  • 1. Data: 2013-02-09 18:32:43
    Temat: Dysk SSD, zewnetrzny USB 3.0, 250GB
    Od: mk4 <m...@d...nul>

    Czesc!

    Potrzebuje dysku zewnetrznego, ktory dobrze sobie radzi ze stosunkowo
    duza liczba malych plikow (projekty kompilowane z tegoz dysku).

    Pomyslalem, ze dysk SSD 250GB na USB3.0, gdzie polowe przeznacze na
    partycje Truecrypt z owymi projektami (100GB wystarczy na jakis czas)
    powinno byc ok. Szybki zapis/odczyt oraz manipulacje na plikach w czasie
    kompilacji.

    Czy da sie cos takiego zdobyc? Dyskow SSD jest multum ale zewnetrznych i
    na USB 3.0 jakos za wiele nie widze.
    Da sie zmontowac taki zestaw i bedzie to mialo szanse spelnic moje
    zalozenia?

    --
    Pozdrawiam,
    mk4

  • 2. Data: 2013-02-09 19:38:04
    Temat: Re: Dysk SSD, zewnetrzny USB 3.0, 250GB
    Od: mk4 <m...@d...nul>

    Hej!

    Znalazlem jedynie cos takiego: TRANSCEND ESD200

    Z tego co widze trzeba kupic za granica. Koszt ~1000-1050

    Ale nic innego nie widze...

    --
    Pozdrawiam,
    mk4

  • 3. Data: 2013-02-09 23:54:15
    Od: Tomasz Jasiński <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 09 Feb 2013 19:38:04 +0100
    doszła do mnie wiadomość <kf652l$aen$1@node2.news.atman.pl>
    od mk4 <m...@d...nul> :
    >Hej!
    >
    >Znalazlem jedynie cos takiego: TRANSCEND ESD200
    >
    >Z tego co widze trzeba kupic za granica. Koszt ~1000-1050
    >
    >Ale nic innego nie widze...

    Najlepszy do tego celu byłby dysk esata(jeśli masz dostępne porty
    esata-p), można kupić luzem kieszeń i dysk. Jest wiele kieszeni na
    rynku, więc coś znajdziesz. USB, nawet w wersji 3, to nie jest
    najlepsze rozwiązanie(wolniejsze od e-sata). Jeśli portów esata-p nie
    masz, to jesteś skazany na kupno USB3, kieszeni i dysków jest na rynku
    sporo.
    --
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpa
    ge&v=NF-R-McfN1Q#t=80s

  • 4. Data: 2013-02-10 00:44:55
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    "mk4" <m...@d...nul> wrote in message news:kf6185$8qa$1@node1.news.atman.pl...
    > Pomyslalem, ze dysk SSD 250GB na USB3.0, gdzie polowe przeznacze na
    > partycje Truecrypt z owymi projektami (100GB wystarczy na jakis czas)

    kompresja truecryptem znacznie zmniejszy jego osiagi, w przypadku
    samsunga 840 pro 128GB jest to spadek z 1100 do 350 punktow w as ssd

    kup kieszen i wsadz dysk

    esata bedzie szybsze niz usb

  • 5. Data: 2013-02-10 10:29:06
    Od: JDX <j...@o...pl>

    [.....]
    No nie wiem, tutaj http://tnij.org/uj8u piszą coś innego. :-D

  • 6. Data: 2013-02-10 12:54:11
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    "JDX" <j...@o...pl> wrote in message news:kf7p94$17j2$1@news2.ipartners.pl...
    > On 2013-02-09 23:54, Tomasz Jasiński wrote:
    > [.....]
    > No nie wiem, tutaj http://tnij.org/uj8u piszą coś innego. :-D

    teoria jest fajna, w praktyce esata w nowych plytach to zawsze
    sata 3Gb/s lub 6Gb/s a usb 3.0 da ~150-200 MB/s w dobrych kieszeniach,
    i ~100-130 na chinszczyznie (ograniczenie wprowadzane przez interfejs
    sata<>usb)

    http://www.tomshardware.com/reviews/usb-3.0-superspe
    ed-external-enclosure,2597-8.html

    pozatym rozwazania te sa jalowe, wiekszosc lepszych kieszeni na usb
    ma rowniez wyprowadzone esata i oba kable wiec mozna przetestowac
    oba scenariusze w 10 minut bez ponoszenia dodatkowych kosztow

  • 7. Data: 2013-02-10 15:21:21
    Od: Michal <s...@d...mailexpire.com>

    W dniu 2013-02-09 18:32, mk4 pisze:

> [...]
    > partycje Truecrypt z owymi projektami (100GB wystarczy na jakis czas)
    > powinno byc ok. Szybki zapis/odczyt oraz manipulacje na plikach w czasie

    Pomysł podwójnie zły. Po pierwsze USB w dowolnej wersji bardzo źle radzi
    sobie z zapisem dużej ilości małych plików, a dodatkowo TrueCrypt bardzo
    negatywnie wpływa na wydajność niema każdego dysku SSD, zwłaszcza tych
    na popularnym SF2281 - producenci Truecrypta wręcz odradzają go na SSD
    AFAIR.

    > Czy da sie cos takiego zdobyc? Dyskow SSD jest multum ale zewnetrznych i
    > na USB 3.0 jakos za wiele nie widze.
    > Da sie zmontowac taki zestaw i bedzie to mialo szanse spelnic moje
    > zalozenia?

    Jak już to dowolny SSD (ze wskazaniem na Intela 510, Cruciala M4 lub
    Samsunga 830 albo ew. coś na Indilixie jak lubisz testy) i do tego
    obudowa z USB 3.0 i koniecznie ESATA.
    ESATA dużo lepiej sobie poradzi w tym zastosowaniu, a kieszenie z tym
    interfejsem przy niewielkiej dopłacie można kupić z combo ESATA/USB -
    ten drugi warto mieć dla kompatybilności jakby taki HDD w kieszeni
    trzeba było podłączyć do innego komputera - nie każdy ma ESATA.

    --
    /MB

  • 8. Data: 2013-02-10 17:00:30
    Od: mk4 <m...@d...nul>

    On 2013-02-10 15:21, Michal wrote:
> [...]
    > negatywnie wpływa na wydajność niema każdego dysku SSD, zwłaszcza tych
    > na popularnym SF2281 - producenci Truecrypta wręcz odradzają go na SSD

    Zakladam wykorzystanie dysku, gdzie kontroler nie dokonuje kompresji
    danych (co na wejsciu obniza wydajnosc o ponad 50% w przypadku szyfrowania).

    Moze przedstawie jak to dziala w tej chwili. Mam stary dysk Hitachi
    120GB podlaczany przez USB2 i na nim partycje NTFSowa. Na tej partycji
    jest ~50GB plik truecrypta. Montuje sobie ten plika jako kolejny drive i
    dzialam.
    Jednak w czasie kompilacji projektow dysk strasznie trybi (no slychac
    jak ciagle rusza glowicami) i proba np kopiowania jakiegos pliku z/na
    ten dysk w takiej chwili skutkuje transferem na poziomie ~700kB/s.

    Uznalem, ze:
    1) problemem tutaj jest czas dostepu przede wszystkim - bo po
    zakonczeniu kompilacji transfer skacze juz bez przeszkod do tych
    15-18MB/s co jest w miare ok.
    2) problemem jest dostep do wielu - niekiedy malych (kilkanascie
    kilobajtow) plikow rozlozonych w dosc losowy sposob.

    W zwiazku z tym pomyslalem, o SSD, ktore dla malych plikow/blokow moga
    osiagac transfery rzedy 20+ MB/s. Czyli jesli dysk podczas pracy na
    malych (najczesciej rzedu 4-30kB) plikach osiaglaby wydajnosc ~20 MB/s
    byloby super. Gdyby dobijal do rzeczywistej przepustowosci USB2.0 (~30
    MB/s) to juz pelen odlot ;)

    Pisze tutaj, ze chce USB 3.0 nie po to aby osiagac kosmiczne transfery
    ale po to, zeby ewnetualnie komendy sterujace szly szybciej - co jak
    sobie tlumacze pozwoli na wiecej operacji odczyty/zapisu zlecanych
    dyskowi. A mysle o SSD bo chyba zaden talerzowiec nie zapewni mi w miare
    szybkiego transferu (po to zeby mozna bylo stracic na USB i truecrypcie
    ;) ) w dosc losowym dostepie do stosunkowo malych plikow.

    Moje watpliwosci dotycza glownie:
    1) Czy fakt podlaczenia dysku SSD przez USB powoduje jakies duze
    (pomijajac sama przeplywosc USB) negatywne implikacje w wydajnosci?

    Skad moje watpliwosci? Ano stad, ze chcialem kiedys kupic takiego
    szybkiego pendrive 64GB w tym samym celu co teraz dysk. Niestety okazalo
    sie, ze samo sformatowanie takiego pendrive na NTFS powodowalo tak
    dramatyczny spadek wydajnosci (100-200KB/s w przypadku zapisu malych
    plikow vs 30MB/s zapisu deklaoranych przez producenta), ze mi witki
    opadly. Dotad nie rozwiklalem, czemu w penach tak dramatycznie spada
    wydajnosc w zastosowaniu o ktormy pisze. A skoro nie znam odpowiedzi to
    mam powazne obawy, czy podlaczenie w ten sam sposob dysku SSD (czyli
    przez USB) nie zredukuje go do takiego wlasnie pendrive o zapisie rzedu
    200KB/s...

    2) Druga kwestia to dbanie o kondycje dysku. Jak pisalem tylko polowe
    chce przeznaczyc na truecrypt. W zwiazku z tym chcialbym wiedziec, czy
    dysk sam dba o swoja kondycje i przenosi sobie komorki tak zeby dzialaly
    optymalnie czy byc moze jest to zwiazane ze sterownikami/kontrolerem i
    np. podlaczenie przez USB skutecznie zablokuje ten mechanizm - ze
    wzgledu np. na brak mozliwosci bezposredniego odwolyywania sie do tego
    dysku przez sterownik czy kontroler (wszak sa tam jakies komendy w
    protokole SATA (w koncu taki dysk bedzie ostatecznie podlaczony), ktore
    nie beda do wysterowania kiedy podlaczymy go przez USB).

    Mam nadzieje, ze znajdzie sie ktos chetny rzucic nieco swiatla na moje
    watpliwosci.

    --
    Pozdrawiam,
    mk4

  • 9. Data: 2013-02-10 18:50:38
    Od: Michal <s...@d...mailexpire.com>

    W dniu 2013-02-10 17:00, mk4 pisze:
> [...]
    > jak ciagle rusza glowicami) i proba np kopiowania jakiegos pliku z/na
    > ten dysk w takiej chwili skutkuje transferem na poziomie ~700kB/s.

    O to mi właśnie chodziło pisząc o złym wyborze USB jako interfejsu - on
    sam projektowany był pod skanery, drukarki itp. i z dowolnym dyskiem
    bardzo źle wypada przy obsłudze dużej ilości małych plików, nawet na
    SSD. Dlatego rozglądaj się raczej za kieszenią ESATA + USB dla
    kompatyblności.

    --
    /MB

  • 10. Data: 2013-02-10 23:04:26
    Od: mk4 <m...@d...nul>

    On 2013-02-10 18:50, Michal wrote:

> [...]
    > bardzo źle wypada przy obsłudze dużej ilości małych plików, nawet na
    > SSD. Dlatego rozglądaj się raczej za kieszenią ESATA + USB dla

    Tylko jakos nie bardzo dostrzegam jak interfejs USB wplywa na to, ze
    dysk talerzowy nie moze sobie poradzic z obsluga malych i rosproszonych
    plikow? Bo na moje oko akurat to nie jest jakos bezposrednio zwiazane. A
    juz zupelnie nie rozumiem jak w tym kontekscie rozpatrywac teze o "zlym
    wyborze USB jako interfejsu" - skoro piernik nie ma nic do wiatraka ;).

    --
    Pozdrawiam,
    mk3