  • 21. Data: 2009-09-04 08:44:45
    Temat: Re: Doswiadczenia z wydrukiem w formacie 100x70cm z 12 Mpix
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > Zastanawiam się technicznie, jak to przeprowadzić, bo też chce sobie
    > powiesić plakat mniej więcej tego rozmiaru ze zdjęcia 10Mpix na ścianie.
    > Wymyśliłem coś takiego:
    > Zależy jaką rozdzielczość ma drukarka, trzeba by się do niej dostosować.
    > Jeśli 300 dpi, to można przeskalować zdjęcie do 300dpi i chyba wtedy
    > obrabiać - tzn. ostrzyć, ew. usunąć najbardziej widoczne artefakty jpg
    > czy wynikające z przeskalowania.

    OK, jesli wiesz co robisz pracuj w natywnej rodzielczosci drukarki.
    Przy Epsonach dla tak duzego formatu wystarczy 180ppi, jak masz
    za szybki komputer to moze byc i 360 ;)

    > Bo inaczej chyba te artefakty z ostrzenia/jpg/przeskalowania będą bardziej
    > widoczne, prawda?

    Tak/nie/zalezy ;)

    > Przy 300dpi wychodzi zdjęcie 97MPix. Nie wiadomo, jak firma drukująca
    > podejdzie do takiego rozmiaru zdjęcia - trzeba by się ich spytać, czy
    > dadzą radę je obsłużyć.

    Po odpowiadzi poznasz patalachow ;)

    > No i przede wszystkim należałoby najpierw poprosić o profil kolorów
    > (ICC) z drukarni i zastosować do zdjęcia, a następnie wydrukować próbnie
    > w mniejszym formacie, np. 20x30, żeby zobaczyć, czy pasują kolory i czy
    > wszystko jest OK. Jak sądzicie?

    Sadze, ze mozna ale niekoniecznie.
    Pracuj w standardowym sRGB / AdobeRGB / CoTamChcesz.
    Drukarz powinien podczas druku zastosowac odpowiedni profil za Ciebie.
    Przynajmniej tak to sie u mnie odbywa i skarg nie ma ;)

    Softprofing czy tez konwersja do przestrzeni barwnej konkretnego urzadzenia
    drukujacego/naswietlajacego ma wieksze znaczenie gdy przestrzen barwna
    tego urzadzenia jest sporo mniejsza niz zakres barw, ktory chcesz oddac.
    Wtedy wystapia spore przeklamania i dobrze by bylo je kontrolowac w trakcie
    przygotowywania zdjecia.

    W przypadku typowym - zdjecie z cyfry + dobra drukarka (np. Epson) nie
    ma takiego problemu. 99% zdjec pieknie idzie bez recznej dlubaniny.

    Trafilem bodaj raz na zdjecia z cyfry z ktorymi byly problemy - bardzo
    ciemne
    portrety w prawie samych brazach. 90% pliku spoza gamutu drukarki :)
    Pomoglo zrobienie troche bardziej rozbudowanych / innych profili maszyny.

  • 22. Data: 2009-09-04 09:24:20
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Matt pisze:
    > Czyli 97MPix. Ciekawe kiedy doczekamy takich lustrzanek... Ale na razie trzeba
    > robić zdjęcia tym, co jest dostępne :-)

    108Mpx:
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/l/08/01.htm
    (na górze).
    Ale fakt, nie może się ruszać. Za to jak się to ogląda...
    Największy taki mam 160Mpx.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 23. Data: 2009-09-04 09:32:21
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Matt pisze:
> [...]
    > przeskalowania.
    > Bo inaczej chyba te artefakty z ostrzenia/jpg/przeskalowania będą bardziej

    Okropnie. Przede wszystkim jak masz rawa, to nie wyostrzaj w ogóle. Albo
    dosłownie ociupinkę. Przedostatnią czynnością powiększ to do wymiarów
    docelowych (polecam bspline z irfanview, będzie miękko, ale naturalnie;
    wszelkie fraktalowe cuda wyglądają raczej nieciekawie), a ostatnią -
    pokryj wszystko lekkim szumem podobnym do struktury ziarna (z plugina
    jakiegoś lub nakładając oryginalne zeskanowane ziarno) i zmieszaj to z
    lekkim lensblurem (triangle/4) z szumem gausowskim o mocy 1-2. Taka
    struktura ''zaszumiająca'' złożona z większych (ziarno) i mniejszych
    (lensblur) nieregularności ukrywa nieco brak detali i pozornie zwiększa
    rozdzielczość. W każdym razie jest fajniejsza od czystej glacy.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /uwielbiam zapach próżności o poranku/

  • 24. Data: 2009-09-04 09:33:52
    Od: "aadax" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Matt " <m...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    zdecydowanie polecam photo zoom pro tu link:
    http://www.benvista.com/main/content/content.php?pag
    e=home
    pozdrawiam

  • 25. Data: 2009-09-04 10:14:30
    Od: "Matt " <m...@N...gazeta.pl>

    Czornyj <m...@c...pl> napisał(a):

    > Tak czy owak wyjdzie toto do=B6=E6 mi=EAkko. Mo=BFna kombinowa=E6 z algoryt=
    > mami
    > interpolacji fraktalnej jak w Genuine Fractals, ale te=BF ma to pewne
    > skutki uboczne.

    A, dzięki. Nie znałem tego programu.

    Tu jest porównanie kilku metod powiększania:
    http://www.designpreference.com/reviews/software/gen
    uinefractals5.html

    Chyba najlepszym rozwiązaniem byłoby zastosowanie wszystkich i ręczne scalenie
    warstw wynikowych w photoshopie tak, aby wybrać obszary, które najlepiej
    "wyszły" w każdym z nich. Bo mi się tak ogólnie żaden wynik w całości nie
    podoba, ale z połączenia może by wyszło coś lepszego.

    W każdym razie dzięki.

    Maciej

  • 26. Data: 2009-09-04 10:19:36
    Od: "Matt " <m...@N...gazeta.pl>

    Jakub Jewuła <b...@s...com.pl> napisał(a):

> [...]
    > portrety w prawie samych brazach. 90% pliku spoza gamutu drukarki :)
    > Pomoglo zrobienie troche bardziej rozbudowanych / innych profili maszyny.

    A jeśli chodzi o kolory, to jak to wygląda? Tzn. rozumiem, że wydruk wygląda
    gorzej niż zdjęcie na dobrym papierze fotograficznym, ale chyba niedużo gorzej?
    To jest inna technika i pewnie kolory wychodzą też inne, tak?

    Maciej

  • 27. Data: 2009-09-04 10:22:07
    Od: "Matt " <m...@N...gazeta.pl>

    Janko Muzykant <j...@w...pl> napisał(a):
    > Taka struktura ''zaszumiająca'' [...] ukrywa nieco brak detali

    Jak każdy szum :-)

    Maciej

  • 28. Data: 2009-09-04 10:23:42
    Od: "Matt " <m...@N...gazeta.pl>

> [...]

    > http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/l/08/01.htm
    > (na górze).
    > Ale fakt, nie może się ruszać. Za to jak się to ogląda...

    Piękne

    Maciej

  • 29. Data: 2009-09-04 10:24:23
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

> [...]
    > wygląda gorzej niż zdjęcie na dobrym papierze fotograficznym, ale chyba
    > niedużo gorzej? To jest inna technika i pewnie kolory wychodzą też inne,

    Gorzej? :))) Wyglada lepiej.

    Druk juz od lat daje wieksza dokladnosc kolorow, wiekszy zakres barw itd
    niz powiekszenia na papierze obrabianym chemicznie...

    Oczywiscie jest trafisz do kogos kto specjalizuje sie w druku powiekszen
    fotograficznych a nie plansz reklamowych czy plandek na ciezarowki ;)

  • 30. Data: 2009-09-04 11:02:09
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    > Gorzej? :))) Wyglada lepiej.
    >
    > Druk juz od lat daje wieksza dokladnosc kolorow, wiekszy zakres barw itd
    > niz powiekszenia na papierze obrabianym chemicznie...

    ...nie wspominając o większej trwałości, ostrości, kontrastowości,
    neutralności wydruków czarno-białych, mniejszej podatności na
    metameryzm, doskonałej powtarzalności, trwałości i szerszej ofercie
    rodzajów papierów. Za odbitką chemiczną przemawia jeszcze praktycznie
    wyłącznie niski koszt, szczególnie przy małych formatach.