  • 21. Data: 2010-09-09 15:55:31
    Temat: Re: Domowy NAS i przyległości
    Od: konieczko <t...@o...pl>

    W dniu 2010-09-09 17:23, quish pisze:
    > Ty gosciu malinowy a powiedz mico za znaczenie ma zdalny system plikow
    > po SMB ?

    A kto normalny w systemie linuxowym uzywa FAT'a ?

  • 22. Data: 2010-09-09 16:36:34
    Od: Szarlih <s...@w...pl>

    konieczko jest autorem poniższej notatki:

    > Samba pozera MOC ?
    > Ty juz nie pal tego swinstwa.

    no wiesz ARM z zegarem 200 MHz to nie demon szybkości, katalogowanie,
    kontrola uprawnień, nie dajcie bogowie ktoś kompresje by włączył,
    zajęłoby to większość czasu procesora, a tu jeszcze jakieś udostępnianie
    w czasie rzeczywistym. dobra, EOT, ja rzucę palenie, a Ty przestań
    trolować i będzie miło.

    --
    _____
    _______________/ \_______________ |GG: 2822174

  • 23. Data: 2010-09-09 18:51:15
    Od: "...::QRT::..." <n...@...mejla>

    Dnia Thu, 09 Sep 2010 08:24:42 +0200, Dominik & Co napisał(a):

    > Witam,
    >
    > Mam zamiar zbudować sobie komputerek służący za domowy NAS
    > z RAID1 (serwer SMB i rsync) plus dodatki (np. mldonkey),
    > obsługiwany via ssh.
    >
    > Priorytetem ma być cichość i energooszczędność, nie wydajność
    > czy też rozmiary (choć wiadomo- lepsze mniejsze).
    >
    > Myślałem o czymś w rodzaju cienkiego klienta, np. HP 5520,
    > choć tu wadą byłoby, że dyski trzeba by umieścić na zewnątrz
    > przez USB (ewentualnie w środku jeden 2,5 cala, ale wtedy
    > brak RAID).

    > Płyty i obudowy MiniITX- nie dość, że za małe na dwa dyski,
> [...]

    tez sie ostatnio nad tym głowie. Z jednej strony o tanich NASach jak zyxel
    czy WD wiele złego można przeczytć. Ze wolne, zawodne, ze sie zawieszają.
    O wiekszości niewiele da sie przeczytać opini. Np taki 2 dyskowy Netgear
    stora jest dość tani i wyglada (na papierze) atakcyjnie w miare. Co z tego
    skoro niewiele konkretów można się nim dowiedzieć...
    Te bardziej firmowe to z kolei tanie już nie sa (najtańszy 1 dyskowy
    synology wraz dyskiem to jakieś 800) A to i tak żaden w sumie wypas. Qnap
    jeszcze droższy. Poza tym czytałem iż w niektórych sprzętów ciężko sie
    dobrać do danych na dysku w wypadku uszkodzenia samego urzadzenia.

    Za tą cene i zbliżoną można złożyć coś samemu. I nie jest sie wtedy
    ograniczony liczbą dysków czy softem. Wydajnośc pewnikiem też bedzie
    lepsza. No ale na to potrzeba czasu aby gto poskładać, trzeba męczyć się z
    konfiguracją systemu. No i też hałas, energia, zajmowana przestrzeń,
    zarządzanie ect.
    Cieżka sprawa...

  • 24. Data: 2010-09-09 19:25:55
    Od: quish <q...@i...pl>

    W dniu 09.09.2010 17:55, konieczko pisze:

    > A kto normalny w systemie linuxowym uzywa FAT'a ?

    Jeśli urządzenie używa tylko FAT lub XFS to wybór jest zaje... Jak dla
    mnie odpowiedni system na dysku, to taki który jest najlepiej wspierany.
    Ani FAT, ani XFS do takich nie zaliczam.

  • 25. Data: 2010-09-10 05:41:40
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    W dniu 09-09-2010 15:47, kamil rzecze:

    > NAS bedzie mniejszy, tanszy, zazwyczaj pobiera mniej pradu i nie wymaga spedzenia
    dwoch
    > dni nad instalowaniem linuxow.

    Jedyny argument: tańszy. Mniejszy? Nieistotne. Mniej prądu? Nie zawsze.
    Za to o wiele mniej elastyczny- mając system (niekoniecznie Linuksa,
    jak kto lubi to sobie niech Windows stawia) mam to, co chcę, a nie tylko
    to, co sobie wymyślił producent. Ale jeśli to mnie ma wynieść 5x koszt NAS
    to pewnie sobie odpuszczę ;-)

    Najbliżej jestem zrezygnowania z RAID i wykorzystania HP 5520 (ca 100 zł)
    z wewnętrznym dyskiem 2,5 cala. Wyjdzie nawet taniej niż dedykowany NAS.

