  • 21. Data: 2009-01-25 12:15:34
    Temat: Re: Dynamika sceny>matrycy>odbitki
    Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah>

    Mateusz Ludwin pisze:

    > Nie w 100%, bo nie widzimy liniowo, i zakres 1-1000 jest odczuwany inaczej
    > niż 100-100000. Jak sobie narysujesz wykres ln(1+x) (a przecież rzeczywisty
    > model percepcji jest na pewno dużo bardziej skomplikowany) to zobaczysz, że
    > dla dynamiki umieszczonej daleko od zera wykres jest płaski, natomiast dla
    > dynamiki o tym samym kontraście, ale wpasowanej w niskie wartości jest
    > nieliniowy i szybko się ściemnia przy spadku argumentu.

    Zapomniałeś o adaptacji, która za każdym razem "przesuwa" ten wykres w
    poziomie.

  • 22. Data: 2009-01-25 12:24:00
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Paweł W. pisze:
    > Ale zmiany widzę na LCD, a na innym nośniku o innej charakterystyce może
    > wyjść zupełnie co innego, więc ciężko robić to na oko.

    Znalazłem stary przykład - po lewej oryginał, po prawej kompresja do
    ~80%, prawa i lewa strona praktycznie się nie różni (''na oko'') -
    szczegółowość ta sama.
    W środku dla ciekawości ujęcie ''ścięte'' do owych 80% - wyparowała
    chmura i cienie. Tak bardzo często zachowują się projektory cyfrowe,
    niektóre kiepskie lcd i... papier (ten potrafi wyciąć w pień połowę
    przenoszonego przez monitory zakresu chrominancji). Nieliniowa kompresja
    lekarstwem na wszystko.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 23. Data: 2009-01-25 12:25:44
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Janko Muzykant pisze:
> [...]
    > niektóre kiepskie lcd i... papier (ten potrafi wyciąć w pień połowę
    > przenoszonego przez monitory zakresu chrominancji). Nieliniowa kompresja

    Oczywiście link:
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/kompresja.
    jpg

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /dobrze łączyć przyjemne z pożytecznym, jeszcze lepiej przyjemne z
    przyjemnym/

  • 24. Data: 2009-01-25 13:15:41
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    Janko Muzykant wrote:

    > Znalazłem stary przykład - po lewej oryginał, po prawej kompresja do
    > ~80%, prawa i lewa strona praktycznie się nie różni (''na oko'') -
    > szczegółowość ta sama.

    Chyba mam zapsuty monitor :)
    Ja na prawym zdjeciu widze szara chmure i _mniej_
    detali w cieniach zlewajacych sie w szara papke.

> [...]
    > niektóre kiepskie lcd i... papier (ten potrafi wyciąć w pień połowę
    > przenoszonego przez monitory zakresu chrominancji).

    Jak juz piszesz o jakiejs technologii to pisz o dobrych
    powiekszeniach a nie o spieprzonych bo to nic nie wnosi
    a tylko miesza w glowach laikom.

    Lewe zdjecie drukuje sie bez najmniejszego problemu -
    beda widoczne zarowno detale w cieniach jak i chmurka.

    Chyba, ze na potrzeby watku udasz sie z powiekszeniem
    do piwnicy, albo bedziesz je ogladal przy swiecy ;)

  • 25. Data: 2009-01-25 13:24:10
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Marcin 'Cooler' Kuliński:

    > Zapomniałeś o adaptacji, która za każdym razem "przesuwa" ten wykres w
    > poziomie.

    Skaluje, nie przesuwa. Ale to i tak szczegół, chodzi o to jak szybko
    ciemnieją dla nas cienie. Czym ciemniejszy wyświetlacz, tym szybciej.

  • 26. Data: 2009-01-25 13:28:34
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Jakub Jewuła pisze:
    > Chyba mam zapsuty monitor :)
    > Ja na prawym zdjeciu widze szara chmure i _mniej_
    > detali w cieniach zlewajacych sie w szara papke.

