  • 81. Data: 2009-09-30 13:48:48
    Temat: Re: Fotograf do ślubu - jakie ceny?
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    januszek wrote:

    > No to może problem leży w TWOJEJ wyobraźni właśnie?

    być może...
    w sezonie pracuje po 12h dziennie od poniedziałku do niedzieli...
    poza sezonem 3-6h dziennie od pn do pt

    sam oceń...
    da się - czy nie da się...

    ah wiem... zaraz wyjedziesz z argumentem, że pewnie pracuje za wolno
    bo przecież niektórzy o 2 w nocy na weselu oddają już nagraną płyte ze
    zdjęciami ;)

    pozdrawiam - Zbigniew Kruk

  • 82. Data: 2009-09-30 13:48:50
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    Użytkownik "cichybartko" <c...@g...com> napisał w wiadomości
    > Właśnie mnie to zastanawiało czy nie da się ślubu zrobić takim D90 czy
    > 500D. Czy do np. takiej foto http://www.jeffascough.com/ trzeba tych
    > wymarzonych pełnych klatek, bóg wie jakich monitorów i najnowszego CS?

    Nie. TO jest potrzebne do golenia klienta.
    Klient golony aparatem FF mniej cierpi.

  • 83. Data: 2009-09-30 13:49:56
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    Jakub Jewuła wrote:

    > Wez Ty lepiej rob zdjecia :)

    a wytłumacz mi niby co takiego głupiego powiedziałem...

    --
    pozdrawiam - Zbigniew Kruk

  • 84. Data: 2009-09-30 13:50:32
    Od: "Krzysztof Sordyl" <k...@k...com.pl>

> [...]
    > 500D. Czy do np. takiej foto http://www.jeffascough.com/ trzeba tych
    > wymarzonych pełnych klatek, bóg wie jakich monitorów i najnowszego CS?

    oczywiście że się da, ja swego czasu sprzedawałem zdjęcia z 400D plus sigma
    za cenę 1 szt. zdjęcia - licencji/cena 400D
    Ale statystyczny klient wymaga by miec topowy sprzęt,
    bo wtedy po prostu psychicznie dobrze się czuje płacąc za usługę.
    Jest to jedna z metod "filtrowania" zleceniobiorców,
    by mieć pewność że zleceniobiorca nie urwał się z choinki ;)

    Krzysztof Sordyl
    KS STUDIO
    www.ksstudio.pl

  • 85. Data: 2009-09-30 14:04:18
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    Użytkownik "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl> napisał w wiadomości
    > a wytłumacz mi niby co takiego głupiego powiedziałem...

    To: "kontroler RAID i 4 dyski twarde spięte w RAID 10
    to minimum" jest bzdura z gatunku "do grafiki tylko Maki".

    Pracuje nad duuuzo wiecej wartymi materialami niz zdjecia
    slubne i nie mam zadnego RAIDa (i nie planuje miec).

    RAID mial sens jakis czas temu gdy dyski byly stosunkowo
    wolne jako proteza pozwalajaca podniesc wydajnosc systemu.
    Teraz gdy byle dysk daje 100MB/s jest to czysty fetysz.

    Napiszesz cos o bezpieczenstwie? ;)
    Bezpieczenstwo to funkcja muzgu operatora a nie RAIDa(u?).

    Dla zapewnienia bezpieczenstwa wystarczy kopiowanie danych na
    dodatkowy dysk, czy to w tym samym komputerze czy w innym via
    siec, a co jakis czas na dysk przenosny i wynoszenie danych poza
    pracownie.

    Posiadanie RAIDu(a?) nie zwolni Cie z tych operacji wiec nie daje nic.

  • 86. Data: 2009-09-30 14:05:22
    Od: Kryhu <k...@p...pl>

    Jakub Jewuła pisze:

    Hej

    > Chcialbym zobaczyc jak fotograf zmienia w locie te szkla na weselu ;)

    Etam, jak jest ciemno to na jednym korpusie zapinam 20/1.8, a na drugim
    50/1.4. Jak się robi jasno, to zamiast stałek często zapinam 14-24 i 24-70.
    --
    Pozdro
    Kryhu

  • 87. Data: 2009-09-30 14:08:18
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    de Fresz wrote:

    > Nie zgadzam się z tym stwierdzeniem, dopóki nie jedziesz na monitorze
    > po 16 godzin przez 5 dni w tygodniu.

    jade 12 przez 6 dni w tygodniu ;/

    > 3 dyski w RAID 5 wyjdą sensowniej.

    ale wolniej

    a jeszcze lepiej wygląda raid 10 z 8 dysków
    tak - to się robi z jakiegoś powodu
    i znam fotografa który tak ma...
    i on wie dlaczego i ja wiem dlaczego

    > Oczywiście. Ale skoro mówimy o rozwiązaniach rozsądnych budżetowo, to
    > nie ma sensu wywalać kasy niepotrzebnie.

    na bezpieczeństwo zawsze wydaje się za mało...

    > Ale z LR możesz wypluć 16-bitowego tiffa, którego otworzy nawet Szop
    > 5.

    mozna jeszcze po drodze 5 innych programów używać...
    ale ja robie to taśmowo - 2500 plików tygodniowo do przejrzenia, 500 do
    obrobienia
    nie mam czasu na zabawe...

    > Pytanie czy są naprawdę niezbędne? Czy aż tak wszystkie te stałki
    > wpłyną na jakość pracy fotografa ślubnego?

    tak

    > Odpowiedniki już są w zestawie który policzyłem. No dobra, Nikonowski
    > 18-35 to niedokładnie to samo, co L-ka.

    nie no - prosze - 18-35 to szkło które było fajne, ale do analoga
    do cyfry sie nie nadaje
    poza tym - wszystko co ciemniejsze niż 2.8 odpada...

    > No właśnie - trzeba?

    tak - trzeba

    > Oki, ale 6 lat o których wspomniałeś wydają się już całkiem sensownym
    > "okresem przydatności", my jednak w naszych teoretycznych rozważaniach
    > wciąż liczymy 3 lata.

    40k / 6 = 6k rocznie w szkła
    puszke liczyłem na 3 lata - 2x10k = 6k

    czyli rocznie 12k w sprzęt foto
    a gdzie lampy błyskowe, statywy, torby, pokrowce, karty pamięci duperele...

    > Dlatego przyjąłem podaną przez Ciebie średnią 30 ślubów/rok, jak się
    > domyślam rzuciłeś to z praktyki, nie sufitu. Pytanie - czy dysponując
    > takim sprzętem warto się ograniczać tylko i wyłącznie do fotografii
    > ślubnej? Czy jest to aż tak wąska specjalizacja i tak specyficzne
    > umiejętności, że nie da się tego wykorzystać na inne sposoby? IMHO -
    > da się. Dywersyfikacja i takie tam.

    niestety - jest to wąska specyfikacja i wymaga dostosowania sprzętu do
    niej.. (jasne szkła)
    do tego dochodzi niechęć firm do współpracy z osobą której przez pół roku
    nie ma
    nie ma Cię - znajdzie się ktoś inny kto Cię zastąpi

    roboty zimą wpadają - ale rzadko i traktuje się je jako bonusy

    inny problem to taki, że wielu fotografów zimą wciaż obrabia materiały
    niektórzy oddają ostatnie materiały w styczniu/lutym (słabe, wolne komputery
    też się do tego przyczyniają - bo ktoś zasugerował że HP za 1k wystarczy i
    posłuchali...)

    > Ja tam już dawno się przekonałem (a raczej - zostałem przekonany), że
    > zajmowanie się fotografią na własny rachunek, to bardzo ciężki kawałek
    > chleba. Jednak wycinając w pień wszlekich badziewarzy za "pińcet do
    > renki", nie uważam aby za niemałą dla statystycznego Kowalskiego kwotę
    > 1500 zł można było znaleźć tylko "złodzieja". Może będzie cykał
    > tańszym sprzętem (APS-C, siakieś Tamrony itp), może nie zrobi
    > super-duper obróbki, może dla niego to tylko dorywcza fucha, ale IMHO
    > da się znaleźć kogoś na przyzwoitym poziomie.

    będę się upierał, że dopiero od 2k człowiek pracuje full-legal
    poniżej - gdzieś, coś kombinuje... (na sprzęcie raczej nie - ale na
    oprogramowniu i podatkach - tak)
    taka nasza mentalność - i sam też kiedyś taką mentalnośc miałem ...
    po prostu trochę wody w wiśle musi upłynąć by to się zmieniło..

    --
    pozdrawiam - Zbigniew Kruk

  • 88. Data: 2009-09-30 14:09:53
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    Jakub Jewuła wrote:

    > Chcialbym zobaczyc jak fotograf zmienia w locie te szkla na weselu ;)

    musisz kiedyś przyjść do mnie - ja zmieniam

    Kuba - udowadniasz cały czas, że nie masz pojęcia o tym temacie - a wciąż
    jednak piszesz...
    nie byłoby lepiej gdybyś jednak pozostał specjalistą w tym co robisz
    a ja będę specjalistą w tym co ja robię?

    --
    pozdrawiam - Zbigniew Kruk

  • 89. Data: 2009-09-30 14:12:56
    Od: Waldemarrr <m...@n...mojej.str>

> [...]
    > dodatkowy dysk, czy to w tym samym komputerze czy w innym via
    > siec, a co jakis czas na dysk przenosny i wynoszenie danych poza

    Brawooooooo.
    Konkretnie i na temat.

    Waldek.

    www.waldek.sewera.pl

  • 90. Data: 2009-09-30 14:13:13
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    Marek Dyjor wrote:

    > jak cię lubie to bredzisz.

    też Cię lubię i też bredzisz
    :)

    > laptop coru duo T7400 2.16 GHz 2.16GHz 3GB ram
    >
    > na dzisiaj warty jakieś 1000 zł bardzo dobrze sie sprawia w obróbce
    > RAWów w Lightroomie

    nie - taki komp nie nadaje się do obróbki rawów
    mój q9650 też już dostaje zadyszki...
    z radiem 10 + 3 dodatkowymi dyskami
    4 gb

    itp itp...

    > wymiana dysku to nie jest wielka inwestycja

    komputer dla grafika z jednym dyskiem - no way...
    a matryca laptopowa jako wyznacznik kolorów - nie no...
    Marek - proszę...

    --
    pozdrawiam - Zbigniew Kruk