  • Data: 2021-06-21 09:24:16
    Temat: Re: Ethernet do AVR.
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 20.06.2021 14:22, Dawid Rutkowski wrote:

    > A wczytał się ktoś w różnice między W5100S i W5500?

    Z tego co pamiętam, na szybko, bez sprawdzania w sieci:
    - W5100 ma mniej dostępnych gniazd, bodajże połowę tego, czym dysponuje
    W5500. Bodajże cztery w przypadku pierwszego, osiem w przypadku drugiego.
    - W5100 ma także interfejs równoległy, więc możesz go sonie podpiąć do
    magistrali systemowej i używać jako urządzenia w przestrzeni adresowej
    procesora. Fajne rozwiązanie do projektów retro.
    - W5500 ma większe piny i jest ich mniej, więc łatwiej się go lutuje. Co
    nie zmienia faktu, że bez większych problemów używałem W5100 na ręcznie
    trawionej płytce. ;)

    > Szkoda, że tylko SPI, przydałby się też UART.

    Moim zdaniem bez sensu. Konieczność parsowania komend AT i
    implementowania komunikacji po interfejsie szeregowym, jakby to był
    jakiś antyczny modem, to tylko utrapienie. Pamiętam, że gdy pojawiły się
    moduły ESP8266 początkowo były dostępne właśnie tylko jako urządzenia
    peryferyjne, z którymi gadało się przez UART i komendy AT. Pamiętam, że
    zacząłem wtedy pisać parser, który miał umożliwić podpięcie tego do
    Atmegi. Pierwsze próby były nawet udane, ale zaraz potem Espressif
    wypuścił SDK i można było pisać kod bezpośrednio na ESP, więc bez
    najmniejszego żalu porzuciłem ten projekt. ;)

    > 8 socketów to aż nadto - z ilu miałby korzystać program do ATmegi?

    Zależy co chcesz uzyskać. Jak to mają być czysto klienckie operacje, to
    nawet 4 gniazda są dużą liczbą. Zwłaszcza jeśli się to odpowiednio
    zaprogramuje. Ja zwykle stosowałem podejście, w którym poszczególne
    operacje były wykonywane w pętli głównej, co jakiś czas w oparciu o
    software'owy licznik realizujący pseudowątek. Gdy przychodził czas na
    wykonanie operacji, program sprawdzał, czy jest dostępne gniazdo - jeśli
    tak, łączył się i wykonywał operację (a tak naprawdę zaczynał
    wykonywanie operacji, za którą odpowiadała maszyna stanów, odpalana w
    tej samej pętli). Jeśli akurat wszystkie gniazda były zajęte przez
    jakieś inne operacje, zadanie było odkładane na późnej.

    Problemy mogą się zacząć, gdy chcesz na tym zrobić serwer udostępniający
    dane i przychodzące zapytania zużyją dostępny limit gniazd.

    > Dzięki za wskazówki - fajnie, że takie rzeczy są wciąż dostępne. I to
    > nawet w DILu - dla mnie samodzielnie szczyt możliwości to układ na
    > płytce uniwersalnej, chipy SMD odpadają - chyba że na modułach.

    Jak chcesz się w to bawić, to jednak postaw na gotowe moduły. W
    przypadku Ethernetu sposób prowadzeni ścieżek i masy jest ważny.
    Prawda jest taka, że gdy ja zaczynałem z Ethernetem na AVR-ach też
    używałem ENC28J60 w DIP-ie i montowałem to na jednostronnej płytce,
    używając mostków z drutu, a i tak działało stabilnie. Niemniej teraz
    stosuję już płytki dwustronne, zalewam wszystko masą i daję meandry na
    liniach różnicowych. Co nie zmienia faktu, że pewnie i tak jest daleko
    do ideału (zwłaszcza na samodzielnie trawionych płytkach) i badań EMC by
    to nie przeszło, ale na pewno jest lepiej, niż w przypadku tych
    pierwszych konstrukcji na elementach THT. Fast Ethernet na płytkach
    mojej produkcji działa w każdym razie. ;)