  • 101. Data: 2009-01-26 21:25:16
    Temat: Re: Dynamika sceny>matrycy>odbitki
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 25 Jan 2009, Jakub Jewuła wrote:
    [...do Muzykanta...]

    > Zdecydowanie. lepiej isc na spacer niz robic byle co.

    Ekhm...
    Wyjątkowo się nie zgodzę.
    W ten sposób posłałeś na spacer znaczącą większość społeczeństwa
    (zamiast oglądania czegokolwiek).
    Z przyczyn różnych - i o ile jakoś rozumiem argumentację w przypadku
    tych, którzy "mogliby ale nie wiedzą że można" (lepiej), co nie
    znaczy się się zgadzam, to są również ci których np. nie stać.
    W ogóle.
    Dla któryś ktoś wyposażony w *jakikolwiek* rzutnik to jest...ktoś :)
    (BTW: nie mam rzutnika :P)

    I z dwojga złego IMVHO zdecydowanie lepiej, jeśli obejrzą zdjęcia
    ustawione "nieprawdziwie", ale oddające pewne *inne* cechy
    obrazu - choćby właśnie światłocień w postaci widocznego
    wzorka na chmurze.
    Może za siedemdziesiątym czwartym razem zajarzą, że toto się
    różni od białej plamy w miejscu chmury.
    A jak nie, to sam przyznasz, szkoda niewielka.

    Jak jeszcze ktoś chce za to przygotowanie *zapłacić*, to tym
    bardziej nie wiem o co chodzi.

    > Spieprzyc a nie poprawic.
    > Jedyne co osiagniesz to brak odciecia skrajnych wartosci.

    No i tu się różnimy w ocenie.
    Jeśli *widzę* w kadrze coś-tam, to IMO zdecydowanie lepiej jeśli
    również *widzę* to samo na zdjęciu.
    Zdjęcie bardzo często, a przypadkach kiedy pada słowo "dynamika"
    (tj jest istotna) można przyjąć że zawsze - jest "oszukane".
    Bo tak, bo sprzęt nie pozwala.
    Więc to fotograf/wykonawca określa *jak* ma wyglądać
    i *co* ma być oszukane.

    Podstawowe pytanie: dlaczego "najbardziej prawdziwy" ma być kolor?
    Inne cechy mają mu *zawsze* ustąpić?
    To mozna psuć obraz, wprowadzając nierelnie małą (jak na ludzkie
    oko) czyli *deformująC* głębię ostrości, szeroki kąt widzenia itede
    - a koloru nie?
    Przecież płytka GO to taka sama "wada techniczna", niedoskonałość
    fotografii, jak niewiernie oddany kolor.
    Trzeba zepsuć kolor, aby oddać "zakres dynamiki"?
    To niech wykonawca zadecyduje.

    pzdr, Gotfryd

  • 102. Data: 2009-01-26 21:30:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 26 Jan 2009, Robert wrote:

    > Użytkownik "de Fresz" <d...@n...o2.pl> napisał
    >>
    > hmm, a jaka cena za 10x15 jest dla Ciebie ok??
    > rzuciłem okiem na cennik Kuby, u niego wychodzi ok 2,- przy ilości ok 100
    > szt.
    > to jest tak ok 5 razy wiecej (nie 20, 30, 50 czy nawet 100% więcej, to jest
    > 400% wiecej)
    > myśle, że żaden klient nie zaakceptuje takiej ceny, dla mnie tez taka cena
    > nie jest ok, wole ręcznie korygować te zdjecia

    Skoro już myślisz :) to pójdźmy dalej: jak myślisz, ilu klientów jest
    w stanie samemu ręcznie korygować te zdjęcia?

    Bo widzę że idziesz niebezpiecznie w stronę tezy którą właśnie Kuba
    postawił w innej części, acz w innym kontekście - Ty piszesz, że
    "lepiej wcale niz drogo".
    (przypomnę, że pytam o klienta który *nie ma* środków i wiedzy żeby
    sobie samemu kolory wydłubać).
    Hmmm....
    IMVHO jak najbardziej jest miejsce i na takie rozwiązania.

    pzdr, Gotfryd

  • 103. Data: 2009-01-27 06:21:01
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    > Ekhm...
    > Wyjątkowo się nie zgodzę.
    > W ten sposób posłałeś na spacer znaczącą większość społeczeństwa
    > (zamiast oglądania czegokolwiek).

