA8Z3t2/S4oVM/6n2dQ+e5dJGIGinL/H4tsYw=
    sha1:8ipRfNjEZtRMx2VDojvn4XZf/q4=
    sha256:HNIf0S79FPLK/cWIQMXqM0E6GyoGyhHhuQVs0Sh7y2Q=
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:792618
    [ ukryj nagłówki ]

    On Fri, 28 Jun 2024 09:44:25 +0200, PD wrote:
    > W dniu 26.06.2024 o 17:05, J.F pisze:
    >> On Wed, 26 Jun 2024 15:15:33 +0200, Piotr Gałka wrote:
    >>> W dniu 2024-06-26 o 14:07, J.F pisze:

    >> Jesli dobrze liczę, to w akordzie C-E-G mamy interwały 4 i 3, lub jak
    >> kto woli 4 i 7 półtonów (od pierwszego), czyli
    >> 1 : 1.2599 : 1.4983 czyli jakby 1 : 5/4 : 3/2
    >>
    >> A w takim przewróconym E-G-C2, to mamy 3 i 5 (8) czyli
    >> 1 : 1.1892 : 1.5874 czyli jakby 1: 6/5 : 8/5
    >> albo lepiej 1 : 6/5 : 19/12 (= 1.58333)
    >>
    >> Niech mnie jakiś muzyk skoryguję, jeśli coś żle piszę.
    >>
    >> No chyba, ze ucho jest przewrotne, i takie 2x wieksze częstotliwości
    >> traktuje inaczej.
    >>
    >> Nawiasem mówiąc, przy dzwięku podstawowym np 440Hz, z tego 1.2599
    >> wychodzi 554 Hz, nie jest to jakoś słyszalne?
    >> 4Hz róznicy (w sosunku do 550Hz) to szybkie zdudnienia ... czy wcale
    >> nie?
    >
    > Chyba nie rozumiem co tu wyliczasz. Czestotliwości mamy wyliczone np. tu
    > http://www.michalkaszczyszyn.com/pl/lessons/notes.ht
    ml
    >
    > Czyli budujesz akord Dur od A. Odkładasz tercję wielką czyli cis. Skąd
    > Ci się 550 wzięło do porównania?

    To juz chyba Platon zauważył, ze ładnie współbrzmią ze sobą dzwięki,
    ktore mają odpowiednio ułamkowe stosunki częstotliwości, a u niego to
    chyba stosunki długości strun.

    Czyli do 440Hz, to raczej powinno być 550Hz, a nie 554.
    I podobnoż kiedys tak własnie strojono, tzn dostrajano na słuch
    odpowiednie interwaly pomiędzy niektórymi klawiszami/dzwiękami,
    bo one były często używane, czy wręcz stanowily podstawe danej gamy
    dur/moll.

    Róznica niewielka, ale ..
    jakby to było np 440 i 441 to uslyszalbym charakterystyczne zdudnienia
    o czestotliwosci 1Hz. 440 i 444 to szybkie zdudnienia, wiec inny
    efekt.

    Ale miedzy 440 i 550Hz zdudnien IMHO nie ma.
    I na ucho nie słysze róznicy między 440+550 a 440+554.
    Wiec może ten strój równomiernie temperownany nie jest taki
    kompromisowy.
    Ale ja kiepskie ucho mam :-)


    I ostatnia ciekawostka - w pianinie potrafią być 3 równoległe struny
    na klawisz. I kazda indywidualnie strojona.

    > Generalnie interwały dzielimy na dysonanse i konsonanse. Konsonanse są
    > 3: oktawa (12), kwinta (7), kwarta (6) - kwarta to przewrót kwinty i
    > odwrotnie.

    Na tych przewrotach to ja się nie znam, ale ponoć ucho na wartosci
    częstotliwosci mało wrażliwe, natomiast czułe na stosunki - czy
    równoczesnych tonów, czy szybko po sobie następujących.

    > W ich czystej wersji nie ma zdudnień. Ale jeśli nastroisz
    > wpierw czystą kwartę, od tej kwarty nastroisz czystą kwintę, to będziesz
    > miał zdudnienia na oktawie (sumie kwinty i kwarty), czyli oktawy nie
    > będziesz miał czystej.

    Kwinta czysta to stosunek 3:2, a kwarta 4:3 ?
    To razem 12:6 ..


    > Temperacja polega na popsuciu kwinty/kwarty celem
    > uzyskania idealnej oktawy. Odstraja się je na pojedyncze zdudnienia.
    > Co do dysonansów, czyli dzwięków które nie współgrają - technicznie
    > rzecz biorąc przyczyną tego nie współgrania są właśnie zdudnienia.
    >
    > Jeśli więc pytasz o tercję 440-554(550) to będzie zdudnień wchuj, bo
    > taka jest istota tego interwału ;)

    No ale ja nie slysze zdudnien dla np 300+451. brzmi podobnie jak
    300+450.

    P.S. Jest jakis program, który by umożliwił przygotowanie przykładów?
    Dawniej było kilka ...

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: