  • 41. Data: 2010-02-18 08:15:36
    Temat: Re: Fotonet Tychy - czy ktoś zna parametry?
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 18 Feb., 08:34, "gebi" <gebi_KASUJ_TOO_@_I_TO_poczta.fm> wrote:
    > Użytkownik "XX YY" <f...@g...com> napisał w
    wiadomościnews:86acd118-8299-4aa9-b8fb-57abdedb3daf@
    l26g2000yqd.googlegroups.com...

    > Zapewne chodziło tutaj jak zwykle o "skrót myślowy".

    nie chodzi o skrot myslowy tylko o niechlujstwo wynikajace z
    nieswiadomosci znaczenia pewnych pojec podstawowych. daje sie rady
    bazuzyteczne , glupawe.

    Mnie jednak zastanawia
    > jednak jak działa naświetlanie zdjęcia (nie wiem, muszę poczytać), skoro
    > sugerują żeby nie zwiększać rozdzielczości, bo niby lepiej zrobi to maszyna?

    dpi - doth per inch dotyczy urzadzenia - wlasciwosc fizykalna
    ppi - pix per inch - dotyczy pliku , czyli zapisu - pojecie
    abstrakcyjne.

    w scanerze morzesz nastawic dpi czyli rozdzielczosc z jaka bedzie
    skanowany obraz . jest to rozdzielczosc wzgledna wyrazona na
    jednostke odleglosci

    w aparacie totograficznym ( w wiekszosci ) tez mozna ja nastawiac ale
    wyraza sie ja nieco inaczej - jako rozdzilczosc bezwzgledna.
    najczesciej pracujemy na rozdzilczosci maksymalnej np 12 mil px
    dla takiego przsypadku mielibysmy np 4000 *3000 px co daloby
    rozdzielczosc wzgledna liniowa dla np FF
    4000/1,42 cala ( 36 mm) =2837 dpi - poniewaz w aparatach na ogol nie
    nastwia sie rozdzilczosci takie wyrazenie rozdzielczosci byloby
    niepraktyczne , ale moznaby sie oczywiscie przyzwyczaic.

    Do
    > tej pory sadziłem, że przy naświetlaniu przeprowadzane jest właśnie skalowanie
    > obrazu (gorszej jakości niż przy zaawansowanych algorytmach dostępnych w
    > programach graficznych, bo niby po co zabierać czas maszyny na skomplikowane
    > obliczenia).-

    w skanerze z nastwionej rozdzielczosci urzadzenia dpi i wielkosci
    skanowanego obrazu wyjdzie ci calkowita bezwzgledna rozdzilczosc pliku
    ( wyrazona w liczbie pixeli )

    i teraz nastawiajac dowolna rozdzielczosc dpi w dukarce otrzymamy
    wydruk jakiejs tam wielkosci wynikajacy z podzielenia rozdzielczosci
    bezwzglednej px wzdluz jakiegos boku przez wzgledna dpi drukarki.

    tyle.

    jesli zrobisz scan na 600 dpi mozna go drukowac na 300 dpi - bedzie
    tylko 2 razy wiekszy - o widocznym golym opkiem spadku jakosci trudno
    mowic-

    robimy zdjecia aparatem na ok 2400 - do ok 5000 dpi a drukujemy je np
    na 300 - 400 dpi.
    rozdzilczosc pliku jest np 18 mpx , 24 mpx itp.

    ta sugestia zeby nie zwiekszac rozdzielczosci pliku przez interpolacje
    powyzej 400 dpi ( ! ) jest calkowicie pozbawiona sensu.

    mozesz zeskanowac na 200 dpi
    wydrukowac na 400 dpi tyle tylko ze wydruk bedzie mniejszy od
    oryginalu - bedzie pokazany z ta sama rozdzilczoscia bezwzgledna.

    jesli zeskanujesz na 200 dpi a wydruk bedzie na 400 dpi i zadasz
    wielkosc wydruku jak w oryginale to maszyna dokona interpolacji i
    wydrukuje w takiej samej wielkosci. doliczy brakujace punkty.

    ale dpi pliku sie nie zmienia gdyz plik nie ma dpi.

    niekiedy przy zapisie pliku wprowadza sie informacje dpi , ale to nie
    jest rozdzilczosc pliku tylko informacja dla drukarki na jakij
    rozdzileczosci drukowac ten plik.

    wiedzac ze lab pracuje na rozdzielczosci 400 dpi
    dobierajac rozdzilczosc skanera bedziesz tym samym sterowal
    wielkoscia ostatecznego wydruku - np dobierajac 800 dpi w scanerze
    dostaniesz 2 razy wiekszy wydruk.

    niby proste , ale prowadzi czesto do zupelnie niepotrzebnych dzialan
    jesli nie wie sie o co chodzi.