    Dyskutujemy na grupie fotoamatorow a nie przypadkowego spoleczenstwa.
    Stad nalezalo by miec choc minimalne wymagania co do wiedzy
    i poziomu technicznego.

    > Z przyczyn różnych - i o ile jakoś rozumiem argumentację w przypadku
    > tych, którzy "mogliby ale nie wiedzą że można" (lepiej), co nie
    > znaczy się się zgadzam, to są również ci których np. nie stać.

    Na co? Mowa o rzutnikach - ja np. nie mam bo nie potrzebuje.
    Jesli ktos ma gowniany rzutnik to go stac.

> [...]
    > ustawione "nieprawdziwie", ale oddające pewne *inne* cechy obrazu
    > - choćby właśnie światłocień w postaci widocznego wzorka na chmurze.

    Noo i ciotke Ziute mozna od schabowego odroznic.

> [...]
    > i *co* ma być oszukane.
    >
    > Podstawowe pytanie: dlaczego "najbardziej prawdziwy" ma być kolor?

    Kto cos takiego proponowal?

    Jankowa metoda prowadzi do spieprzenia dokladnie _wszystkiego_ -
    jasnosci, kontrastu, koloru. A to, ze dzieki temu nie obcina
    cieni i swiatel to zadna wartosc biorac pod uwage reszte.

> [...]
    > - a koloru nie?
    > Przecież płytka GO to taka sama "wada techniczna", niedoskonałość
    > fotografii, jak niewiernie oddany kolor.

    Chlapnales cos? ;)

    > Trzeba zepsuć kolor, aby oddać "zakres dynamiki"?

    Nie trzeba. Pomijajac juz, ze zakres dynamiki to ciagle belkot -
    jak narazie nie przeczytalem jasnej definicji. Jeden mowi,
    ze zakres luminancji, drugi chrominacji, trzeci ze cos w JPGach.

    > To niech wykonawca zadecyduje.

    Oczywiscie - kazdy jest sutenerem swojego losu ;)
    Nie robmy tylko z dziadostwa cnoty.

  • 104. Data: 2009-01-27 10:39:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 27 Jan 2009, Jakub Jewuła wrote:

    > Dyskutujemy na grupie fotoamatorow a nie przypadkowego spoleczenstwa.
    > Stad nalezalo by miec choc minimalne wymagania co do wiedzy
    > i poziomu technicznego.

    Ale ci fotoamatorzy miewają wybór: w ogóle nic nie robić albo
    zrobić *jakoś*.
    Odmawiam racji stanowisku że lepiej nic nie robić.

    > Na co? Mowa o rzutnikach - ja np. nie mam bo nie potrzebuje.
    > Jesli ktos ma gowniany rzutnik to go stac.

    ...na taki.

    :)

    > Noo i ciotke Ziute mozna od schabowego odroznic.

    Wiesz, to że sobie powarczysz wiele nie zmieni.
    Raczej *jeśli* zmieni, to na tyle, że będzie trudniej odróżnić :|

    > Kto cos takiego proponowal?

    A o co idzie *ten* flejm?
    Nie o to że kolory do kitu i tak dalej?

> [...]
    > jasnosci, kontrastu, koloru. A to, ze dzieki temu nie obcina
    > cieni i swiatel to zadna wartosc biorac pod uwage reszte.

    Nie.
    Dokładnie tak uważam: zepsucie koloru niczym nie różni się od
    zepsucia obrazu przez GO, i to niezależnie czy w wyniku ktoś
    powie "ale ładne" czy wręcz przeciewnie.
    W *OBU* przypadkach.

    > Nie trzeba. Pomijajac juz, ze zakres dynamiki to ciagle belkot -
    > jak narazie nie przeczytalem jasnej definicji. Jeden mowi,
    > ze zakres luminancji, drugi chrominacji, trzeci ze cos w JPGach.