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 26. Data: 2010-09-10 06:13:30
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    W dniu 09-09-2010 15:55, Marx rzecze:

    > Zastanów się co planujesz mieć na tym urządzeniu. Zaczyna się od udostępniania
    plików ale
    > jak lubisz linuxa, to może to być dużo więcej. Ja odpaliłem np VOIPa, access point
    WiFi,
    > magnetowid dla tunera TV, że o torrentach, funkcji rotera i firewalla, serwerach
    WWW itp
    > nie wspominam, bo to na linuxie standard.

    Napisałem. Serwer SMB i rsync oraz mldonkey (torrent, ed2k).
    Więcej pewnie wyjdzie w praniu. Router z AP mam sprzętowy, firewalla nie używam,
    serwer www? Chyba, że do celów monitoringu, może kiedyś.
    Chyba skuszę się na cienkiego klienta :-)

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 27. Data: 2010-09-10 07:36:09
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2010-09-09, o godz. 14:47:10
    "kamil" <k...@s...com> napisał(a):

    > "konieczko" <t...@o...pl> wrote in message

    > NAS bedzie mniejszy, tanszy, zazwyczaj pobiera mniej pradu i nie
    > wymaga spedzenia dwoch dni nad instalowaniem linuxow.

    W kazdym wypadku? Budowa i formatowanie 4 dysków 2TB w Intel SS4200 w
    RAID5 zajęło zdecydowanie więcej czasu niż postawienie na tych samych
    dyskach i kontrolerze Adapteca FreeNAS czy instalacja i zbudowanie na
    tym samym kompie (żaden smok - używka 2xPentium 1,2MHz). Przy czym to
    rozwiązania na PC (czy to pod NAS czy pod Debianem) dawały zdecydowanie
    większą elastyczność zarządzania. Miałem też do czynienia z którymś
    małym NAS-em Netgear-a - tego nei udało się uruchomić bo mimo że dyski
    były z listy referencyjnej to 2 różne egzemplarze obudowy ich nie
    widziały. Przy małych jednodyskowych NAS-ach masz rację. Przy
    większych z większymi możliwościami już jest różnie.

    Zdrówko

  • 28. Data: 2010-09-10 07:43:57
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2010-09-10, o godz. 07:41:40
    Dominik & Co <d...@c...invalid> napisał(a):

    > Najbliżej jestem zrezygnowania z RAID i wykorzystania HP 5520 (ca 100
    > zł) z wewnętrznym dyskiem 2,5 cala. Wyjdzie nawet taniej niż
    > dedykowany NAS.

    To pomyśl też nad jakimś starym laptokiem nawet z uszkodzoną matrycą.
    Do instalacji systemu podepniesz zewnętrzny monitor. A jak będize w nim
    choć trochę bateria działać to masz darmowy UPS do kompletu. ;-)

    Zdrówko

  • 29. Data: 2010-09-10 07:56:42
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2010-09-09, o godz. 20:51:15
    "...::QRT::..." <n...@...mejla> napisał(a):

> [...]
    > dyskowy Netgear stora jest dość tani i wyglada (na papierze)
    > atakcyjnie w miare. Co z tego skoro niewiele konkretów można się nim

    Miałem z nim do czynienia. Nie udało mi się go zmusić do działania z
    dyskami z listy referencyjnej producenta. 2 kolejne egzemplarze
    twierdziły że mimo podłączenia nie ma w nich dysków. Tak że nawet
    potestować nie mogłem a chciałem to zrobić przed zakupem i sprzedawca
    mi do testów je udostępnił.

> [...]
    > lepsza. No ale na to potrzeba czasu aby gto poskładać, trzeba męczyć
    > się z konfiguracją systemu. No i też hałas, energia, zajmowana

    E tam ciężka ;-) Jak chcesz miec gotowe rozwiązanie na w pełni
    konfigurowalnego NAS-a to stawiasz FreeNAS http://freenas.org/ oparte
    na FreeBSD. Uprzedzając pytania twórcy wątku: mldonkey też można do
    FreeNAS doinstalować ;-)

    Zdrówko

  • 30. Data: 2010-09-10 08:24:04

    Dnia Fri, 10 Sep 2010 09:56:42 +0200, Maciek BabciaDobosz napisał(a):

> [...]
    > konfigurowalnego NAS-a to stawiasz FreeNAS http://freenas.org/ oparte
    > na FreeBSD. Uprzedzając pytania twórcy wątku: mldonkey też można do

    wisz ja to z Linuxem nie miałem kopletnie NIC doczynienia. Ot widziałem go
    tylko u syna w szkole w pracowni komputerowej. Nawet od windowsowej lini
    polecań raczej trzymam sie z dala i zasadniczo tylko czasami robiłem sobie
    pliki bat do nero czy ghostscripta.
    Więc jednak mam pewne obawy z tym związane :)