  • 42. Data: 2010-02-18 09:22:53
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-02-18 08:34:42 +0100, "gebi" <gebi_KASUJ_TOO_@_I_TO_poczta.fm> said:

    > Zapewne chodziło tutaj jak zwykle o "skrót myślowy".

    Nie, chodziło tu kwestię starą jak obrazowanie z komputera, czyli
    predefiniowanie w pliku wymiarów fizycznych i jego rozdzielczości.
    "Mundrościami" naszego wioskowego głupka nie ma się co przejmować.

    > Mnie jednak zastanawia jednak jak działa naświetlanie zdjęcia (nie
    > wiem, muszę poczytać), skoro sugerują żeby nie zwiększać
    > rozdzielczości, bo niby lepiej zrobi to maszyna?

    To trochę bardziej złożone zjawisko. To że maszyna naświetla w 400 dpi
    wcale nie znaczy, że taką rozdzielczość zdjęcia jest w stanie realnie
    przenieść, zwykle to będzie znacznie mniej, około połowy. IMHO tego
    zalecenia można nie traktować dosłownie, a raczej ramowo -
    przygotowywać od min. 150 do max. 400 ppi, ile tam wyjdzie z
    kadrowania, jak więcej to zmniejszyć. Maszyny używają różnych
    algorytmów resamplowania, ciężko powiedzieć czy lepszych czy gorsszych,
    bo są to często niuanse.

> [...]
    > skalowanie obrazu (gorszej jakości niż przy zaawansowanych algorytmach
    > dostępnych w programach graficznych, bo niby po co zabierać czas

    W niemal każdej maszynie da się to poustawiać. Może albo nadrzędnie
    traktować px przy jakiejśtam założonej natywnej rozdzielczości, albo
    wymiary fizyczne, a rozdzielczość "se dopasować" (w górę czy dół).
    I przy specjalizowanych maszynach ten czas to są jakieś marne sekundy
    czy nawet ich części.

    de Fresz

  • 43. Data: 2010-02-18 09:58:21
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 18 Feb., 10:22, de Fresz <d...@N...pl> wrote:

    > Nie, chodziło tu kwestię starą jak obrazowanie z komputera, czyli
    > predefiniowanie w pliku wymiarów fizycznych i jego rozdzielczości.
    > "Mundrościami" naszego wioskowego głupka nie ma się co przejmować.

    sam jestes glupi czemu wielokrotnie dawales tutaj wyraz
    fresz-beton sie odezwal
    to niech fresh-beton zobaczy do np wiki czego dotyczy pojecie dpi
    to sie przekona ze jest to fizyczna cecha urzadzenia - nie pliku.
    ten sam plik o dowolnej rozdzielczosci oglada fresh-beton na monitorze
    o rozdzilczosci np 75 dpi
    albo tez moze wydrukowac na drukarce w rozdzilczosci 600 dpi.

    w pliku NIE jest zapisywana ODLEGLOSC pomiedzy pixelami.
    jest tylko zapisany pixel po pixelu i od urzadzenia wyjsciowego , jego
    konstrukcji zalezy tylko z jaka rozdzielczoscia wzgledna zostanie
    obraz wydany na nim. jesli urzedzenie np monitor bedzie mialo diody
    rozmieszczone z rozdzilczoscia np 75 sztuk na cal to obraz / plik
    zotanie zawsze wydany w tej rozdzilczosci 75 dpi .
    i moze sobie fresh- beton zapisywac dpi w pliku jaka chce.

    jak sie juz fresh - beton odzywa to niech sie nie kompromituje
    bezgranicznie , albo niech doda , ze tak mu sie wydaje.

