  • Data: 2021-08-27 19:37:40
    Temat: Re: Elektryfikacja wsi za okupacji
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 27 Aug 2021 09:12:12 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:

    > Poprosisz o pomoc a ja będę pamiętał że pożyczałes mi pieniądze na
    > paskarski procent.

    czy taki paskarski ... bylo pozyczyc w polskim banku.
    U mnie w rodzinie krazy informacja, ze dziadka przed wojna Zyd
    oszukal. Nikt nie wie o co chodzi, ale opinia pozostaje.

    >Dalej chcesz przyjść żebym ci pomógł?
    >Ile masz tych pieniedzy?

    A widzisz - dotykasz konkretnego zagadnienia.
    A tu:
    -czasem pieniadze niepotrzebne - pomoz mi zalatwic dokumenty, znalezc
    mieszkanie i prace - bede udawal Prawdziwego Polaka.

    -czesc Zydow sie ukrywalo bez opuszczania kryjowki - i tu sie pojawia
    temat pieniedzy - bo jednak zywnosc jakos trzeba zakupic, i to
    nielegalnie, bez kartek. To nawet Zydzi rozumieja, ze jak niektorzy
    Polacy brali za ukrywanie pieniadze, to nie z checi zysku.

    -bywalo jednak i tak, ze jakis chlop pokoj wynajmowal, a jak sie
    pieniadze skonczyly, to wywalal Zyda na bruk ... dziwic sie?

    -a cos takiego
    https://ciekawostkihistoryczne.pl/2018/03/25/dobrzy-
    sasiedzi-przypominamy-jak-polacy-pomagali-zydom-zamk
    nietym-w-warszawskim-getcie/

    "Jako dziecko przemycaliśmy żywność do getta. Mama kilka razy w
    tygodniu chodziła po nią do podbiałostockich wsi i tam kupowała mąkę,
    kaszę, ziemniaki, a w maju truskawki. Pod płotem był wykopany dołek, w
    ten sposób, że jego jedna połowa była po stronie getta. Był on
    maskowany workiem wypełnionym szmatami i przysypany lekko ziemią.
    Kiedy chodzący wzdłuż płotu Niemiec był daleko i poza zasięgiem
    wzroku, szybko wyjmowaliśmy worek i przeciskaliśmy na drugą stronę
    żywność. Już górą w zawiniątku z kamieniem z tamtej strony przerzucano
    pieniądze."

    W getcie byly pieniadze, choc ciekawe skad ... czy Zydzi nie pracowali
    za darmo ?

    J.