    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Elektryfikacja wsi za okupacji
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    <6...@g...com>
    <1mxmrxxi4466f$.8j9gbgr1cipf.dlg@40tude.net>
    <8...@g...com>
    <1b8nxtll4mf0s$.1hsv9u595cers$.dlg@40tude.net>
    <f...@g...com>
    <6126bc6c$0$550$65785112@news.neostrada.pl>
    <4...@g...com>
    <1kftg6elgxer4$.bw8u0hqix0sz$.dlg@40tude.net>
    <5...@g...com>
    Date: Thu, 26 Aug 2021 17:20:13 +0200

    On Thu, 26 Aug 2021 07:04:36 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:
    > czwartek, 26 sierpnia 2021 o 13:07:39 UTC+2 J.F napisał(a):
    [...]
    > Nie pytałem o tamtych nieszczęśników. Pytałem czy ty byś wierzył że dozyjesz
    starości widząc codziennie to co na zdjęciach niżej. Nie uciekaj z odpowiedzią.

    Ja jestem skazony pozniejsza wiedza.

    > https://www.google.com/search?q=zdjecia+z+getta+wars
    zawskiego&client=tablet-android-lenovo&prmd=imnv&sxs
    rf=ALeKk03HOfwVGXAQBeD1UE8A4AqStWO3iw:1629985560387&
    source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwj33cKy6c7yAhVHh
    v0HHXM9DyMQ_AUoAXoECAIQAQ&biw=1280&bih=800#imgrc=jj7
    5kzCAN6NxjM

    > https://images.app.goo.gl/1cFgbwh5fr61XY8J7

    martwi, czy spia/odpoczywaja ?

    sa takie zdjecia
    https://twojahistoria.pl/2018/01/16/to-najslynniejsz
    e-zdjecie-z-getta-warszawskiego-co-powinienes-o-nim-
    wiedziec/

    sa takie
    https://fotoblogia.pl/11955,zakazane-zdjecia-z-warsz
    awskiego-getta

    patrz na te usmiechniete twarze ... na poczatku.

    a sa i takie
    http://historyk.eu/wpis/16-listopad-1940-roku-zamkni
    %C4%99cie-i-odizolowanie-getta-warszawskiego

    Po latach zycia w getcie ... moze bym sie nawet ucieszyl, ze chca mnie
    przesiedlic gdzies na wschod, moze tam bedzie lepiej.
    Ciekawe, czy wzbudziloby moje watpliwosci, ze Niemcy najpierw
    wybierali tych slabszych, starszych itp.

    https://deon.pl/swiat/wiadomosci-z-polski/75-lat-tem
    u-niemcy-zakonczyli-akcje-likwidacyjna-getta-warszaw
    skiego,452336

    "Większość Żydów nie chciała wierzyć, że możliwy jest najgorszy
    scenariusz, czyli wymordowanie całej społeczności getta.
    Przypuszczano, że dojdzie do deportacji, która obejmie
    "nieproduktywną" część jego mieszkańców, natomiast zdolni do pracy
    będą mieli szansę przeżycia. Byli i tacy, którzy dobrowolnie zgłaszali
    się na Umschlagplatz. Marek Edelman tak opisuje tę sytuację: "Niemcy,
    nie przebierając w środkach, stosują nowy chwyt propagandowy.
    Przyrzekają i dają każdemu ochotniczo zgłaszającemu się do wyjazdu 3
    kg chleba i 1 kg marmolady. To wystarcza. Dalej już propaganda i głód
    robią swoje. Pierwsza daje do ręki niezbity argument przeciwko
    wszelkim +bajkom+ o komorach gazowych (+bo po cóż by dawali chleb,
    gdyby chcieli mordować+), głód - jeszcze mocniejszy przesłania
    wszystko obrazem trzech brązowych, wypieczonych bochenków"

    Przy czym ... dlaczego mieliby przypuszczac, ze Niemcy chca wszystkcih
    wymordowac? To sie w historii nie zdarzalo.

    A na poczatku wywozki to o tych komorach nie mogli wiedziec,
    informacje pojawily sie pozniej ... ale informacje czy plotki? Co bys
    podejrzewal, po dwoch latach jednak zycia w getcie?

    A patrz - Polacy wiedzieli
    https://ciekawostkihistoryczne.pl/2018/03/25/dobrzy-
    sasiedzi-przypominamy-jak-polacy-pomagali-zydom-zamk
    nietym-w-warszawskim-getcie/

    Tylko ze to ulotka z sierpnia 1943 - juz po sprawie.
    No i dotarla do nielicznych, a przemowienia Sikorskiego tez tylko
    nieliczni sluchali.

    No - byly i ulotki z maja 43
    https://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/publication/401700/e
    dition/411534/content