-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.91.230.58.65!n
ot-for-mail
From: viktorius <v...@i...pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Droga hamowania vs prędkość
Date: Fri, 26 Jan 2018 15:29:44 +0100
Organization: news.chmurka.net
Message-ID: <p4fe0n$2ut$1$viktoriu@news.chmurka.net>
References: <p4d7op$7ea$1@node2.news.atman.pl> <p4dbnt$aju$1@dont-email.me>
<p4dcut$cbh$1@node2.news.atman.pl>
<4...@g...com>
<p4dkod$ak4$1@node1.news.atman.pl>
<p4ep0c$qq5$1$viktoriu@news.chmurka.net>
<p4f4gb$p1g$1@node1.news.atman.pl>
NNTP-Posting-Host: 91.230.58.65
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Date: Fri, 26 Jan 2018 14:29:43 +0000 (UTC)
Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="viktoriu";
posting-host="91.230.58.65"; logging-data="3037";
mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
Thunderbird/52.5.2
Content-Language: pl
In-Reply-To: <p4f4gb$p1g$1@node1.news.atman.pl>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2623458
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2018-01-26 o 12:47, Marek S pisze:
> W dniu 26-01-2018 o 09:31, viktorius pisze:
>
>> Energia kinetyczna w najprostszej postaci to E=mv^2/2 czyli mamy
>> prędkość do kwadratu.
>>
>> Hamulce mają stałą wydajność (zakładamy, ze nie maleje/wzrasta z
>> temperaturą)
>> Po tych śliskich założeniach nadal wychodzi, że wytracenie prędkości
>> "o 40" ale z 40 do 0 albo z 80 do 40 to jednak inna energia. I droga
>> hamowania przy wytraceniu o tę samą wartość prędkości będzie inna.
>
> Właśnie tak to sobie tłumaczę. Zresztą nie chodzi mi o szukanie
> odpowiedzi w teorii lecz o zwrócenie kolegom uwagi iż taki efekt
> istnieje i jest bardzo niebezpieczny. Jak widać z treści dyskusji -
> część osób jednak tego nie wie więc słusznym było utworzenie pozornie
> trywialnego tematycznie wątku.
>
> Skoro jednak teorię angażujesz, to uzupełnię też, że droga hamowania nie
> tylko od energii zależy ale od prędkości więc jej obserwowanie może nie
> być czytelne dla kierowcy (nie używającego akcelerometru). Skupiając się
> wyłącznie na odczuciach siły hamowania wyraźnie jest ten moment
> narastania wyczuwalny bez żadnych przyrządów.
>
Mając jakąś prędkość różną od zera posiada się z automatu energię
kinetyczną. Jeśli chcesz zahamować, hamulce zamieniają energię
kinetyczną na cieplną. Oczywiście mniejsza anergia kinetyczna to
mniejsza prędkość, wzór szkolny już podawałem.
> No i jeszcze jedna rzecz, która mogła mieć miejsce: aquaplaning. Pewnie
> między oponą a lodem powstała warstwa wody wskutek ciepła tarcia.
>
>
Zły przykład był podany, mokro jakiś lód, zaciemnia wyjaśnienie przyczyn
takiego a nie innego zachowania.
Tak naprawdę to nie ma znaczenia, ten test można było wykonać na
idealnie czystej, równej, suchej i przyczepnej drodze. Wnioski byłyby
takie same, czy z aquaplaningiem, czy nie.
>> I nie wiem skąd te spostrzeżenia że "wykładniczo"? Spaliście na fizyce?
>
> Sądzę, ze koledzy źle nazwali funkcję i mieli na myśli kwadrat prędkości
> :-)
>
Oby :)
--
viktorius
Następne wpisy z tego wątku
- 26.01.18 16:06 T.
- 26.01.18 19:50 Tomasz Pyra
- 26.01.18 20:15 Marek S
- 26.01.18 20:21 mk4
- 26.01.18 20:47 Marek S
- 26.01.18 20:51 Shrek
- 26.01.18 21:03 Marek S
- 26.01.18 21:06 Marek S
- 26.01.18 23:21 Tomasz Pyra
- 26.01.18 23:32 Tomasz Pyra
- 26.01.18 23:36 Tomasz Pyra
- 27.01.18 01:04 Marek S
- 27.01.18 07:47 Cavallino
- 27.01.18 12:41 Marek S
- 27.01.18 12:46 Tomasz Pyra
Najnowsze wątki z tej grupy
- Zakaz wjazdu
- Nie zawsze wchodzi jedynka
- Samochody na wodę
- miszczowie parkowania
- Re: Dlaczego tak odstają od Tesli?
- Re: Dlaczego tak odstają od Tesli?
- Re: Dlaczego tak odstają od Tesli?
- Tesla na złom
- Nie matura lecz chęć szczera ...
- Najlepszy akumulator 12V
- Przednich p-mgielnych nie wolno bez mgły
- silnik-chwilówka
- kraje nieprzyjazne samochodom
- parking Auchan
- przegląd za mną
Najnowsze wątki
- 2025-03-21 Zakaz wjazdu
- 2025-03-21 Nie zawsze wchodzi jedynka
- 2025-03-21 Samochody na wodę
- 2025-03-20 miszczowie parkowania
- 2025-03-20 "Wuj dobra rada" z KDAB rozważa: Choosing the Right Programming Language for Your Embedded Linux Device
- 2025-03-21 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-03-21 Warszawa => Strategic Account Manager <=
- 2025-03-21 Wrocław => SOC Tech Leader <=
- 2025-03-21 Szczecin => Key Account Manager IT <=
- 2025-03-21 Ostrów Wielkopolski => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Ksi
- 2025-03-21 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-03-21 Warszawa => IT Business Analyst <=
- 2025-03-21 Bieruń => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie flo
- 2025-03-21 Dęblin => Node.js / Fullstack Developer <=
- 2025-03-21 Re: Co po KK-200? (Przypadki szczególne ponad 15 lat) [Islandzka matka/ministra ustąpiła]