    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Ekspres do kawy
    Date: Sun, 7 Oct 2012 13:05:36 +0200

    Dnia Thu, 4 Oct 2012 22:33:10 +0200, Bruno napisał(a):
> [...]

    Kawiarka to w sumie to samo co ekspres cisnieniowy - styk wody z kawa jest
    krotki.

    Hm, a moze sie myle ? Wszak zagotowanie wody chwile trwa, cisnienie rosnie
    powoli i poczatkowo mamy pare minut ekstrakcji zimna woda.

    > Espresso na jednostkę objętości zawiera więcej kofeiny niż inne kawy (z
    > wyłączeniem wersji turecko-arabskiej, ale to już prawdziwy hardcore) .
    > Typowa filiżanka (ok 30ml) zawiera od 40 do 70 mg kofeiny, czyli 1,3÷1,8
    > mg/ml. Kubek kawy (średnio 250ml)z ekspresu przelewowego to 90÷200 mg,
    > czyli 0,4÷0,8 mg/ml. Po prostu zamiast pić lurę, delektujesz się
    > kondensatem;)

    Tylko ja nadal nie rozumiem.
    To w koncu ekspres cisnieniowy ekstrahuje _wiecej_ kofeiny z powodu
    _krotszego_ czasu procesu ?
    Czy jednak ekstrahuje mniej - na cala porcje napoju, a pierwsze krople z
    przelewowego tez sa bogate w kofeine ?

    Czy tak jak wiki podpowiada - do espresso potrzebna jest kawa bardzo drobno
    zmielona, wtedy ekstrakcja jest szybsza, ale przesaczanie trwa dlugo, wiec
    trzeba cisnienia.

    J.