-
11. Data: 2009-01-24 14:01:06
Temat: Re: Dynamika sceny>matrycy>odbitki
Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>
Rzecze Jakub Jewuła:
>>> Co to jest za przeproszeniem "dynamika" materialow?
>>
>> Zakres wyświetlanej luminancji.
>
> Papieru? ;)
Tak, papier "wyświetla" luminancję ze zdjęcia za pomocą odbijania światła.
--
Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment
Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com
-
12. Data: 2009-01-24 14:12:37
Temat: Re: Dynamika sceny>matrycy>odbitki
Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah>
Mateusz Ludwin pisze:
>> Co to jest za przeproszeniem "dynamika" materialow?
>
> Zakres wyświetlanej luminancji.
Czyli po prostu kontrast.
-
13. Data: 2009-01-24 15:18:24
Temat: Re: Dynamika sceny>matrycy>odbitki
Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>
Rzecze Marcin 'Cooler' Kuliński:
>>> Co to jest za przeproszeniem "dynamika" materialow?
>>
>> Zakres wyświetlanej luminancji.
>
> Czyli po prostu kontrast.
Nie w 100%, bo nie widzimy liniowo, i zakres 1-1000 jest odczuwany inaczej
niż 100-100000. Jak sobie narysujesz wykres ln(1+x) (a przecież rzeczywisty
model percepcji jest na pewno dużo bardziej skomplikowany) to zobaczysz, że
dla dynamiki umieszczonej daleko od zera wykres jest płaski, natomiast dla
dynamiki o tym samym kontraście, ale wpasowanej w niskie wartości jest
nieliniowy i szybko się ściemnia przy spadku argumentu. Dlatego czym
ciemniejszy wyświetlacz tym bardziej trzeba kombinować z podbijaniem cieni.
--
Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment
Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com
-
14. Data: 2009-01-24 17:42:10
Temat: Re: Dynamika sceny>matrycy>odbitki
Od: "Arkadiusz Stopa" <a...@z...pl>
Użytkownik ""Paweł W."" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:glf462$pd2$1@news.onet.pl...
> Jakub Jewuła pisze:
>> Co to jest za przeproszeniem "dynamika" materialow?
>> W ksiazkach, ktore czytalem za cholere nie bylo tego slowa ;)
>> Konkurencja dodatkowa - na co to komu?
> Nie wiem, jak się to nazywa, nie wiem na co to komu, ale jak się tak
> zastanawiamy nad użytecznością coraz większej dynamiki matryc, to
> pytanie - na jakich materiałach to zaprezentować. Czy nie będzie tak, że
> jak zrobię jakieś zdjęcie o dużej dynamice, to na odbitce będę miał sporo
> czarnych i białych plam?
------------------------------
Tyle się o dynamice naczytałeś, a o kompresji dynamiki nie słyszałeś?
--
Pozdrawiam Serdecznie!
Arkadiusz Stopa
<stopa małpka post kropka pl> tel. 0897633408
Mała Galeria Makrofotografii http://www.stopa.cso.pl
-
15. Data: 2009-01-24 18:07:06
Temat: Re: Dynamika sceny>matrycy>odbitki
Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>
Arkadiusz Stopa pisze:
> ------------------------------
> Tyle się o dynamice naczytałeś, a o kompresji dynamiki nie słyszałeś?
Słyszałem też i widziałem co się dzieje, gdy zbyt dużą dynamikę próbuje
się pokazać na LCD o znacznie mniejszej dynamice. Tonemapping jest
niezbędny, ale po przekroczeniu pewnej granicy wygląda co najmniej
dziwnie, jeśli ciemne obszary są tak samo jasne jak te, które powinny
być dużo jaśniejsze. Dlatego pytam się o możliwość przeniesienia tej
dynamiki na dany nośnik. Czytałem tu nie raz, że slajdy mają zbliżoną
dynamikę do matryc cyfrowych, więc i naświetlanie z mniej
skompresowanego dynamicznie zdjęcia dało by się uzyskać i ciemne cienie,
zamiast czarnych plam i jasne i błękitne niebo.
Pozdrawiam,
Paweł W.
--
"Jak podały Fakty TVN: W poniedziałek ma sie rozpocząć Miedzynarodowa
Konferencja d/s Walki ze Spamem. Organizatorzy rozesłali główne
założenia tematyczne do 170 mln internautów."
login: pawelek_79
serwer: poczta*onet.pl.
-
16. Data: 2009-01-24 20:58:59
Temat: Re: Dynamika sceny>matrycy>odbitki
Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>
Paweł W. pisze:
> Słyszałem też i widziałem co się dzieje, gdy zbyt dużą dynamikę próbuje
> się pokazać na LCD o znacznie mniejszej dynamice. Tonemapping jest
> niezbędny, ale po przekroczeniu pewnej granicy wygląda co najmniej
> dziwnie, jeśli ciemne obszary są tak samo jasne jak te, które powinny
> być dużo jaśniejsze.
No to trzeba robić konwersję korzystając z modelu ''psychooptycznego''
czyli robić ją na oko, a dobrze.
> Dlatego pytam się o możliwość przeniesienia tej
> dynamiki na dany nośnik. Czytałem tu nie raz, że slajdy mają zbliżoną
> dynamikę do matryc cyfrowych
Nie, mają znacznie większą.
Można próbować ''rozliniowywać'' slajd (skan slajdu konkretnie)
wyciskając coś tam poza te 5EV, ale łatwiej to zrobić z dowolną lustrzanką.
