    From: JD <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: FHSS
    Date: Sun, 4 Jul 2010 18:40:19 -0700 (PDT)

    On Jul 4, 4:24 am, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Czyli
    > Frequency-hopping spread spectrum
    >
    > Technologia chyba juz historyczna .. ale moze mnie ktos uswiadomic jak
    > sie tam zaklocen unika ?
    >
    > Ze nadajnik skacze po kanalach to rozumiem, ze odbiornik skacze tak
    > samo to tez, ale co zrobic jak w jeden z kanalow jakies zaklocenie
    > wejdzie ?

    Takie zaklocenie to nieskorelowany (pseudo-losowe skakanie) sygnal o
    krotkim czasie trwania (skakanie czeste). W dziedzinie czestotliwosci
    takie zaklocenia wygladaja niemal jak szum bialy. W dziedzinie czasu,
    przypominaja losowo powtarzajace sie impulsy diraca.

    Dla porownania, "zwykly" bialy szum termiczny to tez losowa suma
    szpilek o nieograniczonej amplitudzie ale podlegajacych rozkladowi
    normalnemu z odchyleniem standardowym rownym wartosci RMS szumu.

    Z szumem mozna sobie radzic na dwa sposoby:
    - zignorowac. Nadawac sygnal tak mocny by mozna bylo przyjac, ze w
    praktyce amplituda szumu "zawsze" bedzie ponizej sygnalu. To
    rozwiazanie mozna stosowac tylko w przypadku szumu termicznego bo jego
    rozklad jest staly (niezwiazany z moca z jaka nadajemy) i
    prawdopodobienstwo wystapienia szpilek o duzej amplitudzie szybko
    maleje wraz z ta amplituda (rozklad normalny).
    - pogodzic sie z bledami i nalozyc na kanal korekcje bledow (kodowanie
    nadmiarowe lub retransmisje). W praktyce i tak wszystkie nowe systemy
    to robia bo jest to duzo efektywniejsze rozwiazanie od rozwiazania
    "silowego" (jak powyzej). Dziala ono rownie efektywnie w przypadku
    szumu termicznego jak i szumu SS.

    Wady i zalety SS:
    + Nadajnikami SS latwiej sie zarzadza - dostepnych sekwencji pseudo-
    losowych jest duzo wiecej niz kanalow w innych systemach modulacji.
    Jesli wiec dwa nadajniki nagle znajda sie w jednej komorce to jest
    spora szansa na to, ze beda dzialac bez koniecznosci zmiany swojej
    sekwencji losowej.
    + Wszystkie urzadzenia, wlaczajac w to stacje bazowe dzialaja w tym
    samym pasmie. Urzadzenie moze byc w kazdej chwili przejete przez inna
    stacje bazowa, teoretycznie nawet bez jego wiedzy.
    - Kontrola mocy nadawania. Szum SS zalezy od poziomu sygnalu nadajnika
    zaklocajacego. Gdyby wiec zastosowa proste lokalne sprzezenie zwrotne
    (SNR maleje->moc nadawania rosnie) to po chwili wszystkie nadajniki
    nadawalyby z maksymalna moca. W praktyce przyjmuje sie, ze nadajniki
    wewnatrz komorki sa "zaufane" i ich moca nadawania steruje stacja
    bazowa.
    - Wieksze wymagania odnosnie implementacji oscylatora (PLL musi miec
    krotki czas odpowiedzi by moc nadazyc z przelaczaniem pasma).

    JD