  • Data: 2018-01-20 20:57:57
    Temat: Re: Dziwne zachowanie przetwornicy na MC34063
    Od: Marvin <n...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Skąd się bierze takie dziwne zachowane przetwornicy? Dlaczego wersja THT
    > w starej konstrukcji spokojnie pracowała z dwoma kondensatorami 10M w
    > pętli sprzężenia zwrotnego, a teraz 2x4,7M to wciąż za małe obciążenie?

    Moim zdaniem po prostu ta przetwornica się wzbudza, bo jej pętla
    sprzężenia zwrotnego ma parametry, które prowadzą do niestabilności.
    Powodem mogą być dwa kondensatory po 1 nF które tam widziałem na
    schemacie w dzielniku, a dokładniej C8=1 nf.

    Moim zdaniem, ten kondensator jest tam źle wsadzony i ja bym go testowo
    usunął. On w transmitancji pętli sprzężenia zwrotnego miesza, bo opóźnia
    sygnał sprzężenia zwrotnego w czasie. A ponieważ dzielnik ma sporą
    rezystancję, jego pojemność jest znacząca z punktu widzenia jej stabilności.
    Te opóźnienie powoduje, że przetwornica zaczyna się podwzbudzać na małej
    częstotliwości ustalonej przez stałą RC dzielnika.
    Moją hipotezę popiera to, że dołączenie do wyjścia rezystora 1 M
    poprawia warunki pracy. Bezsprzecznie tłumi on oscylacje, zmieniając
    wzmocnienie pętli sprzężenia zwrotnego na niższe, a jak wiadomo warunki
    do oscylacji to wzmocnienie ponad 1 i przesuniecie fazy.

    Uprzedzając kolejne pytanie powiem, że układ z elementów THT mógł
    działać ponieważ większy ESR takich kondensatorów dołożył do
    transmitancji zero i bieguny nie wylazły za oś urojoną.

    Marvin