    Subject: Re: Geiger STS-5 i wzmacniacz operacyjny
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Date: Thu, 7 May 2020 15:35:12 +0200

    On 07.05.2020 10:46, J.F. wrote:

    > Albo wydluzenie impulsu na 555 ... a w ogole czy 555 nie jest
    > wystarczajaco czuly, zeby bez opampa sie obyc ?

    Złożyłem na skrawku płytki uniwersalnej niewielki moduł z NE555 w
    układzie monostabilnym. Na wyjściu BC547 celem odwrócenia stanu.
    Zastosowałem kondensator 220pF i rezystor 100k, co powinno dać impuls o
    długości 20us.

    Wpiąłem ten układ między wyjście opampa i wejście licznika. Impulsy z
    rurki Geigera nadal nie są rejestrowane, choć widzę je na oscyloskopie
    na wejściu timera. Zwarcie STS-5 powoduje (jak do tej pory generowanie
    impulsów).

    Czyżby 20us to za mało? Mam jeszcze bardziej wydłużyć impuls?

    Dokumentacja MC6840 wspomina, że czasy opadania i narastania impulsów na
    wejściach nie powinny być większe niż 1 us. NE555 jest w stanie spełnić
    ten warunek, zakładając że tranzystor na wyjściu jest podciągnięty do
    VCC rezystorem 3.3k?

    Widzę jeszcze, że w dokumentacji jest taka wartość jak "input setup
    time", wynosząca minimum 200 ns oraz input synchronization time,
    wynosząca 250 ns. Czyli mój impuls trwa jednak zdecydowanie dłużej...