  • Data: 2021-06-19 21:15:22
    Temat: Re: Ethernet do AVR.
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 19.06.2021 15:12, Dawid Rutkowski wrote:

    > Macie jakieś sprawdzone rozwiązania ethernetu do mikrokontrolerów, w
    > szczególności AVR? Najlepiej, by były dostępne również w postaci
    > gotowych modułów. Jako że to AVR, komunikacja przez USART, I2C lub
    > SPI.

    Rozwiązań jest całkiem sporo. Chyba historycznie najstarszym będzie
    podpinanie do AVR-ów kart ISA na RTL8019. Potem zaczęły się pojawiać
    dedykowane moduły albo ludzi po prostu umieszczali ten układ wraz z
    gniazdkiem i transformatorem Ethernetowum na swojej płytce. Z tego
    układu nie miałem okazji korzystać - gdy zacząłem się interesować
    programowaniem MCU odchodził już do lamusa.
    Potem pojawiły się układy ENC28J60 (oraz parę mniej popularnych
    następców) pozwalające na podłączenie mikrokontrolera do Ethernetu za
    pomocą magistrali SPI. Bardzo dobrze współpracowały z AVR-ami, potem
    korzystałem z nich także na układach PIC2.

    Na twoim miejscu zastanowiłbym się jednak, czy faktycznie chcesz to
    robić na AVR-ach. Jeśli postawisz na bardziej współczesny układ, to
    otwierają się przed Tobą nowe możliwości w związku chociażby z dużo
    większą ilością RAM-u. Do tego coraz częściej standardowo w 32bitowych
    układach masz zintegrowany kontroler Ethernetowy, do którego podpinasz
    tylko PHY i dostajesz obsługę sieci 100 Mbps. Sprawdzałem na PIC32 i
    STM32 - działa nawet na samodzielnie trawionych, dwustronnych płytkach.

    Co do strony programowej, to w przypadku AVR-ów nie masz wielkiego
    wyboru. Albo niesamowicie okrojony i toporny stos z Tuxgraphics (nie
    wiem czy to w ogóle jest jeszcze rozwijane) albo uIP.
    Ja osobiście chwalę sobie stos od Microchipa. Obecnie de facto
    standardem staje się lwIP, ale to już na mocniejszych układach niż AVR-y.

    > Obsługa TCP/IP (niestety nie wystarczy UDP) też dobrze, by była
    > wbudowana w to rozwiązanie

    Jeśli o to chodzi to właściwie chyba tylko układy Wiznet W5100/W5500.
    Magistrala SPI, dostępne gotowe moduły, banalna w obsłudze biblioteka w
    stylu POSIX-owych gniazd. Tylko musisz sprawdzić, czy limit dostępnych
    socketów Cię nie ogranicza.