> więc i naświetlanie z mniej
> skompresowanego dynamicznie zdjęcia dało by się uzyskać i ciemne cienie,
> zamiast czarnych plam i jasne i błękitne niebo.
Da się z powodzeniem przenosić dowolną dynamikę na większość mediów...
może z wyjątkiem tektury falistej :)
--
pozdrawia Adam
różne takie tam: www.smialek.prv.pl
/dojrzałość następuje z chwilą, gdy kończy się chemia, a zaczyna fizyka/
-
17. Data: 2009-01-24 21:49:14
Temat: Re: Dynamika sceny>matrycy>odbitki
Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>
Janko Muzykant pisze:
> Paweł W. pisze:
>> Słyszałem też i widziałem co się dzieje, gdy zbyt dużą dynamikę
>> próbuje się pokazać na LCD o znacznie mniejszej dynamice. Tonemapping
>> jest niezbędny, ale po przekroczeniu pewnej granicy wygląda co
>> najmniej dziwnie, jeśli ciemne obszary są tak samo jasne jak te, które
>> powinny być dużo jaśniejsze.
>
> No to trzeba robić konwersję korzystając z modelu ''psychooptycznego''
> czyli robić ją na oko, a dobrze.
Ale zmiany widzę na LCD, a na innym nośniku o innej charakterystyce może
wyjść zupełnie co innego, więc ciężko robić to na oko.
>
>> Dlatego pytam się o możliwość przeniesienia tej dynamiki na dany
>> nośnik. Czytałem tu nie raz, że slajdy mają zbliżoną dynamikę do
>> matryc cyfrowych
>
> Nie, mają znacznie większą.
> Można próbować ''rozliniowywać'' slajd (skan slajdu konkretnie)
> wyciskając coś tam poza te 5EV, ale łatwiej to zrobić z dowolną lustrzanką.
Nic nie rozumiem, do tego dostaję kręćka, bo wielokrotnie słyszałem, że
slajdy mają zbliżoną dynamikę do cyfry, a film negatywowy ma jeszcze
większą dynamikę.
>
>> więc i naświetlanie z mniej skompresowanego dynamicznie zdjęcia dało
>> by się uzyskać i ciemne cienie, zamiast czarnych plam i jasne i
>> błękitne niebo.
>
> Da się z powodzeniem przenosić dowolną dynamikę na większość mediów...
> może z wyjątkiem tektury falistej :)
>
Na falistą to powinno być łatwiej ;)
Pozdrawiam,
Paweł W.
--
"Jak podały Fakty TVN: W poniedziałek ma sie rozpocząć Miedzynarodowa
Konferencja d/s Walki ze Spamem. Organizatorzy rozesłali główne
założenia tematyczne do 170 mln internautów."
login: pawelek_79
serwer: poczta*onet.pl.
-
18. Data: 2009-01-24 22:09:11
Temat: Re: Dynamika sceny>matrycy>odbitki
Od: Jan Rudziński <j...@a...net>
Cześć wszystkim
Janko Muzykant pisze:
[...]
>> nośnik. Czytałem tu nie raz, że slajdy mają zbliżoną dynamikę do
>> matryc cyfrowych
>
> Nie, mają znacznie większą.
Które mają większą?
> Można próbować ''rozliniowywać'' slajd (skan slajdu konkretnie)
> wyciskając coś tam poza te 5EV, ale łatwiej to zrobić z dowolną lustrzanką.
>
--
Pozdrowienia
Janek
http://www.astercity.net/~janekr/
http://www.astercity.net/~janekr/fotokicz.htm
-
19. Data: 2009-01-25 06:36:28
Temat: Re: Dynamika sceny>matrycy>odbitki
Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>
Jan Rudziński pisze:
>>> nośnik. Czytałem tu nie raz, że slajdy mają zbliżoną dynamikę do
>>> matryc cyfrowych
>>
>> Nie, mają znacznie większą.
>
> Które mają większą?
Cyfrowe - sorry za nieścisłość.
--
pozdrawia Adam
różne takie tam: www.smialek.prv.pl
/ludzie dzielą się na ludzi i... innych ludzi/
-
20. Data: 2009-01-25 06:39:16
Temat: Re: Dynamika sceny>matrycy>odbitki
Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>
Paweł W. pisze:
>> No to trzeba robić konwersję korzystając z modelu ''psychooptycznego''
>> czyli robić ją na oko, a dobrze.
>
> Ale zmiany widzę na LCD, a na innym nośniku o innej charakterystyce może
> wyjść zupełnie co innego, więc ciężko robić to na oko.
Innej metody raczej nie ma.
> Nic nie rozumiem, do tego dostaję kręćka, bo wielokrotnie słyszałem, że
> slajdy mają zbliżoną dynamikę do cyfry, a film negatywowy ma jeszcze
> większą dynamikę.
Slajd ma podobną dynamikę jak jpg z wyzerowanymi ustawieniami. Gdy
obrabiasz rawy to dynamikę możesz uzyskać znacznie większą.
Negatywy, owszem, mają potencjał i przy odpowiedniej obróbce (czy
analogowej czy cyfrowej) można wyciągnąć znacznie więcej od najbardziej
dynamicznej cyfry (nie wiem jak z Fujem).
--
pozdrawia Adam
różne takie tam: www.smialek.prv.pl
/jedynie skromność ogranicza mój geniusz/