  • 44. Data: 2010-02-18 11:53:19
    Od: "JD" <j...@g...com>

    Użytkownik "XX YY" <f...@g...com> napisał w wiadomości
    k.googlegroups.com...

    > sam jestes glupi czemu wielokrotnie dawales tutaj wyraz
    > fresz-beton sie odezwal

    Skąd wiedziałeś, że o tobie mowa :D:D:D

    --
    JD

  • 45. Data: 2010-02-18 11:53:49
    Od: XX YY <f...@g...com>

    wiadomościnews:e5207383-255c-46e8-b29b-47da13e412e7@
    z19g2000yqk.googlegroups.com...

    > Skąd wiedziałeś, że o tobie mowa :D:D:D
    >
    > --
    > JD

    a gdzie ja napisalem ze to o mnie mowa ? :D:D:D

  • 46. Data: 2010-02-18 12:37:22
    Od: "JD" <j...@g...com>

    Użytkownik "XX YY" <f...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    z19g2000yqk.googlegroups.com...

    > a gdzie ja napisalem ze to o mnie mowa ? :D:D:D

    Jasno to wynika (że wiedziałeś) z twojej chamskiej riposty :)

  • 47. Data: 2010-02-18 12:47:50
    Od: XX YY <f...@g...com>

    wiadomościnews:84312c1b-510f-49fe-a291-d5a620394b1d@
    36g2000yqu.googlegroups.com...

    z19g2000yqk.googlegroups.com...

    > Jasno to wynika (że wiedziałeś) z twojej chamskiej riposty :)- Zitierten Text
    ausblenden -

    > - Zitierten Text anzeigen -

    moja riposta jest skutkiem zasady wzajemnosci.

    jesli jakis idiota nazywa mni glupkiem stosuje te zasade wg wlasnego
    uznania.
    akurat dzisiaj mam ochote.
    jutro moze nie.

    a merytorycznie sprawa jest taka ze dane na temat porzadanej
    rozdzilczosci dpi urzadzenia wyjscia mozna zapisac w exifie.
    nie jest to rozdzielczosc pliku !!

    Te dane moga zostac przejete przez drukarke i tak nastawiona zostanie
    rozdzielczosc wydruku ( nie pliku !!)

    to moze prowadzic czasem do zupelnie absurdalnych nastaw.

    Jesli lab ma stala max rozdzilczosc wydrukzu 400 dpi , to najprostzym
    rozwiazaniem jest ignorowanie danych z exif i druk na tej
    rozdzilczosci.

    Dane w exif odnosnie rozdzielczosci urzadzenia wyjscia moga ale nie
    musza byc wpisane.

    Inna b . dobra mozliwoscia jest ustawienie rozdzilczosci optymalnej
    ( softwarowo ) wowczas zostaje dobrana rozdzilczosc wydruku tak ze
    wielkosc pliku w px zostaje odpowiednia podzielona przez wielkosc
    wydruku w inch i odpowiednio dobrane wynikowo dpi - to ma chyba kazda
    drukarka domowa.

    uwaga ktora zacytowalem w poscie poczatkowym jest tak sformulowana ze
    wprowadza pomieszanie z poplataniem.
    pliki nie maja rozdzielczosci .

  • 48. Data: 2010-02-18 13:14:24
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...usunto.pl>

    Dnia Thu, 18 Feb 2010 14:15:02 +0100, JD napisał(a):

    > O to mi chodzilo :) powtarzam pytanie, skąd wiedziałeś :)

    Odpowiedź była natychmiastowa :D

    "A cóż można polepszyć w tak doskonałym programie jak iTunes?"
    Alvy Singer

  • 49. Data: 2010-02-18 13:15:02
    Od: "JD" <j...@g...com>

    Użytkownik "XX YY" <f...@g...com> napisał w wiadomości
    z.googlegroups.com...

  • 50. Data: 2010-02-18 13:35:47
    Od: "JD" <j...@g...com>

    Użytkownik "Andrzej Libiszewski" <a...@g...usunto.pl> napisał w
    wiadomości news:17c7so4d3xpat$.1qbn5h8zdyrjp$.dlg@40tude.net...

    > Odpowiedź była natychmiastowa :D

    Acha, to taka świecka tradycja, że jak wywołują głupka,
    to ten się zgłasza matychmiast :)

    JD