    Ano z nomenklaturą leżymy.
    I to znacznie głębiej niż my na grupie - podaj mi choćby zwięzłe,
    najlepiej jednosłowowe określenia, które pozwolą rożróżnić pojęcia
    "koloru" dla:
    - rzeczywistego światła, w przypadku światła padającego lub odbieranego
    - właściwości materiału, która powoduje że widmo światła odbijanego
    jest inne niż padającego, przy czym możemy ograniczyć się do przestrzeni
    obserwowanej okiem (pomijając metameryzm)

    Kolor i barwa?

    Zdaniem autora artykułu w wikipedii malarze i graficy dokonują
    właśnie dlatego rozróżnienia, tyle że grupowicze w > 98% postów
    używają tych pojęć po pierwsze błędnie (przyznać się, kto
    widzi w postach powszechne stosowanie pojęcia *barw* w kadrze):
    http://groups.google.pl/groups/search?as_q=&as_epq=&
    as_oq=barw+barwa+barwy
    http://groups.google.pl/groups/search?safe=off&q=kol
    or+OR+koloru+OR+kolor%F3w+group%3A*.cyfrowa
    (184 wobec 2250 trafień) a po drugie (tak samo jakby mnie spytać
    nim sobie poczytałem) dobrze jakby sondą "w ciemno" (na grupie,
    ale przed ostrzeżeniem ktorym jest niniejszy post) kazać przypisać
    słowa "kolor" i "barwa" do pojęć wyżej :]

    Dobrze by było, jakby nie było tak, że istotna większość odpowiedziała
    dokładnie na odwrót ;)
    Wniosek: jak już się czepiać to musimy od podstaw.
    A skończy się tak, że jak taki "podstawiony" zacznie rozmawiać z kimś
    innym to tamten nie zajarzy ;)

    Jakby miało chodzić o tytuł (czyli "zakres dynamiki") a nie o sprawę
    barw i kolorów, to IMVHO pozostaje przyjąć identyczną koncepcję, co
    przy GO.
    Czyli opisanie wartości liczbowej wymagałoby *przyjęcia* pewnych
    założeń. Np tego czy "dno" to poziom szumu czy jakiś odstęp od
    szumów.
    I mowa musi być o luminancji (bo jak inaczej).
    Z upakowaniem przestrzeni barwnej *do* tej "dynamiki" to już
    byłby większy problem :]

    > Oczywiscie - kazdy jest sutenerem swojego losu ;)
    > Nie robmy tylko z dziadostwa cnoty.

    No i tu mam ambiwalentne odczucia.
    Z tego powodu, że jednak "lepiej jakoś niż wcale" to większa
    cnota niż "lepiej wcale niż jakoś".

    pzdr, Gotfryd

  • 105. Data: 2009-01-27 10:45:29
    Od: j...@a...at

> [...]
    > ze zakres luminancji, drugi chrominacji, trzeci ze cos w JPGach.

    > Oczywiscie - kazdy jest sutenerem swojego losu ;)

    jaki belkot , co za belkot ?
    definicja jest jasna i jednoznaczna.
    ktos kto nigdy nie widzial np znaku calki , albo tabliczki mnozenia ,
    tez bedzie mowil ze to belkot.

    sadzisz ze producenci , ktorzy potrafia wyprodukowac matryce i
    okreslaja dla nich dynamike wejscia belkocza , a Ty wiesz lepiej , ze
    czegos takiego nie ma ?. A nie ma bo nie czytales kiedykolwiek ?
    Sugerowalbym czytaj wiecej niz tylko grypy dyskusyjne .

  • 106. Data: 2009-01-27 11:01:17
    Od: j...@a...at

    On 24 Jan., 14:13, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > zastanawiamy nad użytecznością coraz większej dynamiki matryc, to
    > pytanie - na jakich materiałach to zaprezentować. Czy nie będzie tak, że
    > jak zrobię jakieś zdjęcie o dużej dynamice, to na odbitce będę miał
    > sporo czarnych i białych plam?
    >
    > Pozdrawiam,
    > Paweł W.
    >
    > --
    > "Jak podały Fakty TVN: W poniedziałek ma sie rozpocząć Miedzynarodowa
    > Konferencja d/s Walki ze Spamem. Organizatorzy rozesłali główne
    > założenia tematyczne do 170 mln internautów."

