  • Data: 2020-05-07 17:29:01
    Temat: Re: Geiger STS-5 i wzmacniacz operacyjny
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 07.05.2020 16:25, J.F. wrote:

    > dorzuc wiekszy kondensator, to sie dowiesz czy to to.

    Zwiększylem pojedmność kondensatora przy NE555 aż do 220 nF, co
    wydłużyło czas trwania impulsów aż do 22 ms. Impulsy są wyraźnie
    widoczne na oscyloskopie, ale timer ich nie zlicza. O dziwo przestały
    być też widoczne impulsy generowane "ręcznie", chyba że zwieram STS-5
    dostatecznie szybko, wtedy licznik to od czasu do czasu zauważy.

    > Ale ... przeciez tam od Geigerka leci 27pf i 220k - czyli nawet
    > zwieranie geigerka daje podobnej dlugosci impuls.

    Prawdę mówiąc w chwili obecnej jest 22pF i 220k. Po prostu nie mam pod
    ręką kondensatora na dostatecznie duże napięcie. Niemniej w innych
    wersjach tego układu (tych na nowszych MCU) ta pojemność się sprawdza.

    > Albo faktycznie 20us jest ciagle za malo, albo chodzi o to, ze zwarcie
    > generuje wiele impulsow

    W jaki sposób miałoby to zmieniać sytuację? Dlaczego chaotyczny ciąg
    impulsów powoduje zliczenie, a jeden długi już nie?

    > ten setup to mi smierdzi tym, ze wejscie musi byc stabilne okreslony
    > czas przed "enable".
    > A tego nie zapewniasz ... ale w losowych impulsach na pewno jest dla
    > ktorys spelnione.

    Przy impulsach o długości 20ms ten warunek powinien być jednak spełniany
    dość często. Soft uruchomiony na tym układzie działa w chwili obecnej w
    sten sposób, że co sekundę odczytywana jest ilość zliczonych impulsów
    (oxFFFF -aktualna wartość licznika). Każdy taki odczyt trafia do jednej
    z komórek sześćdziesięcioelementowej tablicy. Na wyświetlaczu
    prezentowana średnia wszystkich pomiarów z ostatniej minuty (czyli ilość
    CPM).

    Przy 20ms wspomniany wyżej wymóg byłby spełniany, przynajmniej raz na
    jakiś czas. Może nie widziałbym prawidłowej wartości, ale ekran powinien
    pokazywać JAKIEŚ zliczenia. On tymczasem pokazuje okrągłe zero. No
    chyba, że sam wygeneruję jakieś impulsy "ręcznie"...

    > Czyli na moj gust - 20us zadziala, ale 1us to niekoniecznie.

    20 ms powinno już zadziałać. ;)

    > The external clock inputs are clocked In by Enable pulses.
    > Three Enable periods are used to synchronize and process
    > -, the external clock. The fourth Enable pulse decrements the
    > internal counter. This does not affect the input frequency, it
    > merely creates a delay between a clock input transition and
    > internal recognition of that transition by the PTM.
    >
    > To moze nie dzialac tak, jak Ci sie wydaje :-)

    To znaczy? Linia Enable po po prostu zegar systemowy. Jest ona
    wykorzystywana jako sygnał sterujący magistrali systemów opartych na
    MOS6502 i MC6800. Jest więc standardowo podpięta do układu. Poprzez
    odpowiednią konfigurację można jej używać do taktowania timerów - tę
    funkcję przetestowałem.

    Powyższy cytat rozumiem tak, że konieczne są cztery cykle na linii
    Enable do przeprocesowania jednego impulsu z zewnętrznego timera.
    Faktycznie więc byłby problem ze zbyt krótkimi impulsami.

    Chyba nie chodzi przecież o to, że impulsy na wejściu powinny być
    regularne albo wręcz synchronizowane z linią Enable? Przecież to
    negowałoby cały sens zliczania impulsów z zewnętrznego wejścia...