  • Data: 2021-04-06 14:00:29
    Temat: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajność
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2021-04-05 o 10:15, trybun pisze:

    > Jesteś w stanie spojrzeć na to z innej strony, choćby klienta, np jaka
    > moc osiągana z instalacji 7.2KW poniżej której  i Ty byś ich nazwał
    > oszustami, jednym słowem - masz jakiś graniczny połap?

    Tak: 7.2KW * cos fi (fi - kąt (w 3D) między prostopadłą do powierzchni
    paneli a kierunkiem 'na słońce') przy bezchmurnym niebie i przy
    zapewnieniu odpowiedniego chłodzenia paneli.

    > Przypominam że
    > umowa nie zawiera żadnych aneksów, jedna i jedyna moc jest określona
    > jasno i wyraźnie.

    Podstawy podstaw fizyki: Energia nie bierze się znikąd. Chyba, że ty z
    tych co to wierzą w konstrukcję perpetuum-mobile.
    Źródłem energii jest strumień światła słonecznego padającego na panele.
    Zmniejszamy strumień (przez cos fi) to zmniejsza się (mniej więcej
    proporcjonalnie) maksymalna uzyskiwana moc.
    Użyłem określenia mniej więcej proporcjonalnie bo w trakcie tego wątku
    dowiedziałem się o istotnym wpływie temperatury paneli. Jak zmniejszymy
    strumień 2x to gdyby temperatura była taka sama to i moc byłaby
    zmniejszona 2x, ale 2x mniejszy strumień mniej nagrzeje panele więc w
    efekcie uzyskana moc spadnie mniej niż 2x (bo temperatura paneli będzie
    niższa).
    P.G.