  • 11. Data: 2010-05-09 12:31:12
    Temat: Re: Filtr podczerwieni
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    J.F. pisze:
    > Witam,
    > rozebralem aparat, przed matryca mala szybka - musi filtr IR.
    >
    > Biore komorke, pilota .. no faktycznie filtr IR z pilota swietnie
    > blokuje.
    >
    > Ale zaraz .. przeciez jak aparat dzialal, to piloty swietnie widzial.
    > Chyba .. teraz juz nie sprawdze, ale przeciez wszystkie cyfrowki
    > widza.
    >
    > Co za czort - prowizorycznie blokuje, a porzadnie zamontowany nie ?

    A nie będzie to tak, że filtr blokuje powiedzmy 90% światła IR?
    Wtedy jak oglądasz pilota przez jeden filtr, to pozostałe 10% wystarczy
    żeby widzieć że dioda świeci.

    Jak oglądasz przez dwa filtry (jeden z aparatu, drugi z komórki), to już
    nic nie widać.

  • 12. Data: 2010-05-09 12:33:11
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Zawartość nagłówka ["Followup-To:" pl.rec.foto.cyfrowa.]
    Dnia 09.05.2010 dominik <u...@d...net.pl> napisał/a:

    > Trzeba by się było zastanowić czy to czopki potrafią być na tyle czułe czy
    > jednak przy takiej sile światła nie następują jakieś odbicia w oku dające
    > w sumie ten sam efekt. Skoro jest FUT na grupę fizyczną to może ktoś
    > kompetentniejszy się wypowie w temacie ;)

    Myślę że albo czopki "czerwone" albo pręciki w pewnym odsetku mogą być
    na tyle czułe aby coś złapać. Szczególnie imo pręciki bo to jakby liczniki
    fotonów i taki foton podczerwony może w nie wpaść, a sa na tyle czułe że
    mogą 'zapalić' w mózgu żaróweczkę :) no i "działają" w nocy gdzie możemy
    się pozbawić innych bodźców.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 13. Data: 2010-05-09 14:33:24
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 09 May 2010 12:14:24 +0200, dominik wrote:

    >Tzn wziąłeś inne urządzenie z aparatem i tę szybkę i sprawdzałeś jak widać
    >z szybką i bez niej?

    Tak jest.

    >Jeśli tak to wytłumaczenie jest proste: filtr ten blokuje pewnie tak 99%
    >tego światła, dwa filtry jak widzisz blokują wiele więcej.

    sam to podejrzewam .. ale skoro tak to boje sie pomyslec jak wyglada
    pilot bez tej szybki. Fakt ze krzem na bliska podczerwien czuly, ale
    zeby az tak ?
    Moze nie 99 ale 95% ?

    >+ no i na koniec mocy źródła światła
    >Gdzieś mam np lampę IR, która potrafi tak mocno świecić, że bez problemu
    >zobaczysz ją gołym okiem.

    Ja piloty widze. Ale musi byc naprawde ciemno. [na czerwono widze]

    Ale to tylko pilot. Dioda moze z 50mA w impulsach ..

    J.

  • 14. Data: 2010-05-09 15:08:27
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-05-09 14:33, Sergiusz Rozanski wrote:
    > Myślę że albo czopki "czerwone" albo pręciki w pewnym odsetku mogą być
    > na tyle czułe aby coś złapać.

    Pręciki z pewnością nie - byłoby bez koloru, a jednak widać czerwony.

    > Szczególnie imo pręciki bo to jakby liczniki
    > fotonów i taki foton podczerwony może w nie wpaść, a sa na tyle czułe że
    > mogą 'zapalić' w mózgu żaróweczkę :)

    I tu się zdecydowanie mylisz, bo zwiększona czułość wcale nie przekłada
    się na szerszy zakres. Pręciki w tym sensie są gorsze i nie widzą ponad
    640nm. Zresztą zerknij tu: http://en.wikipedia.org/wiki/Scotopic_vision
    - masz nawet niezły wykres czułości widzenia skotopowego.

    > no i "działają" w nocy gdzie możemy
    > się pozbawić innych bodźców.

    Musisz rozróżnić czułość i zakres fal :)

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 15. Data: 2010-05-09 15:13:33
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-05-09 16:33, J.F. wrote:
    > Tak jest.

    To inne urządzenie miało swój filtr IR? :)
    Wtedy procent zamienia Ci się na promil :)

    > sam to podejrzewam .. ale skoro tak to boje sie pomyslec jak wyglada
    > pilot bez tej szybki. Fakt ze krzem na bliska podczerwien czuly, ale
    > zeby az tak ?
    > Moze nie 99 ale 95% ?

    Chwila, o jakiej szybce teraz mówisz? O tej wyjętej z aparatu, czy z
    pilota? Bo to zasadnicza różnica.
    Szybki w pilotach mają znaczenie na ogól estetyczne.

    > Ja piloty widze. Ale musi byc naprawde ciemno. [na czerwono widze]
    > Ale to tylko pilot. Dioda moze z 50mA w impulsach ..

    To zależy jeszcze od pilota - te z odsłoniętymi diodkami mogą być
    widoczne. Wiele jest za filtrem światła widzialnego i takiego nie masz
    szans zobaczyć.

