-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
0.net!peer03.am4!peer.am4.highwinds-media.com!peer04.fr7!futter-mich.highwinds-
media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostr
ada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Subject: Re: Droga hamowania vs prędkość
Newsgroups: pl.misc.samochody
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.84pl
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
References: <p4d7op$7ea$1@node2.news.atman.pl>
<m1pa4fowqgot.s0jlki1a95i4$.dlg@40tude.net>
<p4dlbg$b8e$1@node1.news.atman.pl>
<10juftutfaib8.7w0qwgl3rxfq$.dlg@40tude.net>
<p4drhs$pgk$1@node2.news.atman.pl>
<a...@4...net>
<p4g0lf$nh3$1@node2.news.atman.pl>
Date: Fri, 26 Jan 2018 23:21:02 +0100
Message-ID: <1...@4...net>
Lines: 95
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 89.64.39.15
X-Trace: 1517005459 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 1670 89.64.39.15:4639
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
X-Received-Bytes: 5004
X-Received-Body-CRC: 3148992975
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2623490
[ ukryj nagłówki ]Dnia Fri, 26 Jan 2018 20:47:54 +0100, Marek S napisał(a):
> W dniu 26-01-2018 o 19:50, Tomasz Pyra pisze:
>
>>> Też fakt. Druga osoba musiałaby to robić. Zresztą nie wiem czy wyniki by
>>> odbiegały bo czuć przecież siłę hamowania bez przyrządów.
>>
>> Dupohamownia w takich sytuacjach bardzo oszukuje.
>> Siła hamowania jest z grubsza taka sama niezależnie od prędkości.
>
> Shrek znalazł fajny link:
> http://3.bp.blogspot.com/-mFvMVMm-G3Y/Uq-nBDOeRMI/AA
AAAAAAAoc/FC9vf90ZV7g/s1600/hamowanie2.jpeg
>
> On potwierdza prawidłowe działanie czujników w mojej dupie :-D
Ale z wykresu wynika że siła hamowania jest równa i wynosi cały czas
-7.5m/s^2 (czyli w każdej sekundzie samochód traci 27km/h).
Opóźnienie to odpowiada hamowaniu ze 100km/h na drodze 51m.
Czyli masz już nie dość że nieskalibrowane czujniki w dupie, to jeszcze
efekt potwierdzenia ;)
Czytając ten wykres należy pamiętać, że na każdym kolejnym metrze samochód
spędza więcej czasu (bo coraz wolniej jedzie).
Na począktu hamowania, między metrem 15 a 16 prędkość spada z 54.9km/h do
53.1km/h (o -0.5m/s).
Zakładając ~średnią 54km/h na tym metrze samochód spędził 0.0666s.
Czyli hamował z opóźnieniem -7.5m/s^2 (czyli w każdej sekundzie 27km/h).
Pod koniec hamowania, między metrem 28 a 29, samochód zwolnił z 22.1km/h do
17.2km/h (-1.36m/s).
Przy tak samo policzonej ~średniej 19.65km/h, daje to czas na tym metrze
0.183s.
Czyli opóźnienie -7.42m/s^2, czyli praktycznie takie samo
>> Faktycznie zrobić flatspota hamując bez ABS jest łatwo.
>> Ale hamując z ABS, nawet na suchym raczej uszkodzenie opon nie grozi.
>
> Nie wnikałem za bardzo w ten temat ale u oponiarzy słyszałem odmienne
> opinie. Również artykuł na Oponeo twierdzi inaczej.
Artykuł z Oponeo który linkowałeś mówi o ryzyku uszkodzenia opony hamując
awaryjnie bez ABS ze względu na długotrwałe blokowanie koła w jednej
pozycji.
Przykład z hamowaniem z 90km/h odnosi się tam do samochodu bez ABS.
>> Ale w tych samych warunkach ja hamuję całkiem stabilnie przy kolejnych
>> próbach.
>
> Czy mówimy o awaryjnym hamowaniu? Nie jest sztuką zacząć hamować na
> autostradzie by zatrzymać się na stacji paliwowej. Zawsze się uda. No,
> prawie zawsze :-) Chodzi mi o hamowanie ze skutecznością lepszą niż ABS.
