  • Data: 2020-05-07 22:50:13
    Temat: Re: Geiger STS-5 i wzmacniacz operacyjny
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 07.05.2020 19:24, J.F. wrote:

    > Taaa ... software czy hardware :-)

    Błąd software'owy też biorę pod uwagę, tylko już parę razy przeglądałem
    kod i nic nie rzuca mi się w oczy. Chociaż oczywiście ciągle możliwe, że
    pisząc bibliotekę pomyliłem się definiując jakąś stałą konfiguracyjną i
    teraz np. licznik pracuje w niewłaściwym trybie (np. pomiar długości
    impulsu), aktywny jest jakiś preskaler itp.

    > Nie o to chodzi - impuls NIE moze sie zmienic w krytycznym czasie.
    > Tylko nie wyjasniaja co sie dzieje, jesli sie jednak zmienia.
    > Jak znam zycie, to jednak nic wielkiego sie nie dzieje .. choc kiedys
    > sie pisalo, o metastability

    Podejrzewam, że w najgorszym razie taki impuls nie zostanie po prostu
    zarejestrowany. A tak czy inaczej spora część impulsów wygenerowanych
    przez STS-5 powinna zostać zarejestrowana prawidłowo. Układ tymczasem
    nie rejestruje nic...
    Swoją drogą znalazłem jeszcze User Manual do tego układu:
    http://bitsavers.trailing-edge.com/components/motoro
    la/_dataSheets/MC6840UM.pdf

    Na stronie 41 pliku PDF znajduje się schemat układu testowego. Wejścia
    liczników są tam połączone z przyciskami, poprzez układ sprzętowo
    niwelujący drgania styków. Jeśli układ może być taktowany przyciskiem,
    to najwyraźniej faktycznie wejście jest asynchroniczne i nie ma wymogu,
    żeby impulsy były podawane regularnie, z określoną częstotliwością czy
    aby posiadały określoną długość lub współczynnik wypełnienia.

    > Ale dorzuciles jakies miganie dioda przy zmianie licznika ?

    Przy samej zmianie licznika nie. Jednak kod odczytujący i resetujący
    licznik jest wywoływany w 1 Hz przerwaniu, które na 100% działa, bo są
    od niego zależne inne (działające) funkcje układu.
    Działa także inny timer MC6840, który tym razem jest taktowany z zegara
    systemowego i generuje przerwanie pełniące funkcje SysTicka.

    > Wygenerowalby te impulsy programowo i sprawdzil co wtedy licznik liczy.
    >
    > Albo tym 555, ale w trybie generatora - zeby na pewno nie smiecil.

    Chyba faktycznie tak zrobię. Sklecę prosty generator o znanej (z
    grubsza) częstotliwości i podam je na wejście timera. Będę widział
    przynajmniej tyle, czy liczba impulsów rejestrowanych w ciągu sekundy
    się zgadza. Na potrzeby tej próby uproszczę ten kod - zamiast obliczać
    średnią z minuty będę po prostu cyklicznie wyświetlał ilość impulsów
    odebranych w ciągu sekundy.

    Może w ten sposób uda mi się ustalić czy problem ma podłoże sprzętowe,
    czy raczej programowe.