  • 11. Data: 2011-06-12 17:32:44
    Temat: Re: Do posiadaczy k-5
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-06-12 14:56, Robert pisze:

    > 'Gronkowiec' to już zamierzchła przeszłość. Kupować można bez obaw.
    >[...]

    Tym niemniej trzeba kupować w pewnym źródle, by mieć możliwość wymiany
    sprzętu w razie problemów. I nie wystarczy tu odbiór osobisty w sklepie
    - sprzętu o takim stopniu komplikacji nie da się w pełni sprawdzić w
    ciągu nawet kilkudziesięciu minut. Kupowałem K-5 pod koniec maja i
    egzemplarz który otrzymałem odmawiał ostrzenia w LV w trybie detekcji
    kontrastu z obiektywami bez silnika (z obiektywami z wbudowanym
    silnikiem wszystko działało, z obiektywami bez silnika ostrzenie w
    trybie detekcji fazy też działało). Na szczęście z wymianą nie było
    problemów i po kilku dniach otrzymałem nowy egzemplarz który działa bez
    zastrzeżeń.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 12. Data: 2011-06-12 19:19:30
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@t...pl>

    Użytkownik "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wszystko działało, z obiektywami bez silnika ostrzenie w trybie detekcji
    > fazy też działało). Na szczęście z wymianą nie było

    Przepraszam, że Was męczę tutaj, bo to pewnie bez trudu można znaleźć w
    sieci, ale jak to jest z obiektywami z k-5 - te bez silnika to takie
    napędzane śrubokrętem, jak rozumiem, te zaś, które mają silniki, to te
    ultradźwiękowe? Mam wyłącznie takie ze śrubokrętem, czyli bez silników - czy
    róznica w szybkości ostrzenia, w dokładności i tym wszystkim co przekłada
    się na szybkostrzelność jest duża w wypadku obu typów?

    --
    Yogi(n)
    http://nczas.home.pl/wp-content/uploads/2010/10/wasi

  • 13. Data: 2011-06-12 20:11:29
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-06-12 21:19, Yogi(n) pisze:

> [...]
    > czy róznica w szybkości ostrzenia, w dokładności i tym wszystkim co
    > przekłada się na szybkostrzelność jest duża w wypadku obu typów?

    Ja mam też tylko ze śrubokrętem - Sigmę z silnikiem miał kolega z którym
    próbowaliśmy dojść, dlaczego mój K-5 nie ostrzy z detekcją kontrastu - i
    okazało się, ze z jego Sigmą ostrzy.
    Z tego co wiem, główna różnica to głośność - obiektywy z silnikiem
    ostrzą praktycznie bez wydawania jakichkolwiek dźwięków.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 14. Data: 2011-06-12 22:23:24
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-06-12 22:11, Marek Wyszomirski wrote:
> [...]
    > Z tego co wiem, główna różnica to głośność - obiektywy z silnikiem ostrzą
    > praktycznie bez wydawania jakichkolwiek dźwięków.

    No nie do końca tak jest.
    Są silniki ultradźwiękowe i zwykłe. Te pierwsze są w droższych
    obiektywach. Silniki wkładają do obiektywów już wszyscy i śrubokręt powoli
    odchodzi w dal :)
    Silnik ultradźwiękowy od zwykłego wyróżnia się większą szybkością, ale
    przede wszystkim mniejszym hałasem. Właściwie to sam silnik ultradźwiękowy
    jest bezgłośny, a jedyne co słychać to samą konstrukcję obiektywu i
    potrzebnej mechaniki do obracania tubusów.

    Natomiast nie jest powiedziane, że silnik ultradźwiękowy jest szybszy od
    śrubokręta - niekoniecznie. Sigma 50/1.4 usm jest jednak wolniejsza od
    odpowiednika systemowego. Cichsza wiele, ale wolniejsza. Porządne body
    może spokojnie mieć ten silnik w sobie diabelnie szybki, głośny, ale
    szybki. Dużo zależy też od konstrukcji obiektywu, te z tylnim ostrzeniem
    zwykle dają mniej oporów i są bardzo zwinne.

    Podsumowując warto inwestować w silniki ultradźwiękowe, sporo to wpływa na
    kulturę pracy obiektywu. Mi zostało już niewiele obiektywów bez takich
    silników, a te pozostałe chętnie bym wymienił gdyby pojawiły się
    odświeżone wersje.