    To o czym pisałem wyżej to po prostu bardzo silne źródło światła o
    długości fali ok. 900nm. Mam też lampkę która świeci ok. 1000nm. Obie są
    do zobaczenia przez filtr 850nm, ten drugi przez 950nm. Przez taki filtr
    nie widać chociażby słońca :)

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 16. Data: 2010-05-10 17:32:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "dominik" <u...@d...net.pl> napisał w

> [...]
    > czułe czy
    > jednak przy takiej sile światła nie następują jakieś odbicia w

    Ale przeciez okreslenie "podczerwien" nie wziela sie z nikad -
    czlowiek tego nie powinien widziec :-)
    No chyba ze to jakas umowna granica, gdy czulosc oka spada do
    powiedzmy 1% ..

    Oprocz czulosci oka jest tez pasmo samej diody. IR nie badalem, ale
    w widmie zielonej sa i czerwone skladowe, to pewnie i w IR jest
    ogon zahaczajacy o swiatlo widzialne.

    J.

  • 17. Data: 2010-05-10 19:15:16
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 10.05.2010 J.F. <j...@p...onet.pl> napisał/a:
> [...]
    >
    > Oprocz czulosci oka jest tez pasmo samej diody. IR nie badalem, ale
    > w widmie zielonej sa i czerwone skladowe, to pewnie i w IR jest

    Ale są zwierzęta które widzą w podczerwieni, w nadfiolecie, nasze
    oko nie jest jednorodne, pewnie są osoby które tą granice czerwieni
    mają dalej, a inne bliżej. To też mogę być efekty mutacji i
    przystosowania oka do lokalnych potrzeb środowiskowych, po prostu
    gdzieś tam człowiek był zmuszony więcej widzieć w stronę czerwieni i
    tak mu się zmutowało. To może być nawet kilka 'uszkodzonych' czopków
    czy pręcików (mamy ich w milionach) takie badpixle które coś tam
    widzą dalej i przy braku innych bodźców pozwola coś tam dostrzec.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 18. Data: 2010-05-10 21:46:18
    Od: Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl>

    > Ale przeciez okreslenie "podczerwien" nie wziela sie z nikad -
    > czlowiek tego nie powinien widziec :-)
    > No chyba ze to jakas umowna granica, gdy czulosc oka spada do
    > powiedzmy 1% ..

    Umowna granica z grubsza tak jak mówisz, naukowo określona jako jakaśtam
    ściśle długość fali lub większa, ale mniejsza niż mikrofale których granica
    jest też po prostu arbitralnie określona.

  • 19. Data: 2010-05-11 00:40:45
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 09 May 2010 17:13:33 +0200, dominik wrote:

    >To inne urządzenie miało swój filtr IR? :)

    A ktoz to wie .. dwie komorki i jedna malpka panasonica .. chyba maja.

    >Chwila, o jakiej szybce teraz mówisz? O tej wyjętej z aparatu,

    O tej z aparatu, czyli filtrze IR.

    przyjrzalem sie jeszcze raz .. widziana aparatem dioda w pilocie jest
    bardzo jasna. A te aparaty chyba filtr IR jednak maja.
    Czyli boje sie pomyslec jak wyglada obraz bez filtra - coz to za super
    dioda led.

    Mialem kiedys taka kamere B&W bez dodatkowych fitrow - pilot byl
    porownywalny co do jasnosci z papierosem. Od zapalki zas wariowala
    kompletnie.

> [...]
    >długości fali ok. 900nm. Mam też lampkę która świeci ok. 1000nm. Obie są
    >do zobaczenia przez filtr 850nm, ten drugi przez 950nm. Przez taki filtr

    Ale przeciez Slonce promieniuje w calym pasmie i na 1000nm tez.

    O to sie juz kiedy pytalem - ile bliskiej podczerwieni jest otoczeniu
    ? Slonce przeciez promieniuje niemalo, to czemu piloty uzywaja IR ?
    I czemu aparaty dzialaja a nie widza poswiaty od IR ?
    No - dzieki fitrowi, ale w/w kamerka widziala podnie jak oko. Choc z
    wyjatkami - np szary/zolty papie pakowy okazywal sie mocno
    przezroczysty.

    J.

  • 20. Data: 2010-05-11 06:14:47
    Od: Tomasz bla Fortuna <b...@t...be>

    Dnia Tue, 11 May 2010 02:40:45 +0200
    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Ale przeciez Slonce promieniuje w calym pasmie i na 1000nm tez.
    >
    > O to sie juz kiedy pytalem - ile bliskiej podczerwieni jest otoczeniu
    > ? Slonce przeciez promieniuje niemalo, to czemu piloty uzywaja IR ?

    Można łatwo filtrować takie szumy; nadajnik zwykle mruga diodą z
    określoną częstotliwością (36, 38kHz) i na tej częstotliwości jest
    często dopiero modulowana przesyłana informacja. Słońce, zapałki,
    ludzie etc. nie mają tendencji do mrugania (aż takiego).

    Pozdrawiam,
    --
    Tomasz bla Fortuna
    jid: bla(at)af.gliwice.pl