Zależy co masz na myśli mówiąc o "awaryjności".
Ja mówię o maksymalnej sile hamowania jaką potrafię wykrzesać z samochodu.
To są opóźnienia rzędu -13m/s^2, czyli odopowiadające hamowaniu ze 100km/h
na 30m.
To jest już mocne hamowanie, które powoduje taką zmianę rozkładu obciążenia
przód-tył, że tył jest tak słabo obciążony że zaczyna nim bujać prawo-lewo
co wymaga bardzo szybkich reakcji kierownica.
Mając np. 11 podjazdów na wyścigu górskim koryguję punkty hamowania na
podstawie poprzednich przejazdów, z uwzględnieniem zmieniających się
warunków.
> Mam na myśli ABS z typowych aut. W typowo sportowych inaczej działa. Czy
> za każdym razem zahamujesz tak aby kapcia nie zerwać? Jeśli tak, to
> chylę czoła bo to żmudne tygodnie ćwiczeń by dojść do takiej perfekcji.
Myślę że bardziej lata.
Zresztą nie mierzyłbym tego tak czasem, a po prostu ilością takich hamowań,
które przekładają się na czucie opony i nawierzchni. Pozwalają utrzymywać
optymalne parametry hamowania.
Plus treningi z kalibracji m.in. dupohamowni wspomagane akcelerometrem i
pomiarem drogi hamowania.
Jak ktoś ma dużo pieniędzy i warunki, to pewnie się nauczy szybko.
Tu masz nie do końca udane hamowanie (zaskoczenie śliską nawierzchnią -
czyli to właśnie jest hamowanie awaryjne, ratunkowe), ale pokazuje w czym
rzecz.
https://www.youtube.com/watch?v=6W-bXPmuRWo
Słychać pracę opony na śliskiej nawierzchni (w samochodzie nie ma żadnej
elektroniki w układzie hamulcowym).
I nie jest to hamowanie pulsacyjne polegające na puszczaniu i blokowaniu
kół, a oscylacja siły hamowania wokół punktu utraty przyczepności -
podobnie jak to robi ABS.
I to było 5 lat doświadczenia temu ;)
Następne wpisy z tego wątku
- 26.01.18 23:32 Tomasz Pyra
- 26.01.18 23:36 Tomasz Pyra
- 27.01.18 01:04 Marek S
- 27.01.18 07:47 Cavallino
- 27.01.18 12:41 Marek S
- 27.01.18 12:46 Tomasz Pyra
- 27.01.18 14:17 Lewis
- 27.01.18 15:25 mk4
- 27.01.18 20:01 Marek S
- 27.01.18 20:15 Marek S
- 27.01.18 22:44 Cavallino
- 28.01.18 00:24 Marek S
- 28.01.18 08:00 Cavallino
- 28.01.18 10:21 Lewis
- 28.01.18 12:29 Tomasz Pyra
Najnowsze wątki z tej grupy
- Jeździ, skręca, hamuje
- Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- śnieg
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- Beztłumikowcy
- promile wspierają Ukrainę
- Chińczyki są LEPSZE ;-)
- Już nie płoną
- 8%
- Nowy Outlander PHEV w PL
- Śmiechu KOOOOOOPA ;-)
- Antyradar
- zasniecie
- wjechał przez bramkę dla służb
- IZERY NIE BĘDZIE. PROJEKT POLSKIEGO ELEKTRYKA LĄDUJE W KOSZU.
Najnowsze wątki
- 2025-01-06 Jeździ, skręca, hamuje
- 2025-01-06 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-06 Gliwice => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-01-06 Białystok => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-01-06 Zielona GĂłra => Konsultant WdroĹźeniowy Comarch XL/Optima (KsiÄgowoĹ
- 2025-01-06 Popr. 14. Nauka i Praca Programisty C++ w III Rzeczy (pospolitej)
- 2025-01-06 Ostrów Wielkopolski => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-01-06 Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- 2025-01-06 Białystok => Full Stack .Net Engineer <=
- 2025-01-06 Kraków => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-01-06 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-01-06 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-06 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-06 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2025-01-06 śnieg