    No przecież na tym polega kompresja - nie ma darmo. Ale lepsza szara
    chmura z jakimiś szczegółami niż żadna.

    > Lewe zdjecie drukuje sie bez najmniejszego problemu -
    > beda widoczne zarowno detale w cieniach jak i chmurka.

    Nie mówimy o Twojej drukarce tylko o przeciętnym labie. Albo lepiej o
    rzutniku Acera za półtora tysiąca.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /aby wybrać opcję pierwszą wciśnij dwójkę/

  • 27. Data: 2009-01-25 13:32:04
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Jakub Jewuła pisze:
    > Lewe zdjecie drukuje sie bez najmniejszego problemu -
    > beda widoczne zarowno detale w cieniach jak i chmurka.

    Wydrukuj takie :)
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/test.png

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /moja ulubiona lektura? - Adam Śmiałek ''Curriculum Vitae''/

  • 28. Data: 2009-01-25 14:25:07
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    Janko Muzykant wrote:

    > Wydrukuj takie :)
    > http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/test.png

    Jak format sobie zyczysz?

    Z tym, ze plik jest zle przygotowany -
    kolory nie mieszcza sie w gamucie drukarki.
    Moze najpierw popracuj nad warsztatem? ;)

  • 29. Data: 2009-01-25 14:26:26
    Od: "Arkadiusz Stopa" <a...@z...pl>

    Użytkownik ""Paweł W."" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Słyszałem też i widziałem co się dzieje, gdy zbyt dużą dynamikę próbuje
    > się pokazać na LCD o znacznie mniejszej dynamice. Tonemapping jest
    > niezbędny, ale po przekroczeniu pewnej granicy wygląda co najmniej
    > dziwnie, jeśli ciemne obszary są tak samo jasne jak te, które powinny być
    > dużo jaśniejsze.
    ---------------------
    Owszem, jak przesadzisz, to tak się dzieje. Ale chyba po to masz
    własny komputer między uszami, by móc zdecydować czy kompresja
    dynamiki jest w danej chwili potrzebna, czy nie, a jeśli tak, to w jakim
    stopniu. Przecież nie będziesz jej stosował seryjnie do wszystkiego
    co ustrzelisz.

    > Dlatego pytam się o możliwość przeniesienia tej dynamiki na dany nośnik.
    > Czytałem tu nie raz, że slajdy mają zbliżoną dynamikę do matryc cyfrowych,
    ----------------------
    Z mojego doświadczenia wynika, że matryca łapie o kilka EV więcej.

    > więc i naświetlanie z mniej skompresowanego dynamicznie zdjęcia dało by
    > się uzyskać i ciemne cienie, zamiast czarnych plam i jasne i błękitne
    > niebo.
    ----------------------
    Wszędzie tam gdzie slajd sobie pod tym względem radził, matryca radzi
    sobie nawet lepiej.

    --

    Pozdrawiam Serdecznie!

    Arkadiusz Stopa

    <stopa małpka post kropka pl> tel. 0897633408
    Mała Galeria Makrofotografii http://www.stopa.cso.pl

  • 30. Data: 2009-01-25 14:28:22
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    Janko Muzykant wrote:

    > No przecież na tym polega kompresja - nie ma darmo. Ale lepsza szara
    > chmura z jakimiś szczegółami niż żadna.

    Nie - lepsze jest poprawnie wydrukowane zdjecie.
    Po co robic cos zle jak mozna dobrze? Koszt taki sam.

    > Nie mówimy o Twojej drukarce tylko o przeciętnym labie.

    Po co mowic o przecietniakach? Chcesz udowodnic, ze jak
    ktos cos zle robi to efekty beda zle? Nic odkrywczego :)

    > Albo lepiej o rzutniku Acera za półtora tysiąca.

    Rzutnik za "poltora" nie zostal zaprojektowany do
    wiernego wyswietlania fotografii, tylko prymitywnych
    prezentacji gedzie kolory moga byc byle-jakie byle kolorowe.

    Aparat umiesz dobrac do zastosowania, rzutnika nie?