  • Data: 2021-08-27 20:58:57
    Temat: Re: Elektryfikacja wsi za okupacji
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 25 Aug 2021 13:54:17 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Przede wszystkim trzeba chcieć. Do 1942 roku większość Żydów wolała żyć
    > w getcie, niż ryzykować życie ukrywając się.

    No nie wiem - warunki zycia w getcie byly ... nieznosne.
    Moze troche lepsze dla zydowskich policjantow.

    > Kilka dni się ukrywać, to
    > nie jest wielki problem, ale nic nie wskazywało na to, że w kilka dni
    > się ten problem rozwiąże.

    dlaczego?
    Trzeba miec niesemicki wyglad, polski akcent, jakies dobre falszywe
    dokumenty, wynajac mieszkanie, isc do pracy ... no i drzec, ze ktos
    jednak doniesie, albo bedzie kontrola obrzezania.
    A jak odkryja to zastrzela ...

    > Żydzi zawsze starali się dogadywać z miejscowymi władzami i w tym
    > wypadku moim zdaniem doszli do takiego wniosku, ze da się z Niemcami
    > dogadać. Każą pracować, to będą pracować. Przesiedlą, to się przesiedlą.
    > Na wymordowanie po prostu nikt nie wpadł.

    Dokladnie.

    > Nie wiem, czy czasem Niemcom nie o to chodziło.

    Dokladnie o to chodzilo, wedle opisow.

    > Niemcy mieli różne "paranaukowe" metody stwierdzania pochodzenia
    > żydowskiego. Jakieś dziwne pomiary przykładowo. Zastanawiam się, ale
    > wyciąganie babci, czy dziadka chyba wcale w owym czasie proste nie było.

    Proste niestety.
    Wyznanie bylo w urzedowych papierach zapisane, byly spisy w zydowskich
    gminach. Dopoki Niemcy sami nie spalili urzedu, lub urzednik nie
    wpadl, ze kartoteke trzeba ukryc/zniszczyc, to mamy prosta robote.

    J.