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564

  • 15. Data: 2011-06-13 18:17:08
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@t...pl>

    A czy k-5 ma "tryb panoramiczny"? To pytanie z samej ciekwaości, alfa 55 ma
    bowiem fajną funkcję - bierze się aparat w łapkę, podnosi nad głową i
    trzymając w miarę poziomo wykonuje się piruet z naciśniętym spustem. Aparat
    sam łączy zdjęcia w zgrabną panoramę.

  • 16. Data: 2011-06-13 20:35:27
    Od: Bronek Kozicki <b...@s...net>

    On 13/06/2011 19:17, Yogi(n) wrote:
> [...]
    > trzymając w miarę poziomo wykonuje się piruet z naciśniętym spustem.
    > Aparat sam łączy zdjęcia w zgrabną panoramę.

    nie ma czegoś takiego. Gorzej, nie ma żadnych trybów scenicznych - nawet
    krajobrazów !

    B.

  • 17. Data: 2011-06-13 21:20:53
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-06-13 20:17, Yogi(n) wrote:
    > A czy k-5 ma "tryb panoramiczny"? To pytanie z samej ciekwaości, alfa 55

    Tobie się to złe sony chyba spodobało?
    To ficzer głównie sonowy (i jest obecny od dobrych kilku modeli nawet w
    małych kompaktach), ma chyba też niektóre z fuji, ale tam jakość składania
    pozostawia bardzo wiele do życzenia niestety.

    > ma bowiem fajną funkcję - bierze się aparat w łapkę, podnosi nad głową i
    > trzymając w miarę poziomo wykonuje się piruet z naciśniętym spustem.
    > Aparat sam łączy zdjęcia w zgrabną panoramę.

    I robi to tylko produkując jednego JPG. Fajna opcja szybkich panoram,
    która bardzo dobrze działa, ale trochę szkoda, że nie ma możliwości zapisu
    również w jakimś ciekawszym formacie (tiff, jakiś pseudo-raw..).

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564

  • 18. Data: 2011-06-13 21:35:23
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@t...pl>

    Użytkownik "dominik" <u...@d...net.pl> napisał w wiadomości

    > Tobie się to złe sony chyba spodobało?

    Fanatykiem religijnym żadnego systemu nie jestem, ale tą funkcją owszem,
    sony mi zaimponowało ;-)

    > I robi to tylko produkując jednego JPG. Fajna opcja szybkich panoram,
    > która bardzo dobrze działa, ale trochę szkoda, że nie ma możliwości zapisu
    > również w jakimś ciekawszym formacie (tiff, jakiś pseudo-raw..).

    No tak, nobody's perfect ;-(

  • 19. Data: 2011-06-13 21:37:27
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@t...pl>

    Użytkownik "Bronek Kozicki" <b...@s...net> napisał w wiadomości
    .com...

    > nie ma czegoś takiego. Gorzej, nie ma żadnych trybów scenicznych - nawet
    > krajobrazów !

    Nie przesiadam się z aparatu z trybami scenicznymi, więc to nie jest
    argument. Ale panorama - bez statywu, ślamazarnego znajdowania punktów i
    dopasowywania jasności, kontrastu - fajna rzecz...

  • 20. Data: 2011-06-13 21:57:56
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-06-13 23:35, Yogi(n) wrote:
    > Fanatykiem religijnym żadnego systemu nie jestem, ale tą funkcją owszem,
    > sony mi zaimponowało ;-)

    Z fajnych jest jeszcze np. HDR tworzony na podobnej zasadzie, też pozwala
    bardzo szybko stworzyć coś, co normalnie się składało na komputerze dobrą
    chwilę, dla amatorów to pewnie szybka i fajna opcja, natomiast jak dla
    mnie to widać, że w końcu ktoś szybkostrzelność wykorzystał do czegoś
    sensownego.

    > No tak, nobody's perfect ;-(

    Ciekawostką w drugą stronę za to jest bracketing z jednej ekspozycji (do
    HDR itd). Nie byłoby nic w tym dziwnego, gdyby nie fakt, że aparat
    zapisuje do tego celu trzy identyczne rawy, jedynie z zmienioną
    ekspozycją. Widzisz - taka odmiana - tam nie dają nic poza JPG, a tutaj
    dają aż trzy identyczne informacyjnie pliki :)

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564