  • 1. Data: 2013-02-07 21:55:27
    Temat: Co mi da przejście z 4GB ram na 8?
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Kiedyś to było dość proste. Człowiek miał te 2MB, 4, 8, 16, każdy
    "awans" zrywał skarpetki i powodował ślinotok. Ostatnim razem
    przesiadłem się z 1GB na 3 pod XP i też było to odczuwalne. Obecnie
    mam laptoka z prockiem i5, win7 oraz 4GB ram-u. Czy zmieniając to na 8
    będzie równie fajnie jak kiedyś, czy szkoda zachodu?
    Proszę nie traktować tego tematu mega poważnie ;)

    L.

  • 2. Data: 2013-02-07 22:24:27
    Temat: Re: Co mi da przejście z 4GB ram na 8?
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-02-07 21:55, Lisciasty pisze:
> [...]
    > będzie równie fajnie jak kiedyś, czy szkoda zachodu?
    > Proszę nie traktować tego tematu mega poważnie ;)
    Nie podałeś, czy system masz 32bit czy 64bit.

    Jeśli masz 32bit - to i tak działa ci tylko 3.2 - 3.7GB a nie 4GB ;)
    Zmiana na 8GB - dla samego systemu nic nie zmieni, bo nie będzie i tak
    więcej niż teraz wykorzystywać. ALE możesz tym przyspieszyć działanie
    komputera bardzo odczuwalnie, jeśli zainstalujesz sobie (darmowy!)
    Dataram ramdisk - potrafi użyć pozostałych 4GB ponad podstawowe 4GB jako
    dysku, poprzestawiasz sobie w systemie by trzymać na nim TEMP, TMP,
    cache przeglądarki itp - i wszystko działa kilkukrotnie szybciej.
    Polecam :)

    Jeśli masz 64bit - to dodanie 8GB będzie odczuwalne tylko pod warunkiem,
    że teraz brakuje pamięci (jakieś kolumbryniaste programy?) i używa ci
    swap-u na dysku, a z 8GB przestanie, inaczej - różnicy zero (chyba że
    zastosujesz ramdisk - jak w przypadku 32bit). Zmiana 4>8GB wręcz
    znacznie zwolni wznawianie/usypianie systemu, o ile używasz hibernacji
    lub usypiania hybrydowego (domyślnie-włączone), bo system będzie musiał
    zahibernować na dysku obszar 8GB ramu, zamiast 4GB.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2013-02-07 22:40:23
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Lisciasty" napisał w wiadomości grup
    3g2000vbb.googlegroups.com...
    > Czy zmieniając to na 8
    > będzie równie fajnie jak kiedyś, czy szkoda zachodu?
    > Proszę nie traktować tego tematu mega poważnie ;)

    Ja zauważyłem różnicę, ale czy tak samo będzie u Ciebie to musisz sam sprawdzić.
    SWAP mam wyłączony.

  • 4. Data: 2013-02-07 22:49:08
    Od: DooMiniK <bachus@bachus>

    On 07/02/2013 20:55, Lisciasty wrote:
> [...]
    > będzie równie fajnie jak kiedyś, czy szkoda zachodu?
    > Proszę nie traktować tego tematu mega poważnie ;)

    Zależy, co robisz - standardowe gry, programy, nawet grafika - nie
    odczuejsz mocno. Jak obrabiasz video, albo np. uruchamiasz kilka maszyn
    wirtualnych, to każdy GB może dać kopa.

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel

  • 5. Data: 2013-02-08 08:08:06
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On Feb 7, 10:24 pm, BartekK <s...@d...org> wrote:
    > Nie podałeś, czy system masz 32bit czy  64bit.

    Fakt nie podałem, wiem że 32 ma ograniczenia więc nie podałem bo
    myślałem że to oczywiste :>

> [...]
    > dysku, poprzestawiasz sobie w systemie by trzymać na nim TEMP, TMP,
    > cache przeglądarki itp - i wszystko działa kilkukrotnie szybciej.

    Super pomysł, u teścia marnuje się ram bo uparcie trzyma się 32 bit :>

> [...]
    > swap-u na dysku, a z 8GB przestanie, inaczej - różnicy zero (chyba że
    > zastosujesz ramdisk - jak w przypadku 32bit).

    Czasami mi mieli, ale nie pamietam przy jakiej okazji. Zdarza mi się
    odpalać jakieś monstrualne pliki autocadowskie ale tam to chyba
    bardziej procesor mieli niż pamięć?

> [...]
    > lub usypiania hybrydowego (domyślnie-włączone), bo system będzie musiał
    > zahibernować na dysku obszar 8GB ramu, zamiast 4GB.

    Zawsze to wyłączam na początku więc problemu by nie było :>

    L.

  • 6. Data: 2013-02-08 08:13:33
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On Feb 7, 10:49 pm, DooMiniK <bachus@bachus> wrote:
    > Zależy, co robisz - standardowe gry, programy, nawet grafika - nie
    > odczuejsz mocno. Jak obrabiasz video, albo np. uruchamiasz kilka maszyn
    > wirtualnych, to każdy GB może dać kopa.

    Czasem uruchamiam różne dziwadła, ale nie jestem pewien czy one
    bardziej cierpią na brak mocy obliczeniowej, grafiki czy pamięci :>

    L.

  • 7. Data: 2013-02-08 10:21:53
    Od: komar <k...@1...cc>

    W dniu 2013-02-07 22:24, BartekK pisze:
    > Jeśli masz 32bit - to i tak działa ci tylko 3.2 - 3.7GB a nie 4GB ;)

    Działa 4, a nawet i więcej, jeżeli wgrasz patch do PAE
    http://www.windows7download.com/win7-pae-patch/tothy
    grl.html

  • 8. Data: 2013-02-08 10:28:51
    Od: Dominik & Co <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 07.02.2013 BartekK <s...@d...org> napisał/a:

> [...]
    > lub usypiania hybrydowego (domyślnie-włączone), bo system będzie musiał
    > zahibernować na dysku obszar 8GB ramu, zamiast 4GB.

    Jaki to system zapisuje całą pamięć jak leci, zamiast używanych stron?

    --
    Dominik & kąpany (via slrn)
    Na priv pisz na adres: dominik kropka alaszewski na gmailu.

  • 9. Data: 2013-02-08 11:28:49
    Od: "Piotr B. \(pb2004\)" <p...@n...pl>

    Użytkownik "BartekK" napisał w wiadomości grup
    > Zmiana 4>8GB wręcz znacznie zwolni wznawianie/usypianie systemu, o ile
    > używasz hibernacji lub usypiania hybrydowego (domyślnie-włączone), bo
    > system będzie musiał zahibernować na dysku obszar 8GB ramu, zamiast 4GB.

    Powyższe nie jest prawdą. Jeśli wystąpi spowolnienie to będzie ono
    minimalne. Windowsy 6.X zapisują do pliku hiberfil.sys tylko część używanej
    pamięci RAM. Przy 4 i 8 GiB w większości przypadków przy hibernacji musi być
    zapisane grubo mniej niż 3GiB.

    --
    Piotr Borkowski

  • 10. Data: 2013-02-08 11:47:39
    Od: Michal <s...@d...mailexpire.com>

> [...]

    > dysku, poprzestawiasz sobie w systemie by trzymać na nim TEMP, TMP,
    > cache przeglądarki itp - i wszystko działa kilkukrotnie szybciej.

    Sam używam stałego ramdysku 512 MB na temp oraz drugiego alokowanego
    dynamicznie nawet do 14 GB w razie potrzeby do obróbki danych, ale z tym
    przyspieszeniem bym nie przesadzał - czapki z głowy sam TEMP i cache na
    ramdysku nie zrywa, zresztą cała przeglądarka w wersji portable też
    (choć jest szybciej - używam choćby ze względu na prywatność - wraz z
    wyłaczeniem cache cała historia, cookies itp idzie w niebyt w
    odróżnieniu od przeglądarki odpalanej z HDD).

    > Jeśli masz 64bit - to dodanie 8GB będzie odczuwalne tylko pod warunkiem,
    > że teraz brakuje pamięci (jakieś kolumbryniaste programy?) i używa ci
    > swap-u na dysku, a z 8GB przestanie, inaczej - różnicy zero

    Te "kolubryniaste programy" w przypadku 95% userów nazywają się GRY.
    Powoli nowe topowe produkcje zaczynają wymagać 8 GB RAM + 2 GB VRAM, ba
    nawet dla top wydajności zalecają 16 GB - takie czasy i ekstremalnie
    tani RAM, to nikt nie optymalizuje.

> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > zahibernować na dysku obszar 8GB ramu, zamiast 4GB.

    Błąd. Przy usypianiu hybrydowym pamięć nie jest zapisywana na dysk jak
    przy zwykłym. Mając podłączonego UPSa używam namiętnie i bardzo sobie
    chwalę - jedna z najfajniejszych cech Win7 po zmianie z XP. Oczywiście
    coś za coś - jak nie ma się podtrzymywania to przy zaniku napięcia traci
    się nie zapisane na HDD dane, ale przy UPSie można praktycznie to
    pominąć bo pobór prądu w stanie hibernacji hybrydowej jast praktycznie
    taki sam jak przy soft off ATX (na liczniku poboru wyszło mi ~2W różnicy
    przy 4 modułach dwustronnych DDR3 obsadzonych na mobo).

    --
    /MB