    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: Droga hamowania vs prędkość
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    <p4iiac$25b$1@node2.news.atman.pl>
    <qyz25i72lowy$.pegg6yel8i8v$.dlg@40tude.net>
    <p4lcmt$m5e$1@node2.news.atman.pl>
    Date: Sun, 28 Jan 2018 22:48:28 +0100

    Dnia Sun, 28 Jan 2018 21:44:05 +0100, Marek S napisał(a):

    > No właśnie niekoniecznie. Szyna CAN ma maksymalnie (chyba - nie drążyłem
    > tematu nigdy aż tak dokładnie) prędkość 250 kb/s. Czyli 31 kB/s. Ramka
    > CAN sięga 8 bajtów. Czyli już na tym poziomie wynika 3.9 komunikatu na
    > sekundę. Ale to nieprawda bo komunikat to nie tylko ramka zapytania ale
    > i odpowiedzi. To daje prędkość 1.8 odpowiedzi na sekundę.

    Zgubiłeś kilo ;)
    3900 komunikatów na sekundę.

    W dodatku tutaj (specyfikacja CAN 2.0 z 1991 roku), mówią o 1Mbps:
    http://esd.cs.ucr.edu/webres/can20.pdf

    To co działa powoli na prędkościach rzędu raz na sekundę, to interfejsy
    gadające przez otwartą część OBD2 - na najwolniejszej prędkości.
    Takie lepsze interfejsy (te dedykowane dla konkretnych samochodów) potrafią
    gadać po tym szybkim CAN i mieć znacznie większe prędkości.

    > Serio? :-) A wiesz kto to weryfikuje? Nikt!

    Nawet jak to jest tylko deklaracja producenta, to jest po prostu kwestia
    elementarnego zaufania do danego produktu.

    O ile pewnie miałby wątpliwości do różnych chińskich opon 18" za <200zł
    które oczywiście mają indeks prędkości 300km/h, to jednak jeżdżąc na
    markowych oponach o parametrach takich jak wymaga homologacja pojazdu, jak
    zaczniesz hamować z maksymalnej prędkości, to nic się nie powinno stać.

    > Mam normalnie eksploatowane opony. Zaraz po ich pierwszym zainstalowaniu
    > średnio co 2 tygodnie trzeba było je doważać. To wszystko x2 dla opon
    > letnich i zimowych.

    Jest całkiem sporo potencjalnych przyczyn dlaczego tak jest i nie wszystkie
    mają swoje źródło w samych oponach.

    Ale to już trudno mi zgadnąć, ja się z takimi efektami nie spotkałem, a
    przerób opon mam dość spory.