    Mowiac o dynamice trzeby rozrozniac pomiedzy dynamika wejscia i
    dynamika wyjcia.
    chociaz te okresleniea sa nieco mylace to jednak sie przyjely i
    pozostanmy przy nich.
    dynamika wejscia odpowiada rozpietosci ( zakresowi ) tonalnej
    dynamika wyjscia odpowiada pojemnosci ( gestosci ) tonalnej.

    dynamika sceny czyli jej zakres tonalny jest zmienny od zera
    ( calkowita noc) do.ok 1:1000 sloneczny dzien , plaza , snieg az do
    1: paruset tysiecy ( jesli slonce w kadrze)
    w przeliczeniu na ev dynamika sceny siega w praktyce od paru ev
    ( mlgla ) do 20 , 30.
    dynamika we materialow swiatloczulych na podlozu przezroczystym
    rosnie z ich czuloscia i wynosi ok 8 - 10 ev ok 1:200
    dynamika materialo swiatloczulych na podlozu nieprzezroczystym wynosi
    ok 4-6 ev. ok 1:40
    dynamika matryc to ok 6-11 ev

    poniewaz dynamika sceny dosc czesto przekracza dynamike wejscia medium
    ( film swiatloczuly , matryca ) nie jest mozliwym jej zarejestrowanie
    w calosci - stad stosuje sie tzw metody tonorozdzielcze pozwalajace
    na transpozycje tonalnosci sceny do tonalnosci medium.

  • 107. Data: 2009-01-27 11:21:46
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    > Ale ci fotoamatorzy miewają wybór: w ogóle nic nie robić albo
    > zrobić *jakoś*.
    > Odmawiam racji stanowisku że lepiej nic nie robić.

    Mowa o gownianych rzutnikach a nie robieniu zdjec.
    Pokazywac fotografie mozna na wiele innych sposobow -
    rzutnik jest jednym z najgorszych. Ktos Cie zmusza do
    uzywania takowego?

    > A o co idzie *ten* flejm?
    > Nie o to że kolory do kitu i tak dalej?

    Nie o to, ze "najbardziej prawdziwy" ma byc kolor
    tylko o to, zeby z badziewia cnoty nie robic.

    Jeden majdruje zeby zdjecia na rzutniku pokazywac,
    drugi spec zamiast uzyc dostepnych darmowych(!)
    rozwiazan majdruje, zeby mu odbiki w labie wychodzily
    jako-tako.

    Zgroza.

    > No i tu mam ambiwalentne odczucia.
    > Z tego powodu, że jednak "lepiej jakoś niż wcale" to większa
    > cnota niż "lepiej wcale niż jakoś".

    Gdy nie bylo rzutnikow ludzie jakos zdjecia pokazywali.
    Dasz wiare? Jak sie zastanowic to mozna bawet dojsc do wniosku,
    ze rozrzutnik nie jest konieczny do pokazywania zdjec. O zgrozo! ;)

  • 108. Data: 2009-01-27 11:44:55
    Od: MichalAd <m...@p...onet.pl>

    Tom01 pisze:

    > Są pewne podstawy, które wymagają minimum odpowiedniej terminologii.

    > Skalibrowany to skalibrowany.

    > Ja nie. :)

    I rob tak dalej, bo przyjemnie sie to czyta.

    Michal

  • 109. Data: 2009-01-28 15:24:59
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Paweł W. pisze:

    > Nie do końca. Pomimo, że każdy może mieć inaczej skalibrowany LCD, to
    > jednak widać będzie różnice pomiędzy plikami.

    Jakiś sens (poglądowy) może by miało porównanie skanów odbitek
    tak bliskich ideału jak to tylko możliwe, oraz tych za 50gr.
    Skanów zrobionych wystarczająco dobrym skanerem.

    Inaczej (tylko skan tych drugich) nikt nie jest w stanie
    odróżnić jaki wpływ na końcowy efekt miał proces wykonania
    odbitki, a jaki skanowania.