eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaFotowoltaika (raz jeszcze) - wydajnośćRe: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajność
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.213.192.88.68!
    not-for-mail
    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajność
    Date: Tue, 6 Apr 2021 15:00:33 +0200
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <s4hm1g$52k$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    References: <s1qkmq$1ooh$1@gioia.aioe.org> <s27lg0$ib7$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <s2aa8r$7eg$2@gioia.aioe.org> <s2adjm$ahv$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <s2akc8$1e8q$3@gioia.aioe.org> <s2b843$rop$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <s2iad4$18i3$1@gioia.aioe.org> <s2iqr8$8ja$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <s2kt8b$tm1$1@gioia.aioe.org> <s2m81i$6fs$1@dont-email.me>
    <s2njc3$kgk$1@gioia.aioe.org> <s2nqc6$vvi$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <s2pnh1$4o0$2@gioia.aioe.org> <60512a6e$0$544$65785112@news.neostrada.pl>
    <s2sqjb$mqm$1@gioia.aioe.org> <60534b24$0$517$65785112@news.neostrada.pl>
    <s37dvd$c27$10@gioia.aioe.org> <s38k9m$4s1$2@dont-email.me>
    <s3eu8j$19kh$4@gioia.aioe.org> <s3fiqb$kqe$1@dont-email.me>
    <s3pm39$1mk4$4@gioia.aioe.org> <s3qrul$i8u$1@dont-email.me>
    <s3vnc8$1u4c$3@gioia.aioe.org>
    <6063912d$0$547$65785112@news.neostrada.pl> <s4egpp$k7f$1@gioia.aioe.org>
    <s4hfbv$rd$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <e...@g...com>
    NNTP-Posting-Host: 213.192.88.68
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Date: Tue, 6 Apr 2021 13:00:32 +0000 (UTC)
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="PiotrGalka";
    posting-host="213.192.88.68"; logging-data="5204";
    mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; Win64; x64; rv:78.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/78.9.0
    Content-Language: pl
    In-Reply-To: <e...@g...com>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:763772
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2021-04-06 o 13:42, BudynPL pisze:
    >
    > a mnie się podobało to autorstwa trybuna:
    >>> nikim nie gardzę, teoretyzowanie matematyczne w kwestii wydajności
    >>> fotowoltaiki co najwyżej może mnie wprawić w stan ocipienia pomieszanego
    >>> z niedowierzaniem jak można było aż tak dać się wytresować w kuźniach
    >>> tępienia intelektu.
    >
    > bardzo przydatny poetyki fragment do cytowania przy okazji dyskusji
    > o ludzkim pojmowaniu świata.
    >

    Trybun może mieć rację w tej kwestii, że istnieją ludzie (drugi sort w
    innym od ostatnio modnego znaczeniu tego określenia) którzy nie uczą się
    matematyki (na żadnym etapie edukacji) tylko są tresowani w celnym
    strzelaniu w jedną z 4 odpowiedzi.
    Ja miałem to szczęście, że nawet jeśli wkuwanie zasad ortografii, nazw
    krain geograficznych, czy dat wydarzeń historycznych było formą tresury
    to poznawanie matematyki czy fizyki było ewidentnie uczeniem się i
    rozwijaniem intelektu.
    Raz mi się zdarzyło, że gdy jednego dnia zacząłem się zastanawiać jak
    znaleźć optymalną wartość opornika to na drugi dzień w szkole mieliśmy
    wprowadzone pochodne i znajdowanie ekstremów. W żadnym innym przypadku
    wiedza dostarczana w szkole nie zsynchronizowała się tak dokładnie z
    moimi aktualnymi potrzebami.
    Konstruowałem alarm (na zieloną noc na obozie wędrownym) wykrywający
    zerwanie cienkiego (0,05mm) drucika i wyszło mi, że istnieje jakaś
    wartość jednego opornika w układzie dla której drucik może być
    najdłuższy. To wychodziły kilometry długości i oczywiście nie miałem
    takich potrzeb ale dręczyło mnie, że metodą kolejnych przybliżeń jestem
    w stanie znaleźć coraz lepsze wartości dla tego R, ale cały czas nie
    wiem ile dokładnie wynosi wartość optymalna. Zdawałem sobie sprawę, że
    przyjęte h21e itp i tak są bardziej niedokładne niż znalezione przeze
    mnie wartości R, ale chodziło mi o to aby wyliczanie wartości było po
    prostu wyliczaniem a nie sprawdzaniem kolejnych strzałów.
    Nie wymyśliłem sam pochodnej :(, ale rok czy dwa później rozwiązując
    zadanie (pamiętam jego treść) na olimpiadę z fizyki sam wymyśliłem całkę
    :). Moje rozwiązanie musiało rozbawić sprawdzającego - zagadnienia
    fizyczne - pół strony, znalezienie całki sinusa (bez użycia pojęcia
    całki tylko na zasadzie zliczania nieskończenie małych przedziałów) -
    kolejne 3 strony (zamiast 1 linijki).
    Nie wiem jak to było, że mimo, że klasa mat-fiz to nie mieliśmy całek. P.G.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: