  • 41. Data: 2009-03-28 17:13:45
    Temat: Re: Re: Re: Re: Re: Filtry antyrefleksyjne?
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...ar.wroc[kropka]pl>

    On Sat, 28 Mar 2009 08:05:17 -0500, "Pszemol" <P...@P...com>
    wrote:

    >A nakrywkowe ile będzie mieć? O grubości 0.17mm zamiast 1.5mm ?

    Podejrzewam, że podobnie. To kwestia odbić na powierzchniach. Filtr UV
    bez powłok antyrefleksyjnych też nie przekracza 90% transmisji.

    Pozdrawiam,
    PP

  • 42. Data: 2009-03-28 17:38:32
    Temat: Re: Filtry antyrefleksyjne?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 28 Mar 2009, Pszemol wrote:

    > "Pawel Pawlowicz" <p...@w...ar.wroc[kropka]pl> wrote
    [...]
    > Nie jest jednak dokładnie tak jak piszesz o filtrze idealnym.
    > Gdyby przepuszczał dokładnie tylko jeden z nieskończonej
    > ilości możliwych kątów polaryzacji to byłby filtrem i jasności
    > bliskiej 0%. Pomyśl - przepuszczałby promienie spolaryzowane
    > pod kątem 90 stopni a te spolaryzowane pod kątem 90.0000001
    > już nie?

    Potraktuj światło jak mechaniczną falę poprzeczną na linie
    a polaryzator jak szczelinę poprzeczną, analogia będzie
    dość dobra.

    > Niezależnie od jej grubości?

    Ano.

    > Coś mi się tu nie zgadza :-))

    To źle :)

    > Szkiełko nakrywkowe mikroskopu tłumi 10% światła?

    Nie.
    10% światła tłumi fakt przejścia przez "zmianę ośrodka"
    - z powietrza do szkła i ze szkła do powietrza.
    Szkło (takie "normalne nie na światłowody") po prawdzie
    całkiem mierzalnie tłumi, ale nie przy grubościach o których
    mówimy.

    > Zbyt dosłownie odebrałeś moją uwagę o "szkiełku".
    > Pomyśl np. o szkiełku zrobionym z akrylicu, pleksiglassu
    > czy lexanu... Mają przepuszczalność dla światła lepszą
    > niż zwykłe szkło okienne. Ale i szkła potrafią być lepsze,
    > np. szkla fluorkowe, zdaje się też boraksowe (nie pamiętam).

    Kiedy to nie przewodnictwo szkła jest problemem!
    Jeśli płytka z dowolnego z ww materiałów będzie istotnie grubsza
    od długości fali (czyli *praktycznie* dowolna płytka, nie
    łapiąca się na określenie "film") to światło zostanie pożarte
    na jej obu powierzchniach - z niemierzalną różnicą wobec
    grubego filtra przezroczystego.

    pzdr, Gotfryd

  • 43. Data: 2009-03-30 20:56:37
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Pawel Pawlowicz" <p...@w...ar.wroc[kropka]pl> wrote in message

    > Podejrzewam, że podobnie. To kwestia odbić na powierzchniach. Filtr UV
    > bez powłok antyrefleksyjnych też nie przekracza 90% transmisji.

    A te powłowki to jak działają?
    Zapobiegają odbiciom czy pochłaniają to co się już odbije?

  • 44. Data: 2009-03-30 20:57:43
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Nie, filtr polaryzacyjny przepuszcza jedną składową wektora
    > elektrycznego. Składowa ortogonalna jest eliminowana.

    A to ciekawe... Można sobie o tym gdzieś trochę bliżej poczytać?
    Jesteś pewien że to nie jest tylko taka niekwantowa wersja
    interpretacji zjawiska kwantowego?

    No tu mi zabiłeś klina... :-)