  • 11. Data: 2010-09-09 13:47:10
    Temat: Re: Domowy NAS i przyległości
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    "konieczko" <t...@o...pl> wrote in message
    news:i6afai$6dn$1@news.onet.pl...

    > A czym sie rozni komputer przystosowany do funkcji nas od naklejki
    > nagownie madein china NAS specjalisto z koziej wolki?

    NAS bedzie mniejszy, tanszy, zazwyczaj pobiera mniej pradu i nie wymaga
    spedzenia dwoch dni nad instalowaniem linuxow.

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 12. Data: 2010-09-09 13:55:26
    Od: Marx <M...@n...com>

    Zastanów się co planujesz mieć na tym urządzeniu. Zaczyna się od
    udostępniania plików ale jak lubisz linuxa, to może to być dużo więcej.
    Ja odpaliłem np VOIPa, access point WiFi, magnetowid dla tunera TV, że o
    torrentach, funkcji rotera i firewalla, serwerach WWW itp nie wspominam,
    bo to na linuxie standard.
    Całość chodzi właśnie na wspomnianym PIII, choć zdaję sobie sprawę że
    nie jest to rozwiązanie idealne. Po pierwsze jak to pecet hałasuje, po
    drugie pożera energię (choć nie tak jak współczesne pecety), po trzecie
    procesor czasami przydałby się mocniejszy (np do konwersji filmów),
    pamięci tez nie bardzo da się dołożyć, mam tylko USB 1.1.
    Jest to jednak rozwiązanie najuniwersalniejsze - dzięki slotom PCI moge
    tam włożyć dowolne urządzenie, czyli przystosować do dowolnej
    funkcjonalności.
    Niestety takiej funkcjonalności nie dadzą mi te małe płyty pod Atoma, a
    szkoda, bo dołożyłbym funkcjonalność MediaCenter
    Marx

  • 13. Data: 2010-09-09 14:31:31
    Od: quish <q...@i...pl>

    W dniu 09.09.2010 11:06, Szarlih pisze:
    > Dominik& Co jest autorem poniższej notatki:

    > no to nie lepiej kupić obudowę na dysk z funkcją NAS, FTP, Samba,
    > torrenty, bajery itd? koszt poniżej 300 zł, prawie bezgłośne (tyle co
    > hałas dysku, jak dobierzesz cichy będzie cicho), miejsca zajmuje tyle co
    > nic i wygląda estetycznie. co prawda obsługiwane to raczej via http
    > jest, ale to nie problem chyba?
    >
    > np pierwsza z brzegu WELLAND ME-747AN-S

    Trzymaj się od tego z daleka. Po pierwsze wiatrak kwiczy jak zarzynana
    gęś i cała obudowa wpada w wibracje. Pierwsze co zrobiłem to go
    odłączyłem, dysk na szczęście się nie grzeje. Po drugie wydajność -
    przez usb jest nie najgorzej, po sieci osiąga szalone 3MB w zapisie i
    nie jest to wina rutera.Po trzecie torrent obsługuje tylko dwa zadania.
    Po czwarte - to ma tylko sprzętowy wyłącznik, żadnego soft-off więc
    zawsze trzeba mieć nadzieję że nic się nie stanie jak go wyłączysz
    (czytaj:czy zdążył wszystko zapisać). Po piąte - obsługuje tylko
    partycje FAT32 i XFS. Jedyna korzyść to możliwość udostępnienia drukarki
    lub pena po sieci.
    Pozdr

  • 14. Data: 2010-09-09 14:45:04
    Od: Szarlih <s...@w...pl>

    quish jest autorem poniższej notatki:

> [...]
    > (czytaj:czy zdążył wszystko zapisać). Po piąte - obsługuje tylko
    > partycje FAT32 i XFS. Jedyna korzyść to możliwość udostępnienia drukarki

    nie używam takich wbudowanych bajerów, bo mam inne priorytety, więc
    wybieram obudowy z protokołem miniSAN, szalone 35MB/s po sieci a
    wyłącznik jakoś nie szkodzi, poza tym to pracuje 24/7. te akurat
    obsługują NTFS (ale tu nie ma Samby).

    --
    _____
    _______________/ \_______________ |GG: 2822174

  • 15. Data: 2010-09-09 14:49:12
    Od: konieczko <t...@o...pl>

    W dniu 2010-09-09 16:45, Szarlih pisze:
> [...]
    > wybieram obudowy z protokołem miniSAN, szalone 35MB/s po sieci a
    > wyłącznik jakoś nie szkodzi, poza tym to pracuje 24/7. te akurat

    Ty gosciu malinowy a powiedz mico za znaczenie ma zdalny system plikow
    po SMB ?

  • 16. Data: 2010-09-09 14:50:36
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

> [...]
    >
    > Myślałem o czymś w rodzaju cienkiego klienta, np. HP 5520,
    > choć tu wadą byłoby, że dyski trzeba by umieścić na zewnątrz
    > przez USB (ewentualnie w środku jeden 2,5 cala, ale wtedy
    > brak RAID).
    >
    > Czy dobrym wyborem byłoby poszukanie jakiegoś starszego firmowego
    > sprzętu (z PIII czy podobnym)? A może jednak jakaś dedykowana
    > płyta z Atomem? Myślałem też o jakimś starym laptopie z Pentium
    > Mobile- ale znów co najmniej jeden dysk na zewnątrz, albo brak
    > RAID.
    >
    > Płyty i obudowy MiniITX- nie dość, że za małe na dwa dyski,

    Witaj,

    Pare faktów z rynku.

    1. Popularne i tanie obudowu NAS (np D-Link ) są zazwyczaj b. wolne,
    nawet na interfejscie Gbit.
    2. są oczywiście producenci oferujący lepsze rozwiązania /np QNAP/,
    urządzenia od razu gotowe do pracy, ale np. dla 4 dysków sama obudowa to
    kilka tys zł /btw. sprzęt ten często oparty jest na atomie/

    3. Jeżeli chodzi o Atoma, nie zgadzam się że płyty są drogie , gorzej z
    obudowami (w szczególności ich dostępnością) - musza być dostosowane do
    Twoich potrzeb.

    Osobiscie korzystam z 3 opcji - płyta z Atomem 330, z 4 portami SATA +
    karta PCIEx z 2 kolejnymi portami SATA.

    Mam obudowe Chenbro na 4 dyski hotswap, do tego zwykły 2.5" SATA na
    system + CDROM slim SATA ... jako CDROM :)

    Działa o niebo lepiej od tanszych modeli QNAP'a, a o D-Linku nie wspomne
    - transferu - 35-40MB/s, sprzęt z 4 dyskami 3.5 + 1 x 2.5 + CD bierze ok
    30 W.

    pozdrawiam
    Rafał

  • 17. Data: 2010-09-09 14:54:02
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2010-09-09 15:55, Marx wrote:
> [...]
    > Niestety takiej funkcjonalności nie dadzą mi te małe płyty pod Atoma, a
    > szkoda, bo dołożyłbym funkcjonalność MediaCenter

    Do profesjonalnego użytku nie polecałbym /nawet w domu/ wrzucania
    wszystkiego w jedno pudełko. Po prostu jeżeli ono padnie (albo będziesz
    w nim 'grzebał' ) wszystko przestanie działać - WiFi, VoIP i ew. inne
    usługi.

    Ja mam pudełko na NAS'a i usługi dodatkowe /backup, svn, troche
    automatyki skryptowej, poczta - de facto ściąganie z kilku serw.
    zewnętrznych, w domu dostępna przez IMAP/ Zaś multimedia, VoIP mam na
    osobnych zabawkach.

    W szczególności VoIP jest tu krytyczny, jeżeli ktoś do Ciebie dzwoni :)

    Jeżeli zaś nie ma to znaczenia, można się bawic.

    pozdr.
    Rafał

  • 18. Data: 2010-09-09 14:58:17
    Od: Szarlih <s...@w...pl>

    konieczko jest autorem poniższej tajemniczej notatki, zapisanej
    pradawnymi runami na koźlej skórze:

    > Ty gosciu malinowy a powiedz mico za znaczenie ma zdalny system plikow
    > po SMB ?

    żadne, ale samba pożera "moc" i ten słaby układ w środku nie poradzi
    sobie na raz z tym i tym.

    --
    _____

  • 19. Data: 2010-09-09 15:23:15
    Od: quish <q...@i...pl>

    W dniu 09.09.2010 16:49, konieczko pisze:

    > Ty gosciu malinowy a powiedz mico za znaczenie ma zdalny system plikow
    > po SMB ?

    Jak ci padnie system plików to będzie miał i to duże. Jaki sektor
    będziesz miał gościu malinowy na 1TB FAT??

  • 20. Data: 2010-09-09 15:54:11
    Od: konieczko <t...@o...pl>

    W dniu 2010-09-09 16:58, Szarlih pisze:
    > konieczko jest autorem poniższej tajemniczej notatki, zapisanej
    > pradawnymi runami na koźlej skórze:

    > żadne, ale samba pożera "moc" i ten słaby układ w środku nie poradzi
    > sobie na raz z tym i tym.

    Samba pozera MOC ?
    Ty juz nie pal tego swinstwa.