    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Thu, 23 Aug 2018 13:47:56 -0700 (PDT)
    <yq8j5lgtzl6r.ua2lqab2jds7$.dlg@40tude.net>
    <1...@g...com>
    <d22eg6ymxvi.1qrsfq3jy7yt9$.dlg@40tude.net>
    Subject: Re: Dlaczego w polskich fabrykach jest brudno?
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 23 sierpnia 2018 21:39:18 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> [...]

    granica, jednym słowem pomyśl przez chwilę biznesowo.

    > A to juz tym bardziej nie rozumiem ?

    > Dlaczego nie ?

    > Polskie firmy.

    > Szkoly i szpitale akurat musza byc w tej samej ilosci.
    > No chyba, ze proponujesz bezrobotnych wyrzucic z kraju ...

    > Na calym swiecie pryska, wiec raczej albo sie komus nie chcialo
    > wymienic zuzytej uszczelki przy oslonie, albo zainwestowac w
    > odpowiednią posadzke, latwą do sprzatania.

    > To mnie oswiec, gdzie ten problem lezy.

    Zesztą: jedne czyste, drugie brudne.

    > Ale tych zwiazkow to faktycznie niezbyt rozumiem :-)

    > Tak wszyscy pisza. Ze koszt zaprojektowania i przygotowania produkcji
    > samochodu jest tak duzy, ze malych firm na to nie stac.
    >
    > Na dowod - male upadly.
    > No dobra, nie wszystkie, Porsche zyje, Ferrari zyje ..

    > Teoretycznie moze.
    > Praktycznie - a bedzie ten silnik spelnial normy czystosc spalin ?

    > Ten pomysl to na razie czysta spekulacja, ale kto nie ryzykuje, ten
    > nie wygrywa.
    > Tylko czy to jest rozsadne ryzyko...
    >
    > Na razie Ursus wyprodukowal elektryczne autobusy, ciekawe ...

    Uprzejmie tołkuję. Rzuciłem najprostszy przykład jaki udało mi się znaleźć. Linijka z
    Chin z kiepskiej stali, którą trzeba sprzedać po cenie złomu żeby ktoś chciał kupić.
    I linijka z Japonii, cena z kosmosu, a i tak się sprzeda bo jest po prostu dobra.
    Wyglądają identycznie, znaczy napracować się trzeba było tak samo. A wartości dodanej
    (czyli też i podatku na szkoły i szpitale) w Japonii wielokrotnie więcej. Więc
    Japończyk ma za co wyczyścić swoją fabrykę. Nie musi, ale może. A cała różnica w
    wiedzy: Chińczyk nie wie jak zrobić produkt dobrze, Japończyk wie. Czy teraz coś
    rozumiesz?