    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Droga hamowania vs prędkość
    Date: Sat, 27 Jan 2018 20:01:25 +0100

    W dniu 27-01-2018 o 12:46, Tomasz Pyra pisze:

    > Zmysły niestety oszukują, podają Ci informację po opóźnioną, nieliniowo
    > wyskalowaną, zaburzoną emocjami, subiektywnym postrzeganiem czasu itp. itd.

    To nie ja na licznik patrzałem lecz instruktor. Moje emocje nie mają tu
    żadnego wpływu. Oczywiście celem ćwiczenia nie były pomiary czegokolwiek
    lecz poprawa techniki jazdy i uświadomienie potencjalnych zagrożeń.
    Dlatego pisałem z naciskiem na słowo "spostrzeżenia" a nie o wynikach badań.

    > Tak po prostu działamy

    Tu pełna zgoda - subiektywizm jest bardzo ułomny a szkolenie ma wielki
    wpływ na postrzeganie.

    Ok, nie będę się upierał przy żadnym z wariantów bo kompetentny nie
    jestem. Za to bardzo chętnie obejrzę sobie wyniki prawdziwych pomiarów,
    które jeden z kolegów obiecał wykonać. Ważne aby to było zwykłe, nie
    rajdowe auto by pracować na realistycznych danych.

    > Miejsca zatrzymania trzeba zaznaczać, a odległości mierzyć miarą (czy
    > chociaż krokami).

    Na asfalcie jest szachownica narysowana właśnie do takich pomiarów.
    Gdyby to nie było tak drogie, to wypuściłbym się raz jeszcze.

    > "niewyposażonym" !

    Fuck... to właśnie ten efekt samopotwierdzenia :-D

    > Tu masz wykres pokazujący jak działa ABS:
    > http://tucrrc.utulsa.edu/Toyota_files/SpeedChart.jpg

    Te dane były przez CAN pobierane? Nie bardzo to rozumiem bo CAN jest
    zbyt wolny. W swoim aucie mam 3 magistrale, każda dla innej prędkości
    urządzeń. ABS, poduchy itp należą do grupy średnio szybkich urządzeń.
    Odczyt z CAN'a da jakieś wyrywkowe punkty na wykresie. Hmmm... mniejsza
    z tym.

    > Dlatego poza samą końcówką hamowania koło cały czas się obraca, natomiast
    > po prostu z mniejszą prędkością niż porusza się samochód.

    Widzę, że od 50km/h w dół koło zaczyna się ślizgać. To jest to
    dokładnie, co wyczuwałem. Sądzisz, że takie poślizgi na suchym asfalcie
    nie zaszkodzą oponom? Zresztą nie tylko o nie chodzi ale także
    naprężenia konstrukcji opony.

    > Opona oczywiście i z ABS może się uszkodzić - bywa że część bieżnika się po
    > prostu urwie (zwłaszcza w gorszych oponach - np. nalewkach), albo pęknie
    > kord.

    Nie chodzi mi o TIRy, gdzie nalewki to norma. Normalne opony, powiedzmy,
    że lepszej klasy. 100% bezpieczeństwa, że po takim hamowaniu, powiedzmy
    ze 150km/h nic się im nie przytrafi?

    > Film który pokazałeś to przyczepa - tam jest trochę inna bajka jeśli chodzi
    > o ABS ze względu na osobne systemy hamulcowe samochodu i przyczepy.
    > Zresztą konkluzja z filmu też jest taka, że z ABS opona się nie uszkadza.

    Tak, to wiem. Aczkolwiek tu też jest niejasność czym jest brak uszkodzeń
    w tym teście. Brak uszkodzeń na oko? Wzięli na wyważarkę koła? Nie
    napisali.

    > To wrażenie skłania niektórych kierowców do błędnego przekonania że lepiej
    > samemu zdjąć nacisk z pedału hamulca tak żeby hamować tuż przed włączeniem
    > się ABS.
    > Daje im to najlepsze wrażenie hamowania (stosunku siły na pedale do
    > opóźnienia), ale nie najkrótszą drogę hamowania.

    Właśnie takie wrażenia mam. Ciekawe... Chyba jednak znów czeka mnie tor.

    > Z tej okazji najnowocześniejsze układy hamulcowe wręcz wykrywają sytuację
    > kiedy kierowca usiłuje hamować awaryjnie na granicy zadziałania ABS i jeśli
    > zajdzie taka sytuacja, to elektronika samodzielnie dociśnie hamulec na
    > maksa.

    A nawet zablokuje kierownicę tak abyś miał dzwon centralny a nie boczny.
    Patrz Volvo 2017r. Kontrowersyjne...

    --
    Pozdrawiam,
    Marek