eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyDroga hamowania vs prędkość › Re: Droga hamowania vs prędkość
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.91.230.58.65!n
    ot-for-mail
    From: viktorius <v...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Droga hamowania vs prędkość
    Date: Fri, 26 Jan 2018 15:29:44 +0100
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <p4fe0n$2ut$1$viktoriu@news.chmurka.net>
    References: <p4d7op$7ea$1@node2.news.atman.pl> <p4dbnt$aju$1@dont-email.me>
    <p4dcut$cbh$1@node2.news.atman.pl>
    <4...@g...com>
    <p4dkod$ak4$1@node1.news.atman.pl>
    <p4ep0c$qq5$1$viktoriu@news.chmurka.net>
    <p4f4gb$p1g$1@node1.news.atman.pl>
    NNTP-Posting-Host: 91.230.58.65
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Date: Fri, 26 Jan 2018 14:29:43 +0000 (UTC)
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="viktoriu";
    posting-host="91.230.58.65"; logging-data="3037";
    mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/52.5.2
    Content-Language: pl
    In-Reply-To: <p4f4gb$p1g$1@node1.news.atman.pl>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2623458
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2018-01-26 o 12:47, Marek S pisze:
    > W dniu 26-01-2018 o 09:31, viktorius pisze:
    >
    >> Energia kinetyczna w najprostszej postaci to E=mv^2/2 czyli mamy
    >> prędkość do kwadratu.
    >>
    >> Hamulce mają stałą wydajność (zakładamy, ze nie maleje/wzrasta z
    >> temperaturą)
    >> Po tych śliskich założeniach nadal wychodzi, że wytracenie prędkości
    >> "o 40" ale z 40 do 0 albo z 80 do 40 to jednak inna energia. I droga
    >> hamowania przy wytraceniu o tę samą wartość prędkości będzie inna.
    >
    > Właśnie tak to sobie tłumaczę. Zresztą nie chodzi mi o szukanie
    > odpowiedzi w teorii lecz o zwrócenie kolegom uwagi iż taki efekt
    > istnieje i jest bardzo niebezpieczny. Jak widać z treści dyskusji -
    > część osób jednak tego nie wie więc słusznym było utworzenie pozornie
    > trywialnego tematycznie wątku.
    >
    > Skoro jednak teorię angażujesz, to uzupełnię też, że droga hamowania nie
    > tylko od energii zależy ale od prędkości więc jej obserwowanie może nie
    > być czytelne dla kierowcy (nie używającego akcelerometru). Skupiając się
    > wyłącznie na odczuciach siły hamowania wyraźnie jest ten moment
    > narastania wyczuwalny bez żadnych przyrządów.
    >

    Mając jakąś prędkość różną od zera posiada się z automatu energię
    kinetyczną. Jeśli chcesz zahamować, hamulce zamieniają energię
    kinetyczną na cieplną. Oczywiście mniejsza anergia kinetyczna to
    mniejsza prędkość, wzór szkolny już podawałem.

    > No i jeszcze jedna rzecz, która mogła mieć miejsce: aquaplaning. Pewnie
    > między oponą a lodem powstała warstwa wody wskutek ciepła tarcia.
    >
    >

    Zły przykład był podany, mokro jakiś lód, zaciemnia wyjaśnienie przyczyn
    takiego a nie innego zachowania.
    Tak naprawdę to nie ma znaczenia, ten test można było wykonać na
    idealnie czystej, równej, suchej i przyczepnej drodze. Wnioski byłyby
    takie same, czy z aquaplaningiem, czy nie.


    >> I nie wiem skąd te spostrzeżenia że "wykładniczo"? Spaliście na fizyce?
    >
    > Sądzę, ze koledzy źle nazwali funkcję i mieli na myśli kwadrat prędkości
    > :-)
    >

    Oby :)

    --
    viktorius

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: