    From: dominik <u...@d...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Do posiadaczy k-5
    Date: Mon, 13 Jun 2011 00:23:24 +0200

    On 2011-06-12 22:11, Marek Wyszomirski wrote:
    > Ja mam też tylko ze śrubokrętem - Sigmę z silnikiem miał kolega z którym
    > próbowaliśmy dojść, dlaczego mój K-5 nie ostrzy z detekcją kontrastu - i
    > okazało się, ze z jego Sigmą ostrzy.
    > Z tego co wiem, główna różnica to głośność - obiektywy z silnikiem ostrzą
    > praktycznie bez wydawania jakichkolwiek dźwięków.

    No nie do końca tak jest.
    Są silniki ultradźwiękowe i zwykłe. Te pierwsze są w droższych
    obiektywach. Silniki wkładają do obiektywów już wszyscy i śrubokręt powoli
    odchodzi w dal :)
    Silnik ultradźwiękowy od zwykłego wyróżnia się większą szybkością, ale
    przede wszystkim mniejszym hałasem. Właściwie to sam silnik ultradźwiękowy
    jest bezgłośny, a jedyne co słychać to samą konstrukcję obiektywu i
    potrzebnej mechaniki do obracania tubusów.

    Natomiast nie jest powiedziane, że silnik ultradźwiękowy jest szybszy od
    śrubokręta - niekoniecznie. Sigma 50/1.4 usm jest jednak wolniejsza od
    odpowiednika systemowego. Cichsza wiele, ale wolniejsza. Porządne body
    może spokojnie mieć ten silnik w sobie diabelnie szybki, głośny, ale
    szybki. Dużo zależy też od konstrukcji obiektywu, te z tylnim ostrzeniem
    zwykle dają mniej oporów i są bardzo zwinne.

    Podsumowując warto inwestować w silniki ultradźwiękowe, sporo to wpływa na
    kulturę pracy obiektywu. Mi zostało już niewiele obiektywów bez takich
    silników, a te pozostałe chętnie bym wymienił gdyby pojawiły się
    odświeżone wersje.

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564